سه شنبه , ۱۵ آذر ۱۴۰۱
خانه » ویژه » «مفید»ی که برای صنعت بیمه مفید نبود

«مفید»ی که برای صنعت بیمه مفید نبود

«مفید امینی» که در نیمه سال ۱۳۹۷ کار خود را در معاونت نظارت بیمه مرکزی آغاز کرد، اکنون با خروج از بیمه مرکزی به دنبال جایگاه تازه ای در صنعت بیمه است. گفته می شود مذاکرات او با دست کم دو شرکت بیمه برای تصدی صندلی مدیرعاملی آغاز شده و البته این خود می تواند زنگ خطر باشد، چون کسی که پیشتر معاونت نظارت نهاد ناظر را بر عهده داشته، بدون شک با همه پیچ و خم های قانونی آشناست!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، در این گزارش به بخش هایی از عملکرد بیمه مرکزی در دوره معاونت امینی می پردازیم؛ عملکردی که صدای بسیاری از بیمه گران و بیمه گزاران را بلند کرد، اما در عمل تغییری در رویه این معاونت ایجاد نکرد.

 

تورم بی سابقه بدهی بیمه گزاران به بیمه گران
در دوره ای، بدهی شرکت سایپا به شرکت‌های بیمه به یک هزار میلیارد تومان رسید که به گفته دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران، این رقم از سود ۹۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌ها هم بیشتر بود. این تنها بدهی یک خودروساز بود، در حالی که مجموع بدهی بیمه شدگانی که در عین داشتن بدهی، از بیمه گران خسارت هم می گرفتند، رقمی بسیار بیش از این بود.

با فشار رسانه ها، بیمه مرکزی اقداماتی برای وصول برخی از این بدهی ها انجام داد، اما شواهد نشان می دهد بدهی بیمه گزاران بزرگ همچنان ارقام بزرگی است. نکته بسیار قابل توجه این که در این جریان، برخی شرکت های بیمه نه تنها پیگیر وصول مطالبات خود نبودند، بلکه حتی رسانه ها را به دلیل پیگیری این سوژه، شماتت هم کرده اند!

مورد عجیب بیمه معلم
پرونده شرکت بیمه معلم را می توان یکی از عجیب ترین پرونده ها در صنعت بیمه دانست که طی سال های اخیر با حمایت های معاونت نظارت بیمه مرکزی همراه بود. بیمه معلم سالها بر خلاف نص صریح آیین نامه توانگری، در سطح ۲ باقی ماند و بدون هیچ تغییری در سرمایه یا پرتفو، تنها با کمک «تورم» توانگری خود را به سطح یک رساند.

در تازه ترین نمونه پرونده این شرکت، در حالی که بیمه مرکزی به صراحت اعلام کرد سایت mobile140.com برای فروش بیمه نامه موبایل شرکت بیمه معلم مجوز ندارد، تبلیغات گسترده این طرح در سطح شهر آغاز شد و ادامه هم یافت. در این جریان، البته گفته می شود شهرداری تهران به دلیل مواضع علی دایی در همراهی با آشوب های اخیر – که عکسش در تبلیغات فروش این طرح استفاده شده بود-، نقش نظارتی اعمال و بیلبوردهای موبایل ۱۴۰ را از سطح شهر جمع آوری کرد.

در نمونه ای دیگر، در حالی که بیمه مرکزی صراحتا تاکید کرده است که شعب بیمه معلم در کشور عراق فعالیت ندارند، این شرکت اعلام کرده است که شعب آن دست کم در دو شهر این کشور فعال است.

سقوط بیمه میهن
ماجرای شرکت بیمه میهن که از آن به عنوان جانشین برحق شرکت بیمه توسعه یاد می شود، در دوران نظارت مفید امینی بسیار پیچیده تر شد، به طوری که رسما نسبت به خرید سهام آن هشدار داده شد. این شرکت در عین مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، توانست سطح توانگری یک را از بیمه مرکزی دریافت کند و این خود می تواند یکی از شگفتی های دوران «نظارت» امینی باشد!

تخلف استارت آپها
استارت آپهای صنعت بیمه در دوران اخیر، بزرگترین تخلف ها را مرتکب شدند. آنها منابع ناشی از فروش حق بیمه را نزد خود نگه داشتند، بیمه نامه را با تاخیر صادر کردند، تخفیف دادند و به تبلیغات اغواگرانه رو آوردند. حتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز به پرونده آنها ورود کرد، اما معاونت نظارت بیمه مرکزی با آنها چنان مدارا کرد که منجر به اعتراضات گسترده شبکه فروش سنتی شد.

بازتاب عدم رعایت آیین نامه ها در صورت های مالی
صورت های مالی عمده شرکت های بیمه با بندهای مکرر عدم رعایت آیین نامه های مصوب مواجه است. یکی از مهمترین این بندها که پیشتر رئیس کل سابق بیمه مرکزی نیز نسبت به رعایت آن تذکر داده بود، افشای حقوق و مزایای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره است.
امروز تقریبا هیچ شرکت بیمه ای، چنین بندی را در صورت های مالی خود افشا نمی کند، در حالی که این موضوع صراحت آیین نامه ای دارد و سازمان بورس نیز عدم رعایت آن را تخلف از قانون می داند.

سانسور اطلاعات
یکی از مهمترین اطلاعاتی که پیشتر در سایت بیمه مرکزی منتشر می شد، میزان شکایت بیمه گزاران از شرکت های بیمه بود. این اطلاعات کمک می کرد که مشتریان جدید در انتخاب شرکت های بیمه بیشتر دقت کنند، اما در دوره «نظارت» امینی، این اطلاعات از سایت بیمه مرکزی حذف شد تا به جای حل مساله، صورت مساله پاک شود.

چشم پوشی بر تخلفات سرمد
آنچه با پیشتازی مجتبی کاتب در شرکت بیمه سرمد رخ داد را می توان یکی از تلخ ترین تجربه های صنعت بیمه در عرصه های مدیریتی دانست. در این جریان، بدون شک نقش مفید امینی را نمی توان نادیده گرفت؛ کسی که خود از شرکت بیمه سرمد به بیمه مرکزی پیوست. حوادث شرکت بیمه سرمد، چنان پیش رفت که پای نیروهای خارج از صنعت بیمه نیز به آن باز شد.

مجموع این موارد و البته مواردی که ما به آنها بیگانه ایم، نشان می دهد که معاونت نظارت بیمه مرکزی در دوره اخیر، حتی به رعایت آیین نامه های مصوب شورای عالی بیمه نیز تعصبی نداشت و تنها به «نظارت» بر عملکرد شرکت ها اکتفا می کرد.

 

سوالاتی که «مفید امینی» به آنها پاسخ نداد

* کد خبر: 16931

این را نیز بررسی کنید

جدول «شکایات بیمه گزاران از بیمه گران» بازمی گردد

جدول شکایات بیمه گزاران از بیمه گران که مدتهاست بدون توضیح مشخص از سایت بیمه …

یک دیدگاه

  1. علل و انگیزه انتشار این پست شخصی شده را نمی‌دانم .اما به‌عنوان کسی که بالغ دو دهه در صنعت بیمه فعالیت داشته‌ام؛ این مطلب ازنظر بنده هم چند اشکال عمده دارد:
    اول اینکه ، کسانی جناب آقای امینی را می‌شناسند و با ایشان در صنعت بیمه همکار بوده‌اند همگی به کاردانی، تجربه ، حسن اخلاق ،حسن نظر و حسن عمل ایشان اذعان دارند .
    دوم اینکه ، معاونت نظارت بیمه مرکزی یک جزیره مستقل و خودمختار در جای دور افتاده نیست که بخواهید سیاست بیمه مرکزی و دولت را در نظارت بر صنعت بیمه ، و احتمالاً تمام مشکلات صنعت بیمه در گذشته و آینده را، بر روی آن آوار کنید! و نیز منصفانه نیست که بدون شناخت صحیح تشکیلات اداری و مبانی تصمیم‌گیریو وظایف تعریف‌شده در سازمان بیمه مرکزی ،مشکلات صنعت بیمه را به معاون نظارت مربوطه و طی یک دوره مشخص منتسب کنید؟!
    سوم اینکه ، به نظر می‌رسد انتشار این اطلاع‌رسانی و یا نقد معاونت نظارت بیمه مرکزی نیست ؛ تخریب شخصی است و هدف‌های دیگری را دنبال می‌کند و آتش تهیه برای اهداف پشت پرده‌ای است که ما نمی‌دانیم چیست، ولی امیدواریم که خیر باشد!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *