پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

حکمرانی ریال و اصلاح نظام بانکی تداوم می یابد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رشد ۸۰ درصدی تامین ارز درسامانه نیما در پایان تیرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزود: اقدامات بانک مرکزی در زمینه تقویت حکمرانی ریال و اصلاح نظام بانکی آغاز شده و به طور جدی استمرار خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، دکتر علی صالح آبادی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به تشریح آخرین وضعیت و تحولات نظام پولی بانکی و ارزی کشور پرداخت.

صالح آبادی با بیان اینکه متاسفانه یک عارضه اصلی در اقتصاد داریم و آن هم‌اینکه در سال های متمادی اقتصاد ما نفتی بوده و دولت‌ها از درآمدهای نفتی در بودجه استفاده می‌کردند، تصریح کرد: این موضوع باعث شد تا نقش مالیات و درآمدهای مالیاتی در اداره اقتصاد کمرنگ باشد.

وی ادامه داد: البته در سال های اخیر به مرور نقش مالیات پررنگ تر شده است اما هنوز با نظام اقتصادی ایده‌آل که در آن درآمدهای دولت عمدتا از عوارض و مالیات باشد فاصله داریم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: مقام معظم رهبری از دهه ۷۰ همواره فرموده بودند باید به سمتی برویم که دولت درآمدهای دیگری را جایگزین درآمدهای نفتی کند و درآمدهای نفتی را برای توسعه کشور و سرمایه گذاری‌های ضروری کشور استفاده کند نه برای تامین بودجه.

صالح آبادی با اشاره به‌ راهکار تحقق این مهم گفت: باید نسبت درآمدهای مالیاتی در بودجه دولت افزایش یابد که تحقق این امر نیاز به زیرساخت‌هایی اعم از بانکی، فناوری اطلاعات و قانونی دارد.

وی افزود: به عنوان نمونه یکی از قوانینی که‌ در حال حاضر در مجلس بررسی می‌شود قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که یکی از اتفاقات قانونی است که به آن نیاز داریم.

صالح آبادی تصریح کرد: بنابراین باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم درآمد‌های مالیاتی جایگزین نفت در بودجه شود و درآمد‌های نفتی برای سرمایه گذاری در بخش‌های ضروری کشور استفاده شود.

ارتقای شفافیت و حکمرانی ریال در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی
رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه با شفافیت در نظام اقتصادی و حوزه حکمرانی ریال می‌توان از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرد، افزود: اقداماتی که در ماه های اخیر انجام دادیم در راستای شفافیت بود و اینکه دولت بتواند به درآمدهای پایدار برسد چرا که عدم شفافیت در نظام اقتصادی باعث می‌شود دولت نتواند درآمد حقه ‌خود را دریافت کند؛ بنابراین هرچه شفافیت افزایش پیدا‌کند نه در حق مودی و نه در حق دولت ظلم نمی‌شود.

صالح آبادی همچنین افزود: مسیر و‌ جهتی که در دولت وجود دارد این است که دولت بتواند از محل مالیات، درآمدهای خود را تامین کند و درآمدهای نفتی صرف سرمایه‌گذاری در حوزه های زیرساختی و ضروری شود.

وی با اشاره به مزیت نسبی کشور در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی گفت: وقتی چنین ظرفیتی داریم اگر درآمدهایی که از این بخش حاصل می‌شود را صرف سرمایه‌گذاری همین حوزه کنیم حجم صادرات افزایش پیدا می‌کند. البته سرمایه گذاری‌های خوبی را در این بخش ها در چند سال اخیر شاهد بودیم و ارزآوری خوبی برای کشور داشته است و خوشبختانه با وجود محدودیت‌ها و در زمان تحریم همیشه توانستیم ارز کشور را تامین کنیم و امروز به مراتب شرایط بهتر از قبل است.

وی تصریح کرد: در نهایت اینکه به طور کلی باید مسیر و‌ جهت‌گیری به سمتی باشد که دولت بتواند درآمدهای دیگری را جایگزین درآمدهای نفتی کند و خوشبختانه مسیر و جهت‌گیری در حال حاضر درست است و دولت و مجلس کمک می‌کنند که این مهم محقق شود.

کد خبر: 16597

این را نیز بررسی کنید

سککوک بر تامین مالی بخش خصوصی و تعاونی بیشتر تمرکز کند

علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر تأمین مالی صحیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *