سه شنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

منافع طرح «طلا»ی بیمه ما، کاملا تضمین شده است

شرکت بیمه «ما» که پیش از این دو طرح «فرا بیمه» و «مهر ما» را با محوریت بیمه های زندگی عملیاتی کرده بود، این بار نیز محصول «طلا» را با هدف پاسخگویی به نیازهای بیمه گزاران بیمه های عمر معرفی کرده است.

طرح «طلا»ی بیمه «ما»، یک بیمه نامه عمر است که دارایی بیمه گزاران را بدون تشریفات بازار سرمایه و به صورت کاملا امن، در صندوق های طلا سرمایه‌گذاری می کند.

خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان درباره ابعاد مختلف این طرح با «وحید مرادی، مدیر بیمه های عمر و مستمری شرکت بیمه ما» گفت و گو کرده است.

 

ایده اتصال بیمه عمر به صندوق های طلا چگونه شکل گرفت؟

مطالعات ما بر روی نرخ سود سپرده های بیمه های زندگی و بازارهای موازی، نشان داد که با گذشت زمان، فاصله معناداری بین این نرخ ها در حال شکل گیری است.

به عنوان مثال، کسی که سال ۱۳۹۰ و همزمان با سال تاسیس شرکت بیمه ما از این شرکت بیمه نامه عمر خریداری کرده است، تا کنون ارزش دارایی آن بین ۱۵ تا ۱۷ برابر رشد کرده است، در حالی که اگر همان زمان معادل همان پول را طلا می خرید، ارزش آن در حال حاضر بیش از ۱۰۰ برابر شده بود.

همین فرایند به کاهش تعداد خریداران بیمه های عمر و حتی بازخرید بیمه نامه های پیشین منتهی شده است. همین شرایط به این تصمیم منتهی که با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود، بتوانیم ذخیره بیمه عمر را به یونیت طلا تبدیل کنیم. در همین راستا نیز با مجوز شورای عالی بیمه، این طرح راه اندازی شد. این طرح سه رکن بانک، بورس و بیمه را به خوبی به هم متصل کرده است.

 

آیا تضمینی وجود دارد که با اتصال طرح طلا به صندوق های طلا، نرخ سود بیمه نامه از تورم پیشی بگیرد؟

داده کاوی ها نشان می دهد ارزش طلا، رشد بالاتری از میانگین سود صنعت بیمه در قسمت سرمایه گذاری داشته است، بنابراین اتصال بیمه نامه به یونیت طلا، در بلند مدت حتما سودآورتر از حالت های دیگر خواهد بود.

خرید این بیمه نامه نسبت به سرمایه گذاری انفرادی در صندوق های طلا و یا حتی خرید طلای فیزیکی چه مزایایی دارد؟

خریدار طرح طلای بیمه ما، در همان ابتدا ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار دریافت خواهد کرد تا از طریق آن، صندوق طلا خریداری کند. در واقع مشتری ما، حجم زیادی طلا را خریداری می کند، بدون این که پولی بابت آن پرداخت کرده باشد. ضمن این که با این کار، ریسک نگهداری طلای فیزیکی هم از بین خواهد رفت. بیمه های زندگی، معاف از مالیات است و پوشش های بیمه ای دیگر هم در آنها ارائه می شود. همه این موارد باعث می شود که طرح طلای بیمه ما، ارزشمند شود.

به تازگی، برخی پلتفرم ها به فروش طلای آب شده آنلاین، آن هم نه به صورت فیزیکی، بلکه به صورت مجازی رو آوردند، اما پس از طرح ادعای «خالی فروشی» و سپس با ورود پلیس و بانک مرکزی به ماجرا، فعالیت آنها متوقف شد. طرح طلای بیمه ما چه تفاوتی با این طرح ها دارد و آیا مجوزهای لازم پیش از عملیاتی شدن طرح، برای آن دریافت شده است؟

مشتریان می توانند به سادگی این دو روش را با هم مقایسه کنند. طرح طلای بیمه ما با مجوز رسمی از بیمه مرکزی فعال شده است و با پلتفرم های فروش طلای مجازی  قابل مقایسه نیست. شرکت بیمه ما به همه آنچه در محصول خود ارائه کرده پایبند است.

آیا شرکت بیمه ما در طرح طلا، ما به ازای بیمه نامه فروخته شده، طلای فیزیکی خریداری می کند و یا از ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری استفاده خواهد کرد؟

شرکت از ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری طلا استفاده می کند. آن ها هم دارای اساسنامه و تحت نظارت سازمان بورس هستند و اعتبار بالایی دارند. صندوق ها هم تا ۹۰ درصد فروش خود را شمش طلا خریداری می کنند. نگاهی به عملکرد این صندوق ها نشان می دهد که در سنوات گذشته، بازدهی آنها گاه از طلا هم پیشی گرفته است.

آیا در آینده این امکان وجود دارد که دارنده بیمه نامه عمر، ذخیره ریاضی خود را به صورت طلا دریافت کند؟

درباره طلای فیزیکی بحثی مطرح نشده است، اما در زمان پایان قرارداد، ارزش پولی که به بیمه گزار داده می شود، معادل طلاست و در صورت نیاز، بیمه گزار می توان دارایی خود را به طلا۱ تبدیل کند.

آیا این طرح به صورت اختصاصی در اختیار شرکت بیمه ما است یا ممکن است سایر شرکت ها هم از آن بهره برداری کنند؟

طرح طلای بیمه ما، به شکلی که متصل به صندوق های طلای بورسی باشد و امکان خرید آن از طریق تسهیلات بانکی ایجاد شود، فعلا فقط در اختیار بیمه ما است.

روش فروش این بیمه نامه چگونه است؟

این طرح هم در قسمت فروش بیمه نامه و هم در قسمت ارائه تسیهلات بانکی، کاملا آنلاین است و متقاضی بدون نیاز به مراجعه حضوری، می تواند نیازهای خود را برطرف کند. همچنین تمام اوراق آن بدون چک و ضامن به دست مشتری می رسد.

آیا نمونه موفق چنین طرحی در شرکت های بیمه خارجی هم وجود دارد؟

مکانیسم های بانکداری و بیمه گری آنها با ما متفاوت است، ولی به طوری کلی تجربه نشان داده است که بیمه زندگی، بهترین مدل کارسازی و تامین مالی است، چون نقدینگی خرد در اختیار مردم را جذب و آن را در پروژه های مزیت دار سرمایه گذاری می کند.

 

کد خبر: 21042

این را نیز بررسی کنید

تمرکز بر بیمه عمر، چالش پیش روی کشاورز در بیمه پاسارگاد

درست است که بیمه های عمر، از فنی ترین، پیچیده ترین و در عین حال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *