دکتر «بهروز میرزایی»، پژوهشگر و دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه در مقاله ای به شناسایی عوامل اجتماعی مؤثر بر تقلبات بیمه شخصثالث پرداخته است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، میرزایی که دانش آموخته دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد دهاقان است، در مقاله ای با عنوان «شناسایی عوامل اجتماعی مؤثر بر تقلبات بیمه شخصثالث با رویکرد آمیخته (مورد مطالعه: نمایندگان شرکتهای بیمه در شهر تهران)»، تاکید کرده است که تقلبات بیمهای از مهمترین دغدغههای زیانبار برای بیمهگران و بیمهگزاران در کلیه محصولات بیمهای است.
از مهمترین عوامل مؤثر بر تقلبات بیمهای در این پژوهش، دینداری، فردگرایی، رفاه اجتماعی و اعتماد است و به گفته پژوهشگر، تقلبات باعث بیاعتمادی و از همگسیختگی نظام اجتماعی و اقتصادی میشود.
هدف این پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر تقلبات بیمه شخص ثالث است. این پژوهش مبتنی بر روش آمیخته با بهرهگیری از رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، شامل کلیه خبرگان حوزه بیمه و جامعهشناسی اقتصادی که با روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی تعداد ۲۶ نفر متخصص تا حد اشباع انجام شده است.
بخش کمی جامعه آماری شامل ۴,۶۵۲,۵۱۰ بیمهگزار بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ در شهر تهران است که با روش نمونهگیری خوشهای تعداد ۳۸۴ نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی پرسشنامه به روش صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ تأیید شد.
طبق یافتههای بخش کیفی پژوهش، در مجموع ۵۷ مضمون پایه، ۱۹ مضمون سازماندهنده و ۴ مضمون فراگیر (رفاه اجتماعی، اعتماد، دینداری و فردگرایی) شناسایی شده است که میتواند بر تقلبات بیمه شخص ثالث مؤثر باشد.
این مقاله در شماره خرداد ماه ۱۴۰۳ فصلنامه علمی پژوهشی توسعه اجتماعی به صاحب امتیازی دانشگاه شهید چمران اهواز منتشر شده و از اینجا قابل مشاهده است.
انتشار کتاب «جامعه شناسی فرهنگ بیمه» نوشته دکتر بهروز میرزایی
کد خبر: 19316