یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

واکنش رئیس کل بیمه مرکزی به ادعای ورشکستگی ۱۰ شرکت بیمه

«مدیر عامل بیمه البرز در گفت‌وگو با شادا، با یادآوری اینکه در ابتدای دولت سیزدهم ۱۰ شرکت بیمه ورشکسته بودند، خروج از این وضعیت و به رسمیت شناخته شدن صنعت بیمه به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار مالی کشور را از دستاوردهای این دولت در صنعت بیمه برشمرد.» این اظهار نظر جنجالی، بازتاب گسترده ای در فضای بیمه ای کشور داشت، به طوری که رئیس کل بیمه مرکزی به آن واکنش نشان داد.

علی استاد هاشمی در نشست خبری امروز و در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان مبنی بر این که جزئیات این ماجرا چیست، گفت: من به عنوان مقام متولی بیمه مرکزی، تا زمانی که بررسی کارشناسی مبتنی بر صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت ها انجام نشده باشد، درباره ورشکستگی آنها چنین حرفی را نمی زنم.

وی افزود: صحبت از ورشکستگی باید مطابق با قانون تجارت و ماده ۱۴۱ آن باشد، بنابراین نمی توان بدون رعایت مفاد قانونی، در این باره اظهار نظر کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این که اکنون هیچ شرکتی وجود ندارد که به صورت مرتب توسط قواعد و شاخص های تعریف شده در معاونت نظارت در حال رصد شدن نباشد، ادامه داد: شرکت ها بر اساس شاخص های ۱۰ گانه در کمیته صیانت از شرکت ها و به صورت ماهانه رصد می شوند و اکنون هیچ شرکتی را نداریم که از این شاخص ها افوال کرده باشد و یا برنامه نداشته باشد.

به گفته او، هر شرکتی که نتواند شاخص هایی چون توانگری یا ظرفیت مجاز نگهداری ریسک را مراعات کند و یا شاخص های مد نظر بیمه مرکزی را نداشته باشد، با دعوت از او به کمیته صیانت، برنامه اش برای خروج از شرایط نامطلوب دریافت و نسبت به عملیاتی کردن آن متعهد می شود.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این که «بعضی مواقع ناچار می شویم جلوی فعالیت یک شرکت را در یک رشته بگیریم»، اظهار کرد: ما به همه اطمینان می دهیم که هیچ شرکت بیمه ای وجود ندارد که این دو شاخص اصلی را رعایت نکرده باشد.

استاد هاشمی با اشاره به سخنان اخیر مدیرعامل شرکت بیمه البرز درباره ورشکستگی ۱۰ شرکت بیمه، گفت: من هم سخنان ایشان را در رسانه ها دیدم، اما باید دقت کنیم که صحبت از ورشکستگی باید مطابق با قانون تجارت و ماده ۱۴۱ آن باشد، بنابراین نمی توان بدون رعایت مفاد قانونی، در این باره اظهار نظر کرد.

وی اظهار کرد: هفته پیش یکی از شرکت های بیمه که طی سال های گذشته نتوانسته بود فرایندهای شورای عالی بیمه را رعایت کند، پروانه اش ابطال شد، بنابراین هر شرکت بیمه، به نقطه ای برسد که برخورد انضباطی سخت با آن الزامی باشد، این اقدام صورت خواهد گرفت، ولی در حال حاضر شرکتی که تحت نظارت کافی ما نباشد، نداریم.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین با انتقاد از برخی شرکت های بیمه که «اگر چه اطلاعات نادرست به مخاطبان منتقل نمی کنند، اما حتما اطلاعات غیرکامل را منتقل می کنند»، گفت: وقتی در مورد یک شرکت صحبت می کنیم، باید از حق بیمه تولیدی، نسبت خسارت، ضریب خسارت، خسارت پرداختی و میزان شکایات آن بگوییم؛ نمی توانیم تنها بگوییم که حق بیمه تولیدی یک شرکت افزایش یافته، اما درباره سایر شاخص ها صحبتی نکنیم.

کد خبر: 18830

این را نیز بررسی کنید

همکاری بیمه گران با موسسات اعتبار سنجی

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان «شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *