سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خودزنی به سبک دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران!

حمید رضا نصیری نژادپایگاه خبری خرد و کلان

روز گذشته، نخستین تیر دبیرکل تازه نفس سندیکای بیمه گران ایران که برای حمایت از صنعت بیمه پرتاب شده بود، به سنگ خورد.

سید محمد کریمی احتمالا با هدف جلب نظر رئیس کل سازمان امور مالیاتی، امید علی پارسا و تیم همراهش را به سندیکای بیمه گران ایران دعوت کرده بود تا از آن ها بخواهد برای مشکل قدیمی «وضع مالیات بر بیمه نامه ها» راه حالی پیدا کنند.

«مالیات» موضوعی است که سالهاست صنعت بیمه را درگیر کرده و البته برای حل این مشکل قول های زیادی هم داده شده است. وزرای اقتصاد، روسای کل بیمه مرکزی و بسیاری از نمایندگان مجلس، بارها اعلام کرده اند که روش های مختلف برای معافیت صنعت بیمه از پرداخت مالیات را پیگیری می کنند، اما هیچکدام از این وعده ها تا کنون محقق نشده است.

بیمه گران معتقدند اساسا «بیمه» یک نوع فعالیت حمایتی است و توسعه آن به گسترش رفاه در جامعه می انجامد، بنابراین چنین فعالیتی نباشد همپای سایر خدمات مصرفی، مشمول مالیات گیری باشد.

با این حال اظهارات روز گذشته رئیس کل سازمان امور مالیاتی نشان داد که همه این وعده ها نقش بر آب شده است.

«مالیات داروی تلخی است که هیچکس نمی خواهد بخورد، ولی اداره کشور هم بدون مالیات امکان پذیر نیست» و «در این کشور همه به دنبال معافیت مالیاتی هستند. اگر همه رشته ها و در آمدها به دنبال معافیت مالیاتی باشند چیزی از آن نمی ماند که بخواهیم کشور را اداره کنیم» جملاتی است که به نقل از امید عالی پارسا نقل شده است.

سنگینی این واژه ها زمانی خودنمایی می کند که بدانیم او خبر «بیمه های عمر از مالیات معاف نمی شوند» را در محل سندیکای بیمه گران ایران و در جلسه ای که به دعوت دبیرکل این سندیکا برگزار شده بود، گفته است.

او در همین جلسه، این جمله را هم گفته است که «برنامه ای برای افزایش مالیات سیگار نداریم» و نشان داده که نگاهش به دو مقوله «سیگار» و «بیمه» تا چه اندازه متفاوت است! درست در همین روز بود که خبر آمد:«بر اساس پیش نویس یکی از تبصره‌های لایحه بودجه ۹۹، تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول ۵۰ درصد معافیت مالیاتی بودند که با دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه، این بند حذف شد، لذا فعالیت های مزبور کماکان از معافیت صد درصدی برخوردار خواهند بود.»

به عبارت دیگر، سلبریتی هایی که درآمدهای میلیاردی انفرادی آنها بارها مورد انتقاد عموم مردم قرار گرفته همچنان از معافیت مالیاتی برخوردارند، اما بیمه ها عمری که حق بیمه آنها با درآمدهای حداقلی عموم مردم تامین می شود، همچنان مشمول مالیات باقی خواهند ماند.

باید پرسید قدرت لابی سلبریتی ها و دلالان سیگار چقدر بود که آنها توانستند مشکلی مالیاتی خود را حل کنند، اما دبیرکل سندیکای بیمه گران نتوانست این کار را برای هم صنفانش انجام دهد؟!

کد خبر: 11925

این را نیز بررسی کنید

همکاری بیمه گران با موسسات اعتبار سنجی

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان «شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *