سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقدی بر تحلیل بانک مرکزی از حجم نقدینگی

بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده که وارد کردن اطلاعات مالی چند موسسه اعتباری تازه مجوز گرفته باعث افزایش رقم نقدینگی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک و بیمه، در توضیحات بانک مرکزی آمده است: در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳، آمار بانکها و موسسات اعتباری جدید طی دو مرحله در محاسبات نقدینگی توسط این بانک وارد شده‌اند. در مرحله اول و در آبان و آذر ۱۳۹۲، اطلاعات پنج بانک جدید شامل بانکهای ایران زمین، خاورمیانه، ایران و ونزوئلا، رسالت و بین‌المللی کیش به همراه اطلاعات دو موسسه اعتباری صالحین و پیشگامان آتی که با بانک آینده ادغام شده بودند در آمارهای پولی کشور لحاظ شد که نحوه تاثیرپذیری متغیرهای پولی از این رخداد، بارها توسط این بانک توضیح داده شد.

در مرحله دوم، اطلاعات بانک قوامین و موسسات اعتباری کوثر و عسکریه در اسفند سال ۱۳۹۳ به آمارهای پولی و بانکی کشور اضافه شد. بدیهی است با اضافه کردن اطلاعات بانک و موسسات اعتباری جدید فوق‌الذکر به آمارهای پولی و بانکی و افزایش حجم نقدینگی از این بابت، نتایج گمراه‌کننده‌ای از رشد نقدینگی محاسباتی به دست می‌آمد.

لذا، به منظور همگن و قابل مقایسه کردن آمار‌های نقدینگی سال ۱۳۹۳ با ۱۳۹۲، تغییرات انجام شده در اسفند ۱۳۹۳ (افزوده شدن بانک قوامین و دو موسسه اعتباری کو‌ثر و عسگریه) به اسفند ۱۳۹۲ نیز تعمیم داده شد. از این‌رو، طبیعی است آمار نقدینگی اسفند ۱۳۹۲ در شرایط جدید (با لحاظ بانک قوامین و دو موسسه اعتباری کوثر و عسگریه) در مقایسه با آمار‌هایی که پیش از اعمال تغییر مزبور، اعلام شده بود، متفاوت باشد.

آنچه بانک مرکزی گفته، اظهارات همیشگی غلامرضا مصطفی پور، مدیرعامل سابق بانک قرض الحسنه مهر ایران را به یاد می آورد. او همواره به اشتباه معقتد بود که خرید سکه به جای سپرده گذاری در بانک ها نمی تواند به افزایش قیمت سکه منجر شود. او به خبرنگاران می گفت که محل پارک پول در بانک است و به همین دلیل خروج سپرده ها از بانک نمی تواند باعث افزایش سفته بازی شود!

گرچه تحلیل او در این بخش آخر اشتباه بود و همواره خروج سپرده از بانک ها و خرید سکه و خانه به جای آن باعث افزایش قیمت در این دو بخش شده و می شود، اما بخش نخست اظهاراتش بی راه نبود.

واقعا مگر جای پارک پول در بانک نیست؟ مگر همین الان هم موسسات مالی غیرمجاز پولشان را در بانک ها نگه نمی دارند؟ پس به صورت طبیعی این حجم پول هم باید در محاسبه نقدینگی دیده شود.

در چنین شرایطی وقتی یک موسسه غیرمجاز به مجاز تبدیل می شود، پول جدیدی خلق نشده است، بلکه فقط پول آن موسسه که قبلا در یک موسسه بانکی مجاز وجود داشته، از آن حساب خارج شده و به حساب موسسه جدید که این بار مجاز است منتقل شده است.

در این وضعیت، چرا باید میزان نقدینگی افزایش یابد؟

کد خبر: 1983

این را نیز بررسی کنید

همکاری بیمه گران با موسسات اعتبار سنجی

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان «شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *