جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آزاد سازی ذخایر به کمک بیمه سینا آمد

 

با وجود روند رو به رشد حق بیمه در رشته شخص ثالث، ضریب خسارت این رشته طبق آخرین آمارهای بیمه مرکزی رشد تنها ۳درصدی دارد بنابراین این نکته بیانگر این مطلب است که پرونده معوقات در شرکت های بیمه انبار شده است .

به گزارش پایگاه خبری بانک و بیمه و به نقل از ایران و جهان، اخیرا بر اساس آمار عملکرد سال ۱۳۹۳در مقایسه با سال ۱۳۹۲حق بیمه تولیدی از ۱۶۲ هزار و ۵۶ میلیارد ریال به ۲۰۵ هزارو۴۰۰ میلیارد ریال با نرخ رشد ۲۶٫۷ در صد افزایش یافته ودر مقابل خسارت پرداختی با نرخ رشد ۱۸٫۸ در صدی از مبلغ ۱۰۴ هزارو ۸۷۷ میلیارد ریال به ۱۲۴ هزارو ۶۱۵میلیارد ریال افزایش یافته است لذا بر اساس این گزارش نسبت خسارت عملکرد سال ۱۳۹۳ حدود ۶۰ درصد است لیکن ضریب خسارت سال ۱۳۹۳ بازار بیمه ۸۴٫۶در صد گزارش شده است که اختلافی ۲۵ درصدی دارد که عمده آن مربوط به خسارت معوق بالاخص رشته ثالث خواهد بود .

بالاترین ضریب خسارت در این گزارش به ترتیب مربوط به دو رشته درمان و ثالث در سال گذشته به ترتیب به ۱۰۶٫۴ و ۹۴٫۵ درصد است همچنین ضریب خسارت ۱۱ شرکت فعال بیمه ای نیز بیش از ۸۰ درصد گزارش شده است .
ضریب خسارت شخص ثالث ومازاد که از ۱۰۳٫۷ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۰۶٫۴درصد در سال ۱۳۹۳ رسیده است نشان می دهد که با احتساب ۱۵درصد هزینه تحصیل وضعیت وخیم تر هم خواهد بود .از سوی دیگر شخص ثالث با فزوش بیش از ۸۶ هزار میلیارد ریالی بیمه نامه در سال ۱۳۹۳و تغییر ۲۵درصد مثبت در این بخش نسبت به سال ۱۳۹۲ ،تنها ۳درصد در بخش ضریب خسارت رشد داشته است و از ۱۰۳درصد به ۱۰۶٫۴درصد رسیده که این نشان می دهد که پرونده معوقات در شرکتهای بیمه انبار شده است .

شایان ذکر است که شتاب حق بیمه تولیدی از خسارت ها پیشی گرفته اما نکته قابل توجه اینکه با وجود شتاب حق بیمه همچنان ضریب خسارت رشته ثالث در حال افزایش است و نشان می دهد که حق بیمه دریافتی با خسارت پرداختی در این رشته دارای سنخیت نیست.

آمار حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در رشته ثالث در حالی منعکس می شود که عوارض وزارت بهداشت و نیرو انتظامی و سهم صندوق در آن مستتر است وبا کاهش این عوارض و هزینه های تحصیل و کارمزد از حق بیمه تولیدی وضعیت ضریب خسارت این رشته وخیم تر هم خواهد بود.

این آمار نشان می دهد که سهم بازار ۴ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریالی شرکت بیمه توسعه در سال ۱۳۹۲ بین سایر شرکت های بیمه تقسیم شده است و این در حالی است حق بیمه تولیدی این شرکت در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۹۳ میلیارد ریال گزارش شده است و معلوم نیست که این شرکت در سال ۱۳۹۳ نسبت به صدور کدام رشته های بیمه ای اقدام کرده است.

بیمه توسعه در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۳ هزارو ۲۱۱ و در سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۲ هزارو ۴۶۴ میلیارد ریال خسارت داده و ضریب خسارت شرکت در سال گذشته ۳۵۷درصد گزارش شده است که با توجه به پرونده های مفتوح خسارت های این شرکت جای تامل است.

از طرف دیگر بعد از بیمه توسعه در میان شرکت های بیمه روند آمارهای عملکرد بیمه سینا حائز اهمیت است . این شرکت در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۵ هزارو ۵۷۶ میلیارد ریال حق بیمه تولید کرده که این رقم با کاهش ۳۰درصدی در سال ۱۳۹۳ به ۳ هزارو ۸۹۳ میلیارد ریال رسیده است اما خسارت های پرداختی شرکت به ترتیب در همین سال ها ۳ هزار و ۵۵۱ و ۳ هزار و ۸۴۵ میلیارد ریال گزارش شده است.

به عبارت دیگر شرکت بیمه سینا در سال ۱۳۹۳ نسبت خسارت حدود ۹۵ درصدی دارد در حالی که ضریب خسارت سال ۹۳ بالغ بر ۸۳درصد گزارش شده است و به نظر می رسد که این شرکت با آزاد سازی ذخایر فنی و خسارت معوق توانسته به ضریب خسارتی کمتر از نسبت خسارت دست یابد .

کد خبر: 1559

این را نیز بررسی کنید

معرفی پروفسور ملک زاده به عنوان پدر علم نوین گردشگری جهان

به گفته پروفسور‌ کاخا شنگلیا رییس انجمن اتحادیه بین‌المللی روسای دانشگاه‌های جهان ( IAUP)، تئوریMFT …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *