جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

«خاوری» هم مدعی بانکداری اسلامی بود

بیست و ششمین همایش بانکداری اسلامی در هفته‌ای که گذشت برگزار شد و در آن همه فعالان نظام بانکی، از رئیس کل بانک مرکزی گرفته تا مدیران عامل و مدیران میانی بانکی بر لزوم توسعه بانکداری اسلامی تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانک و بیمه، در این همایش نگرانی‌ها از سوء برداشت نسبت به عملیات بانکی بدون ربا به خوبی در اظهارات مدیران بانکی قابل مشاهده بود. آنها به هر شکل ممکن تلاش می‌کردند به مخاطبان القا کنند که آن چه در نظام بانکی با عنوان سود یا جریمه تاخیر از مشتریان گرفته می‌شود،‌ جنبه تنبیهی و شرعی دارد.

با این حال رئیس کل بانک مرکزی از ارائه لایحه‌ای برای اصلاح قانون عملیات بانکداری بدون ربا نیز خبر داد. این‌ اقدام البته خوب است، اما واقعیت این است که باید دید چه کسی اصلاح قانون را دنبال می‌کند؟ کسی که خود عضوی از نظام بانکی کنونی است و به همین روش تا کنون بانکداری کرده، آیا می‌تواند نظام بانکی را اصلاح کند؟

اهالی رسانه به خوبی به یاد دارند که چند سال پیش فردی به نام محمودرضا خاوری پرچمدار بانکداری اسلامی در کشور ما بود. او حتی عنوان «بانک ملی، بزرگترین بانک جهان اسلام» را به میدان آورد تا نشان دهد به این موضوع بسیار علاقه‌مند است.

به بخشی از اظهارات محمود رضا خاوری توجه کنید:

قانون بانکداری بدون ربا نیاز به بازنگری دارد. آنچه باعث عدم رضایت مردم نسبت به سیستم بانکی کشور شده است، پیچیدگی خاص عقود در بانکداری اسلامی است، در حالی که این عقود فی نفسه دارای پیچیدگی نیستند.

باید اطمینان حاصل شود که عملیات بانکی منطبق با احکام شرع است.

در اسلام برای فعالیت‌های اقتصادی الگو وجود دارد. اولویت ما هم تبعیت از قواعد و احکام اقتصاد اسلامی است.

ربا از سیستم بانکی حذف شده و در ادامه همین مسیر، اکنون بانکداری اسلامی در حال تحول است.

برای نخستین بار اولین شعبه بانکداری کامل اسلامی تحت عنوان شعبه مبتنی بر سود و زیان(PLC) هفته گذشته در تهران راه‌اندازی شد.

خاوری از راه‌اندازی ۲۰۰ شعبه مبتنی بر نظام سود و زیان خبر داد. این نوع شعبه به شکل کامل و تمام عیار منطبق با بانکداری اسلامی است و بر اساس قاعده سود و زیان و نظام مالی اسلامی و اصل مشارکت در سود و زیان فعالیت خواهد کرد.

خاوری بر راه اندازی سریع گیشه های بانکداری اسلامی در سطح استان تهران تاکید کرد.

آن چه از بازنشر اظهارات محمودرضا خاوری مد نظر است نه زیر سوال بردن دیدگاه‌ها درباره بانکداری اسلامی و نه اقدامات موثر نظام بانکی در توسعه بانکداری اسلامی است،‌ بلکه فقط یک چیز هدف نوشتن این یادداشت است. آن هم این که باید به آنچه گفته می‌شود ایمان داشت،‌ چون در غیر این صورت می‌توان مانند خاوری حرف‌های قشنگ زد،‌ ولی پس از همکاری در شکل گرفتن یک سوء استفاده مالی کلان، از کشور گریخت!

 

کد خبر: 1100

این را نیز بررسی کنید

سالِ افشا

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان سال ۱۴۰۲ گرچه مانند همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *