سه شنبه , ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

پیگیری ماجرای سرقت اطلاعات بیمه گزاران، بی نتیجه مانده است

با گذشت حدود ۴۰ روز از سرقت بخشی از اطلاعات بیمه گزاران توسط هکرها، هنوز مشخص نیست علت و انگیزه این اقدام چه بوده و حتی پیگیری های این ماجرا نیز به نتیجه قابل توجهی نرسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، دهم شهریور ماه بود که یک کانال تلگرامی، مدعی شد که بسته جامعی از اطلاعات برخی بیمه گزاران را در اختیار دارد و می تواند آن را به فروش برساند. بنا بر ادعای این گروه هکری، بسته مورد نظر شامل بیش از ۱۱۵ میلیون رکورد اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره تلفن، شماره شناسنامه، کد ملی، کد ملی شرکت و … بود. رقم پیشنهادی هکرها برای این بسته کامل، ۸۱ هزار دلار بود. در اطلاعیه این گروه آمده بود که اطلاعات تفکیکی بیمه گزاران شرکت های مختلف نیز با قیمت های پایین تر موجود است و نام ۱۸ شرکت بیمه در آن آمده بود.

لو رفتن این اطلاعات ابتدا تنها یک بلوف خوانده می شد، اما بعد از مدتی مشخص شد که ماجرا واقعیت دارد، به گونه ای که پس از روشن شدن ابعاد فاجعه، مجید بهزاد پور از جایگاه خود در ریاست کل بیمه مرکزی برکنار شد.

بیمه مرکزی پس از این ماجرا، به صدور اطلاعیه ای اکتفا و در آن اعلام کرد که «ادعای عجیب برکناری رئیس کل بیمه مرکزی به دنبال شائبه هک اطلاعات برخی از بیمه گذاران در حالی مطرح می شود که موضوع یادشده فارغ از صحت و سقم آن هیچگونه ارتباطی با مجموعه بیمه مرکزی ندارد و به تبع مسئولیتی هم بر عهده رئیس کل نبوده و نیست.» با این حال، نهاد ناظر صنعت بیمه تاکید کرد که «تمامی توان فناوری خود را بسیج کرده تا حتی اطلاعات غیر مهم بیمه گذاران نیز از مصونیت کافی برخوردار باشد. هیچ اطلاعاتی از سامانه های بیمه مرکزی علی رغم حملات جدی افشا نشده و هیچ گونه هک هم صورت نپذیرفته است.»

حالا اما با گذشت بیش از ۴۰ روز از آن ماجرا، هنوز جزئیاتی از واقعه مشخص نشده است. هنوز معلوم نیست، شرکتی که بنا به گفته قائم مقام بیمه مرکزی، اطلاعات بیمه گزاران از آن سرقت شده است، مسئولیت این اتفاق را بر عهده گرفته است یا خیر؟ علت این اتفاق چه بوده و اساسا امکان تکرار آن وجود دارد یا نه؟

اطلاعات خبرنگار ما حاکی از آن است که بلافاصله پس از وقوع حادثه سرقت اطلاعات بیمه گزاران و برکناری رئیس کل پیشین بیمه مرکزی، کمیته ای به منظور پیگیری ماجرا در بیمه مرکزی تشکیل شده است. یکی از اعضای این کمیته که نخواست نامش فاش شود، در این باره اطلاعاتی را در اختیار خبرنگار ما قرار داد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا بررسی ها از حادثه سرقت اطلاعات به نتیجه ای رسیده است؟»، با تاکید بر این که «هنوز نتیجه قطعی در این باره حاصل نشده است»، گفت: «پیش از این برخی یافته ها را در اختیار داشتیم و احتمالاتی درباره علل وقوع حادثه مطرح شده بود، اما با پیشرفت بررسی ها، همان یافته ها و احتمالات هم زیر سوال رفت.»

او ادامه داد: «ابعاد قضیه روشن نشده و مشخص نیست چه اتفاقی باعث لو رفتن داده ها شده است، اما به طور کلی می توان گفت که اطلاعات چندانی از آن در اختیار نیست.»

وی با تاکید بر این که «ابتدا تصور می شد هک اطلاعات از طریق همکاران داخلی شرکت و یا کسانی که پیشتر با شرکت همکار بوده و سپس با آن قطع همکاری کرده اند رخ داده است»، افزود: «بررسی های اولیه از این فرایند حکایت داشت و تصور می شد اطلاعات از طریق چنین افرادی به بیرون درز کرده است، اما در ادامه، شواهدی برای این موضوع نیز به دست نیامد.»

او خاطرنشان کرد: «با تغییراتی که در بیمه مرکزی صورت گرفت، جلسات این کمیته نیز با تغییراتی در شکل و محتوا مواجه شد و در نتیجه هنوز جمع بندی مشخصی از واقعه به دست نیامده است.»

 

قائم مقام بیمه مرکزی: اطلاعات به سرقت رفته از بیمه گزاران، قدیمی است

شرکتی که اطلاعات بیمه ای آن هک شد، بارها تذکر گرفته بود

 

کد خبر: 18279

این را نیز بررسی کنید

اختصاصی/ پنج شاخص رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه مشخص شد

با گذشت سه ماه از اعلام رسمی آغاز «طرح رتبه بندی شرکت های بیمه»، حالا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *