یکشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۰
خانه » بانک » نگاهی به انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی با هدف تشویش اذهان عمومی/ نظام بانکی و فروپاشی اقتصاد، جهت دهی جدید شایعه سازان

نگاهی به انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی با هدف تشویش اذهان عمومی/ نظام بانکی و فروپاشی اقتصاد، جهت دهی جدید شایعه سازان

در شرایطی که کشور با چالش های اقتصادی متعدد ناشی از تحریم های ظالمانه رو به روست و همه دست اندرکاران در تلاش اند به نوعی با این مشکلات مقابله کرده و در این مسیر مردم را نیز با خود همراه کنند،‌ برخی با نیت های مشخص قصد دارند به روش های مختلف، این اقدامات را خنثی کرده و از آب گل آلود ماهی بگیرند؛ یک روز به بهانه اختلال در سامانه سوخت رسانی، یک روز به بهانه گرانی و یک بار هم با هدف تخریب نظام بانکی.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، اقتصاد کشور ما به شدت بانک محور است و تقریبا هر اقدام کوچک و بزرگی در آن به بانک وابسته است،‌ از این رو بانک ها همواره مرکز توجه بوده و هستند،‌ به طوری که کوچکترین نوسانی در هر بخش به بانک ها منتسب می شود.

در حالی که بسیاری از پروژه های بزرگ زیرساختی مانند جاده ها، پتروشیمی ها،‌ مترو و حتی اخیرا ابرپروژه ای مانند ساخت واکسن کرونا توسط بانک ها تامین مالی شده است،‌ اما در اغلب موارد،‌ جامعه از کنار این اقدامات عبور می کند، در حالی که کوچکترین اختلالی در روند فعالیت بانک ها با بزرگنمایی همراه می شود.

این نشان از اهمیت نهاد بانک و نیز تاثیر آن در ذهنیت جامعه دارد. در چنین شرایطی، حاشیه سازی و خبرسازی دروغین برای نظام بانکی نه تنها می تواند به شدت اثرگذار باشد،‌ بلکه در سریع ترین زمان ممکن می تواند جامعه هدف را نسبت به عملکرد بانک ها حساس کند.

با توسعه شبکه های اجتماعی و نیز افزایش سطح دسترسی عموم مردم به رسانه های بدون هویت مشخص، حجم تولید و انتشار اخبار دروغین نیز افزایش پیدا کرده است، به طوری که هر شخصی در هر گوشه ای از دنیا می تواند با تولید یک خبر بدون پشتوانه و منبع مشخص، بخش مورد نظرش را در گوشه دیگری از دنیا هدف قرار دهد.

در چنین مواردی، بسیاری از مخاطبان نیز بدون توجه به روند تولید آن خبر، درصدی از تاثیرگذاری را خواهند داشت و با انتقال پیاپی آن در فضای حقیقی و مجازی، به اثرگذاری آن دامن خواهند زد.

واقعیت این است که افزایش سواد رسانه ای در جامعه ما بسیار ضروری است،‌ به گونه ای که مخاطبان اخبار باید پیش از قبول و یا بازنشر یک خبر، نسبت به صحت آن اطلاع لازم را کسب کنند. این گونه است که به عنوان مثال می توان از انتشار «ویروسی» یک خبر دروغ مربوط به فردی که سالهاست از سمت خود کنار رفته، جلوگیری کرد!

بدیهی است که کشور ما در شرایط کنونی بیش از پیش به انسجام نیاز دارد و هوشمندی در مقابل اقدامات هدفمند تخریبی،‌ نیاز اساسی آن است.

* کد خبر: 15575

این را نیز بررسی کنید

سپه

 دستور صریح مدیرعامل بانک سپه برای پیگیری سریع و حل مشکل واحد تولیدی در گیلان

در پی انتشار گزارشی در بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران پیرامون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *