سه شنبه , ۲۵ دی ۱۴۰۳

توسعه برند در صنعت بیمه*

رئیس اداره تبلیغات و توسعه برند شرکت بیمه ملت، یادداشتی با عنوان «توسعه برند در صنعت بیمه» نوشته است.

به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، یادداشت کیومرث افشاریان به این شرح است:

صنعت بیمه بازاری بسیار پویا و رقابتی دارد. با اینکه همه ما به نوعی با خدمات بیمه ای سر و کار داریم، اما شاید به طور دقیق ندانیم که چرا فلان شرکت بیمه را انتخاب کرده ایم. شاید انتخابمان بی ارتباط با توسعه برند در صنعت بیمه نباشد. چه چیزی صنعت بیمه را از سایر صنایع خدماتی متمایز می کند؟ توسعه برند در صنعت بیمه چگونه اتفاق می افتد؟ آیا برند تأثیری بر خرید بیمه از صاحب آن دارد؟

وجه تمایز صنعت بیمه با سایر خدمات چیست؟
برای اینکه بتوانیم به چیستی و چرایی توسعه برند در صنعت بیمه بپردازیم، در ابتدا لازم است که ویژگی های این صنعت را به خوبی بشناسیم. چنین درکی باعث می شود تا تأثیر برندسازی در شناساندن خدمات بیمه ای و ایجاد ترجیح در مشتریان را مشخص کنیم. در ادامه به مهمترین وجوه تمایز صنعت بیمه با سایر خدمات اشاره می کنیم.

۱- مزیت راهبردی در صنعت بیمه خلاقیت و تغییر مداوم است. شرکت های بیمه گر دائماً شرایط خدمات خود را متناسب با تحولات جامعه، سطوح تعهدات و شرایط اقتصادی کشور تنظیم می کنند.
۲- تقاضا برای کسب اطلاعات و مشاوره زیاد است. بسیاری از مشتریان در ابتدا درک صحیحی از خدمات بیمه ای ندارند، لذا در این صنعت تشریح کامل محصولات به مشتریان بسیار اهمیت دارد.
۳- روابط تجاری بلندمدت با مشتریان برقرار می کنیم. برخی قراردادها دارای مدت بسیار طولانی هستند مثلاً چند دهه برای بیمه عمر.
۴- مردم معمولاً نسبت به برندهای بیمه تصورات منفی دارند که ممکن است ناشی از تجربیات شخصی ناخوشایندشان باشد.
۵- صنعت بیمه نقطه تماس زیادی با مشتریان ندارد. پس از امضای قرارداد، معمولاً تماس کمی با مشتریان وجود دارد. آنها غالباً زمانی با بیمهگر تماس می گیرند که مشمول دریافت خسارتی شوند.

برای توسعه برند در صنعت بیمه چه باید کرد؟
بسیاری از مشتریان خدمات بیمه ای، بیمه گرشان را قابل تعویض می دانند. در چنین شرایطی اهمیت برندسازی مشخص می شود. اگر برند صنعت بیمه درست و اصولی طراحی و ترویج شده باشد، دست کشیدن از آن برای مشتری دشوار خواهد بود. در این صورت است که می گوییم «وفاداری به برند» محقق شده است.

در ادامه به اصول توسعه برند در صنعت بیمه اشاره می کنیم.
۱- با صحبت کردن با مشتریان خود شروع کنید. مشتریان تان می توانند اطلاعات مفیدی در اختیارتان بگذارند. سؤالات زیر را از آنها بپرسید تا شروع به شناخت برندتان کنید:

• چرا از ما بیمه خریده اید؟
• مشکل شما چیست و برای رفع آن چه کاری می توانیم انجام دهیم؟
• چگونه این مشکلات را به روشی متفاوت از رقبای خود حل کنیم؟ (این سؤال بسیار خوبی به ویژه از مشتریان جدید است)
• نقطه قوت خدمات بیمه ای ما از نظر شما چیست؟

۲- چنانچه در حال حاضر برندی دارید، لزوماً نیازی به حذف آن نیست، بلکه می توانید آن را به کارهایی تبدیل کنید که به خوبی انجام میدهید. فقط باید بتوانید آنها را در قالب کلمات بیان کنید، کارکنان خود را آموزش دهید و از طریق بازاریابی با آن برند ارتباط برقرار کنید.

۳- با کارکنان تان صحبت کنید. آنها را دور هم جمع کنید تا درباره کارهایی که به خوبی انجام میدهید و آنچه شما را از رقبایتان متمایز می کند توفان فکری ترتیب دهید. در نتیجه به فهرست بسیار مفیدی خواهید رسید.

۴- از یک گرافیست حرفه ای بخواهید تا نتایج به دست آمده را به طرحی دیداری و ملموس تبدیل کند.

نتیجه گیری
توسعه برند در صنعت بیمه و تبلیغات در شناساندن خدمات بیمه ای به مشتریان بسیار مؤثر هستند. اصل برندسازی بر این مفهوم استوار است که «بزرگترین موفقیت ها زمانی حاصل می شوند که کارهایی را که در آن مهارت دارید انجام دهید»، بنابراین با پیروی از اصول برندسازی می توانیم به تعاملی سازنده با مشتریان دست یابیم.

منابع
https://www.medialogic.com/blog/healthcare-marketing/successful-insurance-branding-strategies-see-the-campaigns
https://www.blueskyeto.com/insurance-marketing-strategy
https://www.brand-trust.de/en/glossary/insurance-brands.php
http://m.pianet.com/benefits/publications/agenttoagent/brandingyouragency082916
• Kioumars Afsharian

کد خبر: 15943

این را نیز بررسی کنید

بیمه سینا

ارتباط مشتریان با بیمه سینا ۲۴ ساعته شد

سرپرست مدیریت امور مشتریان بیمه سینا از ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرکز تماس این شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *