شرکت بیمه تجارتنو به تازگی اعلام کرد که موفق شده است پروژه «تبادل الکترونیک نسخ دارویی» و حذف «نسخههای کاغذی دارویی» را عملیاتی کند و در این امر در صنعت بیمه کشور پیشگام باشد. بر این اساس، بیمه شدگان بیمه تجارتنو دیگر برای دریافت هزینه های دارویی، به ارائه نسخه کاغذی به شرکت نیازی ندارند، چرا که این نسخه ها به صورت خودکار و الکترونیکی، به شرکت ارسال و پس از ارزیابی، سهم بیمه شده به حساب او واریز می شود.
اما علت پیاده سازی این پروژه چیست؟ دستاوردهای آن کدام است و چه منافعی برای شرکت و بیمه شده خواهد داشت. «منا عروجی» معاون فنی اشخاص شرکت بیمه تجارتنو در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، جزئیات بیشتری درباره این طرح و نتایج آن مطرح کرده است.
در خبرها آمده بود که بیمه تجارتنو به عنوان نخستین شرکت بیمه، پروژه نسخه الکترونیک را عملیاتی کرده است، اما گویا شرکت های دیگری هم در این زمینه فعالیت می کنند.
بیمه تجارتنو نخستین شرکتی است که این پروژه را به طور کامل عملیاتی کرده است. البته برخی شرکت ها، بخشی از این روند را پیاده سازی کرده اند، اما در شرکت ما، فرآیند صدور و ثبت نسخه در داروخانه تا پرداخت سهم بیمه شده، کاملا الکترونیکی شده است.
جزئیات این فرایند چگونه است؟
بر اساس فرآیندی که ما عملیاتی کردهایم، وقتی بیمهشده به داروخانه مراجعه میکند، در صورتی که نسخه الکترونیک برای او صادر شده باشد، داروخانه نسخه بیمار را دریافت و اطلاعات آن را به سامانه سپاس ارسال می کند. این سامانه که نزد بیمه مرکزی است، پس از دریافت نسخه و بر اساس اطلاعات بیمه شده که در آن ثبت شده است، جزئیات نسخه را به شرکت بیمه مربوطه ارسال می کند. پس از آن، نوتیفیکشن مربوطه بر روی اپلیکیشن «بنو» برای بیمه شده شرکت بیمه تجارتنو ارسال می شود.
در این مرحله، بیمه شده می تواند اقلام دارویی خود را روی اپلیکیشن ملاحظه کرده و اگر مغایرتی وجود نداشت، آن را اعلام کند. اگر مغایرتی در نسخه وجود داشته باشد و نسخه به تایید بیمه شده نرسد، این امکان وجود دارد که در همان اپلیکیشن، این موضوع اعلام شود. سپس نسخه الکترونیک برای ارزیاب ارسال می شود و پس از نهایی شدن فرایند ارزیابی، اسناد به واحد مالی ارسال و سپس اقدام لازم به منظور واریز وجه به حساب بیمه شده انجام می شود.
بیمه شده چه مدت برای تایید نسخه الکترونیک زمان دارد؟
مدت زمان پنج روزه برای این منظور در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، اگر بیمه شده هیچ اقدامی در راستای تایید یا اعلام مغایرت نسخه انجام ندهد، پس از پنج روز، به صورت خودکار نسخه «تایید شده» تلقی و به صورت الکترونیک به ارزیاب ارسال می شود.
پیاده سازی نسخه الکترونیک چه فوایدی دارد؟
یکی از مهمترین مشکلاتی که شرکت ها با آن مواجه بودند، ناخوانا بودن نسخه های کاغذی بود که در نتیجه فرایند بررسی آنها را در شرکت بیمه با مشکل مواجه می کرد و حتی به عودت دادن مدرک منتهی می شد. با پیاده سازی پروژه نسخه الکترونیک، این مشکل به طور کلی برطرف می شود.
همچنین صرفه جویی در هزینه ها، از مهمترین دستاوردهای نسخه الکترونیک است. با این اقدام، نسخه های تقلبی به طور کلی حذف می شوند و در نتیجه از این محل، هزینه ای به شرکت بیمه تحمیل نمی شود. از سوی دیگر، بیمه شدگان دیگر نیازی به تحویل نسخه کاغذی و یا بارگذاری آن در سامانه ندارند و همین اقدام، بسیاری از هزینه های رفت و آمدی بیمه شدگان را کم می کند.
یکی از اعتراضات بیمه شدگان، همین بود که چرا با وجود بارگذاری تصویر نسخه های کاغذی در اپلیکیشن، نسخه فیزیکی هم باید به شرکت تحول داده شود؟
ممکن بود بیمه شده از چند شرکت بیمه نامه درمان داشته باشد. در چنین مواردی، بیمه شده می توانست یک بار با بارگذاری تصویر مدرک، از یک شرکت خسارت بگیرد و یک بار با هم با تحویل اصل مدرک، از شرکتی دیگر خسارت دریافت کند. ما اصل مدرک را دریافت می کردیم تا چنین مواردی پیش نیاید. به هر حال با این شیوه جدید، این مشکل هم حل می شود.
پروژه نسخه الکترونیک، تمام شده است یا فاز توسعه هم دارد؟
فاز دوم این پروژه در شرکت بیمه تجارت نو آماده انجام است که در آن، مرحله «ارزیاب» هم حذف می شود. در این روش مبلغ قابل پرداخت نسخه الکترونیک از طریق استعلام سیستمی از سامانه های سازمان غذا و دارو و سامانه های بیمه گری جهت کنترل سقف تعهد تعیین می شود.
این پروژه با مشکلاتی هم مواجه است؟
بله! به هر حال مانند هر پروژه دیگر، در بدو کار مشکلاتی هم وجود دارد. به عنوان مثال همچنان برخی از پزشکان به شیوه سنتی و کاغذی اقدام به نسخه نویسی می کنند که این موضوع باعث عدم اجرای فرآیند ارسال الکترونیک اسناد می شود.
آیا همه داروخانه های طرف قرارداد بیمه تجارت نو در سراسر کشور به این سامانه متصل اند؟
بله. بیمه شدگان بیمه تجارت نو در استفاده از این خدمت، در هیچ نقطه ای از کشور مشکلی نخواهند داشت و می توانند با مراجعه به داروخانه ها طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد، بدون ارائه نسخه کاغذی از خدمات بیمه درمان تکمیلی استفاده کنند. نکته دیگر این که نسخه الکترونیک، در حال حاضر فقط در داروخانه ها عملیاتی شده است و در فازهای بعدی باید در مراکز درمانی و مراکز تصویربرداری و امثال آن هم عملیاتی شود. با این اقدام، بسیاری از تخلفات در حوزه بیمه های درمان حذف می شود.
اگر بیمه شده، بعد از واریز وجه به نحوه ارزیابی و مبلغ واریزی اعتراضی داشته باشد، چگونه می تواند آن را به شرکت اعلام کند؟
در اپلیکیشن بنو، امکان ارائه درخواست بررسی مجدد وجود دارد و حتی اگر مستنداتی هم در این زمینه داشته باشد، می تواند آن را بارگذاری کند.
آیا فرایند الکتروینکی شدن بررسی نسخه ها، هزینه جدیدی به بیمه شده تحمیل نمی کند.
خیر، این عملیات، هزینه ای به بیمه شده تحمیل نمی کند.
کد خبر: 19039