پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

هم زمانی انتقاد از صنعت بیمه و اهدای تندیس به بیمه گران؟!

هفدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نهم اسفند ماه امسال توسط سازمان حمایت مصرف­ کنندگان و تولیدکنندگان برگزار شد و در آن نام ۴ شرکت بیمه به عنوان بنگاه های اقتصادی برتر در امر رعایت حقوق مصرف کنندگان اعلام شد. این در حالی است که رئیس این سازمان پیش از این انتقادهایی را نسبت صنعت بیمه مطرح کرده بود. تازه ترین انتقادهای نوابی نیز درست یک هفته بعد از اهدای تندیس ها به شرکت های بیمه مطرح شد.

در این میان دو سوال مطرح بود. یکی این که چطور می شود از بیمه گران انتقاد کرد و در عین حال به آنها جایزه داد؟ دیگر این که آیا برای اعطای این جایزه ها، پولی دریافت می شود و اصطلاحا این تندیس ها، پولی است؟ این سوالات را خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان با اکبر تقوی شوازی، مدیرکل نظارت بر شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف­ کنندگان و تولیدکنندگان مطرح کرد. متن گفت و گو به این شرح است:

 

بر اساس اعلام دبیرخانه هفدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، شرکت های بیمه نوین، ملت و رازی تندیس طلایی و شرکت بیمه البرز تندیس نقره ای از آن همایش دریافت کرده اند. چطور ممکن است همزمان با انتقادهایی که سازمان شما از صنعت بیمه دارد، از بیمه گران تقدیر کند؟

انتقادهای رئیس سازمان بر اساس کارشناسی هایی است که انجام شده و مستدل است، اما دقت کنید که رئیس سازمان به شرکت های بیمه انتقاد نکرده اند، بلکه سوالاتی را درباره سیاست های کلی موجود در صنعت بیمه مطرح کرده اند. این انتقادها مدتی است که مستدل به نظرات کارشناسی، دسته بندی و اعلام شده است.

به هر حال شرکت های بیمه، از همان سیاست هایی که مورد انتقاد شماست پیروی می کنند.

بله، اما شرکت ها سیاست گذار نیستند، بلکه مجری سیاست ها هستند. سازمان حمایت درباره کلیات موجود در صنعت بیمه به ویژه در حوزه سیاست گذاری ها نظراتی دارد که آنها را به مقامات مسئول مانند بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه اعلام کرده است. باز هم اعلام می کنیم تا آنها هم نظر خود را مطرح کنند.

رئیس سازمان نکاتی را هم درباره عدم تناسب حق بیمه با دیه در ماه های عادی و حرام مطرح کرده بودند.

بحث دیه و حق بیمه مفصل است و ما هم نظراتمان را گفته ایم، اما درباره آن چه که تقدیر از شرکت های بیمه گفته شد، باید بگویم که اتفاقا کار درستی بود. ما از شرکت هایی تقدیر کردیم که حقوق مصرف کننده را رعایت کرده اند، فارغ از این که به حوزه کلان و سیاست های این صنعت مسائلی داریم. در واقع اگر این شرکت ها قوانین موجود را رعایت نمی کردند، تخلف بود، بنابراین آنچه رخ داده کاملا قابل دفاع است.

ابهامی هست و آن هم این که در روزهای منتهی به نهم اسفند ماه، هر کس در سایت همایش ثبت نام کند و هزینه شرکت در آن را بپردازد، می تواند تندیس بگیرد. این ادعا واقعیت دارد؟

این سوال باید از دبیرخانه همایش پرسیده شود، ولی من هم کاملا در جریان روند کار هستم و تاکید می کنم که این ادعا صحت ندارد. اولا که ما هیچ پولی از هیچ شرکتی برای ارزیابی و حضور در این همایش دریافت نمی کنیم. سال های قبل هم همین طور بوده است.

دیگر این که امسال حدود ۱۰۰۰ نفر برای ارزیابی ثبت نام کرده بودند که حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد آنها پذیرفته شدند. در واقع همه ثبت نام کننده ها بر اساس شاخص ها و معیارهای کیفی، ارزیابی شده اند. از میان پذیرفته شده ها هم حدود نیمی از آنها فقط گواهینامه دریافت کردند.

تندیس ها هم سه رنگ است و در واقع طبقه بنده شده است. این طور هم نیست که کسی برای اولین بار ثبت نام کند و بتواند تندیس بگیرد. گرفتن تندیس طلایی هم آسان نیست. امتیازبندی دارد و باید مراحلی طی بشود تا شرکتی بتواند این تندیس ها را دریافت کند.

یعنی می توان گفت که دارندگان این تندیس ها، حقوق مصرف کننده را رعایت می کنند؟

من می توانم بگویم که سازمان به دنبال انتفاع مادی از این ماجرا نیست و از روی اعتقاد به فلسفه کار و حمایت از حقوق مصرف کنندگان این کار را انجام می دهد.

 

کد خبر: 7953

این را نیز بررسی کنید

همکاری بیمه گران با موسسات اعتبار سنجی

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان «شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *