پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاه های «کشاورز» و «پیکارجو» درباره افزایش حق بیمه شخص ثالث

حق بیمه شخص ثالث در سال جاری با چه هدفی افزایش قابل توجه داشت؟ این سوالی است که برای بسیاری از مخاطبان مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، حق بیمه شخص ثالث پایه در سال ۱۳۹۷ معادل ۸٫۳۶۰٫۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده بود، در حالی که این رقم در سال جدید ۱۱٫۲۳۶٫۰۰۰ ریال اعلام شده است. مقایسه این دو عدد نشان می دهد افزایش حق بیمه شخص ثالث بیش از ۳۴٫۴ درصد بوده است.

فارغ از این که افزایش نرخ حق بیمه چه اثری بر کاهش خرید آن خواهد داشت و در نتیجه تصادف خودروهای بدون بیمه نامه چه آثاری به جا می گذارد، می توان این سوال را مطرح کرد که آیا این میزان افزایش، ممکن است زیان رشته شخص ثالث را تا حدی تعدیل کند؟

مدیرعامل شرکت بیمه دی معتقد است زیان ده بودن رشته شخص ثالث دلایل متعددی دارد که آثار آن با افزایش قیمت های کنونی از بین نمی رود.

محمد رضا کشاورز با بیان این که نرخ حق بیمه شخص ثالث در جایی، دیه در جایی دیگر و تعهدات بیمه ای آن در جای دیگری مشخص می شود، به خبرنگار ما گفت: تا زمانی که این پراکندگی هست، شرایط تراز رشته شخص ثالث هم همین است.

به گفته او، آمار تقلب و تخلف در صنعت بیمه کشور ما تا ۳۰ درصد هم اعلام شده و این عدد بسیار بالاست.

کشاورز با اشاره به این که شرکت تحت مدیریت او در سال ۱۳۹۷، یک سوم سال ۱۳۹۵ فروش بیمه نامه شخص ثالث داشته است، گفت:  این کاهش فروش، کاملا حساب شده بود و کاهش نقدینگی ورودی آن نیز با افزایش فروش در سایر رشته ها جبران شده است.

مدیرعامل شرکت بیمه دی ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ بیش از ۵۰ درصد پرتفوی شرکت ناشی از فروش بیمه نامه شخص ثالث بود، اما این عدد در سال گذشته به زیر ۳۰ درصد رسیده است.

کشاورز با اشاره به این که نوع خودروهای مورد استفاده در ایران، فرهنگ رانندگی و شکل جاده ها بر روی خسارت های رانندگی اثر مستقیم دارند، اظهار کرد: افزایش حق بیمه شخص ثالث اگر منطقی و محاسبه شده باشد، می تواند افزایش فروش بیمه نامه شخص ثالث را رقم بزند.

مدیرعامل شرکت بیمه آرمان هم معتقد است افزایش حق بیمه شخص ثالث که در سال جاری رخ داد، نمی تواند زیان این رشته را جبران کند.

کامبیز پیکارجو با بیان این که بیمه نامه شخص ثالث اگر به صورت کلی فروخته شود، همیشه خطر زیان را خواهد داشت، به خبرنگار ما گفت: از نظر من هر چه نرخ این بیمه نامه بیشتر افزایش پیدا کند، پتانسیل زیانی که در این رشته هست را پوشش نخواهد داد.

به گفته او، قیمت خودرو به شدت افزایش یافته و در نتیجه خسارت های مالی در بخش ثالث از این پس خیلی زیاد خواهد شد.

پیکارجو لزوم تعریف و تربیت گروه های حرفه ای برای کشف تقلب در دریافت خسارت از محل بیمه نامه ها به ویژه بیمه نامه شخص ثالث را یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش زیان رشته شخص ثالث دانست و افزود: تا وقتی مشخص نشود سهم خسارت های تقلبی چقدر است، نمی توان گفت که حق بیمه شخص ثالث مشخص شده، متناسب با واقعیات خسارت هست یا خیر.

مدیرعامل شرکت بیمه آرمان افزود: هر چه دیه افزایش می یابد، نرخ حق بیمه هم بالا می رود، ولی تقلب هم بیشتر می شود و خسارت های پرداختی به آنها هم بیشتر می شود، در نتیجه زیان رشته شخص ثالث هم همزمان با آن ادامه می یابد.

کد خبر: 10145

این را نیز بررسی کنید

همکاری بیمه گران با موسسات اعتبار سنجی

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان «شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری …

یک دیدگاه

  1. بیمه برای اینه که یه باری از مردم بر داره ولی با این قیمت ها زیان اصلی رو قشر ضعیف متحمل میشن حداقل باید شرکت های بیمه تعداد اقساط رو بالا ببرن و از طرفی مثل بدته که اگر حق بیمه پرداخت نشه نماینده بتونه ابطال کنه تا نماینده ها هم ضرر نکنن اینطور عواقب پرداخت نکردن اقساط با خود بیمه گذار باشه و از طرفی یک آوانسی هم بهشون بدیم
    نماینده بیمه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *