یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کسری صندوق بازنشستگی بیمه مرکزی، در یک سال ۲٫۳ برابر شد!

صندوق های بازنشستگی در کشور با چالش هایی مواجه شده اند، به گونه ای که برخی از این چالش با عنوان «بحران» هم یاد کرده اند. کاهش ورودی به صندوق، افزایش تعداد بازنشستگان و افراد در معرض سن بازنشستگی به حدی جدی شده است که برای کاهش این بحران، قانون گذار حتی به افزایش سن بازنشستگی رو آورد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، گرچه در این میان نام سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری بیش از همه به گوش می رسد، اما نگاهی به شرایط صندوق های بازنشستگی کمتر شناخته شده از جمله صندوق بازنشستگی مستخدمین بیمه مرکزی نیز می توان محل تامل باشد.

آن طور که سازمان حسابرسی روایت کرده است، صندوق بازنشستگی مستخدمین بیمه مرکزی در پایان سال مالی ۱۴۰۱، رقمی معادل ۳ هزار و ۶۶۳ میلیارد ریال کسری نشان می دهد. این سازمان تاکید کرده است که محاسبات با فرض نرخ های تنزیل و بازده سرمایه گذاری ۲۲ درصد و افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان با نرخ ۲۰ درصد محاسبه شده است.

همچنین بر اساس این گزارش، اقدامات هیات عامل صندوق در ارتباط با تهیه و تدوین برنامه جامع عملیات صندوق و تحوه توانمندی فعالیت آن جهت جلوگیری از تحمیل بار مالی مضاعف، به نتیجه نرسیده است.

صورت های مالی صندوق نشان می دهد که بیمه مرکزی در سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۳۶۵ میلیارد ریال و در سال گذشته رقمی معادل ۵۰۰ میلیارد ریال به این صندوق کمک کرده است. در صورت های مالی تاکید شده که این رقم بابت «تامین کسری» منابع از محل بودجه سال های آتی بیمه مرکزی پرداخت شده است.

صندوق بازنشستگی مستخدمین بیمه مرکزی، پرداخت حقوق بازنشستگی کارکنان این نهاد را برعهده دارد. بر اساس آیین نامه، بیمه مرکزی هر ماه ۹ درصد از جمع حقوق و مزایای مشمول کسور بازنشستگی کارمندان رسمی و پیمانی خود را کسر کرده و پس از افزودن ۲۱ درصد بابت سهم کارفرما، مجموع آن را به حساب صندوق واریز می کند.

تا پایان سال گذشته، ۲۵۰ نفر شامل بازنشسته، بازنشسته از کار افتاده و بازماندگان مستمری بگیر مشمول خدمات این صندوق بوده اند و بیش از ۳۱۵ میلیارد ریال حقوق و سایر مزایای بازنشستگی به آنها پرداخت شده است.

وضعیت مالی صندوق بازنشستگی کارکنان بیمه مرکزی طبق اکچوئری انجام شده در پایان سال مالی ۱۴۰۱، به طور خلاصه به این شرح است: دارایی ها بیش از ۵ هزار میلیارد ریال، تعهدات بیش از ۹ هزار میلیارد ریال و کسری، بیش از ۳٫۶ هزار میلیارد ریال!

ماجرا زمانی جذاب تر می شود که بدانیم خالص کسری این صندوق در سال ۱۴۰۰ رقمی حدود ۱۶۰۰ میلیارد ریال بوده است که تنها در طول یک سال، به رقم ۳۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. به عبارت دیگر، کسری این صندوق تنها در یک سال، حدود ۲٫۳ برابر شده است!

 

کد خبر: 18704

این را نیز بررسی کنید

همکاری بیمه گران با موسسات اعتبار سنجی

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان «شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *