چهارشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۱
خانه » ویژه » سرپرست نویسندگان سریال «پلاک ۱۳» به انتقادها پاسخ داد

سرپرست نویسندگان سریال «پلاک ۱۳» به انتقادها پاسخ داد

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان

سرپرست نویسندگان سریال «پلاک ۱۳» با تاکید بر این که نمره این سریال دست کم ۷۰ از ۱۰۰ است، به انتقادهای مطرح شده درباره آن پاسخ گفت.

متن گفت و گوی خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان با «امیر ابیلی» را در ادامه می خوانید:

• از انتقادهای مطرح شده نسبت به سریال اطلاع دارید؟

بله! بخشی از این انتقادها البته دور از انصاف و ناشی از بی اطلاعی است. بخشی هم مربوط به مسائل مالی و مربوط به تهیه کننده است که به نویسندگان ارتباطی ندارد، اما آنچه به موضوع داستان سریال باز می گردد را من هم شنیده ام و برای آنها پاسخ دارم.

• به اساس داستان سریال انتقادهایی مطرح شده است. مثل این که سریال یک خط فکری مشخص را دنبال نمی کند و پراکنده گویی دارد.

سریال «پلاک ۱۳» یک کمدی موقعیت محور و سیتکامی است و همه داستان آن در یک یا دو لوکیشن رخ می دهد. این کار باعث می شود که هزینه ساخت سریال کمتر شود و بازده آن بالا برود. البته در چنین سریال هایی، تنوع لوکیشن وجود ندارد، اما این هم نوعی از ساخت است.

چند سالی بود که تلویزیون سریال سیتکامی نداشت، چون ساخت آن مشکل است و به انرژی زیاد نیاز دارد. از سوی دیگر، سفارش دهنده سریال، تعداد قسمت های زیاد را مدنظر داشت و این ها در کنار هم، کار را مشکل تر می کرد.

نکته دیگر این است که سریال سیتکامی، اساسا خط قصه یکپارچه ندارد و بیشتر موقعیت محور و شخصیت محور است. هر قسمت آن یک قصه دارد و اپیزدویک است.

• مثل سریال های ماندگار مهران مدیری!

بله! سریال هایی مانند «برره» و «پاورچین» هم شخصیت های ماندگاری داشتند، نه قصه ماندگار. همه ما امروز «خشایار مستوفی» و «داوود برره» را به یاد داریم، ولی از قصه آن سریال ها تقریبا چیزی در ذهن نیست. این پایه و اساس سریال های سیتکامی است.

• شما خودتان پیشنهاد دادید که «پلاک ۱۳» این طور ساخته شود؟

نه! سفارش دهنده سفارش ساخت یک سیتکام را داد. ما هم برای نوشتن، ترجیح دادیم یک خانواده بزرگ را زیر یک سقف جمع کنیم و برای آن ها قصه پردازی کنیم. ماجرا هم باید حتما به موضوع بیمه مرتبط می شد، این طور شد که ما قصه را از آنجا شروع کردیم که یک «بار» در حال جا به جا شدن است، اما بیمه ندارد. این طور شخصیت جلال را آفریدیم. به فراخور قصه، مشخص شد که وجود یک وکیل می تواند بسیاری از مفاهیم بیمه ای را خلق کند.

• یکی از انتقادهای مطرح شده این است که چرا طی حدود ۴۰ قسمت سریال، عنوان «بیمه» خیلی کم در آن مطرح شده است؟

اتفاقا عنوان بیمه بسیار بیان شده است، ولی منتقدان می گویند چرا در سریال به عنوان مثال دفتر بیمه نداریم. آنها باید بدانند به محض این که مستقیم عنوان شرکت بیمه ای در سریال مطرح شود، جنبه بازرگانی به آن می دهد و آن زمان است که هزینه ساخت سریال با رفتن ذیل بازرگانی سازمان به مراتب افزایش می یابد. ما در دل قصه به موضوع بیمه پرداخته ایم. همه باید بپذیرند که تلویزیون هم برای خودش محدودیت هایی دارد و نمی توان همه خواسته ها را در قالب آن عملیاتی کرد.

• محدودیت های ساخت سریال فقط از سوی تلویزیون اعمال می شود؟

خیر، سفارش دهنده هم الزاماتی ایجاد می کند. بیمه گران به ما تاکید می کنند که مواردی را حتما مطرح کنیم. با این حال در همه قسمت های پخش شده سریال تا کنون، به جز معدودی از قسمت ها، اشارات مستقیم و غیرمستقیم بیمه ای داشته ایم.

• شاید انتظار بیمه گران این است که به طور مستقیم به موضوع بیمه اشاره شود.

این که اسم یک شرکت بیمه بیاید که اساسا امکان پذیر نیست. ضمن این که در یک فضای داستانی، واقعا اگر به صورت خیلی مستقیم به این موضوع اشاره شود، حتما مخاطب را آزار خواهد داد. مخاطب اگر متوجه شود که این یک سریال تبلیغاتی است، آن را دیگر نخواهد دید.

• به نظر شما تعداد بازیگران سریال زیاد نیست؟

این هم ناشی از همان انتظاراتی است که سفارش دهنده سریال از ما داشت. آنها قصه هایی را به ما تحمیل می کنند و ما مجبوریم آن را بنویسیم. برای این دامنه گسترده از قصه هم مجبوریم بازیگر اضافه کنیم. سیتکام یک پروژه خانوادگی است، اما بیمه گر از ما می خواهد حتی موضوعات عجیبی مثل بیمه دام و طیور را هم در آن بگنجانیم! قصد ما از ابتدا این نبود که حجم بازیگر زیاد باشد، اما در عمل این گونه شد و ما مجبور شدیم برای روایت قصه های بیشتر، تعداد بازیگران را بیشتر کنیم.

• شما معتقدید تا اینجای کار، سریال توانسته مفهوم بیمه را در ذهن مخاطب ایجاد کند؟

من برداشتی غیر از این ندارم. همان روزهای اول هم به سفارش دهندگان گفتم که در حال حاضر، مردم ذهنیت مناسبی از صنعت بیمه ندارند و اگر ما در پایان سریال بتوانیم ذهنیت آنها را نسبت به این صنعت تغییر دهیم، کار موفقی داشته ایم.

• بعضی این سریال را با سریال پرمخاطب تلویزیون مثل شب های برره مقایسه کرده اند و معتقدند «پلاک ۱۳» نتوانسته به اندازه آنها مخاطب جذب کند.

شما باید ببینید که آن سریال ها در چه تاریخی ساخته شده اند. ۲۰ سال پیش که اینترنت و اینستاگرام تا این حد توسعه نداشت، تلویزیون مخاطب چندین برابری داشت و حتی شبکه خانگی وجود نداشت، شب های برره ساخته شد. از سوی دیگر نویسندگان آن سریال ها با محدودیت های ما مواجه نبودند. قصه در اختیار نویسنده بود و محدود به موضوعی مانند بیمه نبود.

من به جرات می توانم بگویم ۹۰ درصد داستان هایی که به ذهن نویسندگان «پلاک ۱۳» می رسد را نمی توانیم پیاده کنیم، چون محدودیت هایی داریم.

با این حال سریال تا حالا موفق بوده و توانسته نظر ۳۰ درصد بینندگان تلویزیون را جلب کند. دقت کنید سریالی با موضوع امنیتی که بازیگر بی حجاب دارد و حتی از خط قرمزی مانند رئیس جمهور هم عبور می کند با نام «گاندو»، ۴۵ درصد مخاطب داشت. به اعتقاد من نمره سریال «پلاک ۱۳» حداقل ۷۰ از ۱۰۰ است، گرچه ایرادهایی هم به آن وارد است، اما کدام کار است که به آن ایرادی وارد نباشد؟

با مجموع مواردی که گفتم، من اگر جای سفارش دهندگان سریال بودم، از سازندگان آن تشکر می کردم. این سریال توانسته است مفهوم گنگ و نامانوسی مانند بیمه را به میان خانه ها ببرد. «پلاک ۱۳» بدون شک پرمخاطب ترین کار تبلیغاتی تلویزیونی طی ۱۰ سال اخیر است.

• قصه سریال تا قسمت پایانی نوشته شده است یا این که کار نوشتن آن جریان دارد؟

ما در نوشتن داستان حداکثر ۳ تا ۴ قسمت از پخش جلوتر هستیم و نوشتن بیش از این امکان پذیر نیست. به هر حال هم شبکه و هم سفارش دهنده سریال، اقتضائاتی دارند که آن را به ما دیکته می کنند و ما هم در لحظه آن ها را پیاده می کنیم.

• آیا بودجه ۳۰ میلیارد تومانی که به ساخت این سریال تخصیص داده شده است، کفایت می کند؟

بودجه امری نسبی است. سریالی مثل پایتخت که ۱۵ قسمت بود، چند برابر سریال «پلاک ۱۳» بودجه داشت. با پول بیشتر، می توان بازیگران و کارگردان بهتری را استخدام کرد. همه ما می دانیم که کارهای خوب تلویزیونی و سینمایی با بازیگران خوب، مطرح شده اند. سریال «زیرخاکی» اگر پژمان جمشیدی را نداشت، این مخاطب را داشت؟

سریال های مهران مدیری در دهه ۷۰ و ۸۰ به دلیل داشتن بازیگران مطرح توانست بزرگ شود. حتی سریال های «هیولا» و «دراکولا» با وجود این که نام مهران مدیری را پشت سر خود داشت، اما به دلیل نبود آن تیم دیگر نتوانست چندان در دل مخاطب جا باز کند.

• چرا تعداد قسمت های سریال را کمتر نکردید؟

ما در این باره تصمیم گیر نبودیم و از ما خواسته شده که سریال ۷۰ قسمتی بسازیم. طبیعی است که تقسیم کردن این بودجه در این حجم از سریال، اجازه نمی دهد که بازیگر قوی تر را به کار بگیریم.

از سوی دیگر محدودیت زمانی برای ساخت سریال هم مطرح است. به طور متوسط، در یک روز حداکثر ۵ دقیقه از یک فیلم یا یک سریال را می توان ساخت، ولی ما اکنون روزی ۱۵ دقیقه از «پلاک ۱۳» را می سازیم و این حتما روی کیفیت اثر می گذارد. به هر حال سفارش دهنده از ما خواسته است این کار را شش ماهه تمام کنیم.

 

 

سهم شرکت های بیمه از تامین مالی سریال «پلاک ۱۳» + سند

* کد خبر: 15940

این را نیز بررسی کنید

روایت تحریم؛ حجم تعهدات بیمه اتکایی داخلی از GDP هم فراتر رفته بود!

خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان به فایلی صوتی دست یافته که در آن یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *