دوشنبه , ۳ آبان ۱۴۰۰
خانه » ویژه » شش ماه پرداخت حق بیمه بدون قرارداد برای مشترکان برق!

شش ماه پرداخت حق بیمه بدون قرارداد برای مشترکان برق!

با وجود گذشت شش ماه از سال جاری، هنوز هیچ بیمه گری حوادث مشترکان خانگی و تجاری برق را تحت پوشش قرار نداده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، امسال کشورمان اوج قطعی برق را تجربه کرد. کاهش آب پشت سدها و نیز رشد بی سابقه استخراج رمز ارزها باعث شد که قطعی برق ابتدا به شکل مقطعی و سپس به شکل کاملا برنامه ریزی شده اعمال شود، در نتیجه با افزایش قطعی برق، حوادث و خسارات ناشی از آن نیز افزایش یافت.

در چنین شرایطی، انتظار می رفت که خسارت های وارده بر مشترکان برق نیز با همان شدت جبران شود،‌ اما آنچه در عمل رخ داد، غیر از این بود.

سامانه بیمه حوادث مشترکان خانگی و تجاری برق گرچه همچنان فعال است و خسارت دیدگان می توانند ادعاهای خود را در آن ثبت کنند، اما واقعیت این است که کسی به این موارد رسیدگی نمی کند، چرا که اساسا هیچ شرکت بیمه گری تعهدات سال جاری را نپذیرفته است.

یک مقام مسئول در توانیر در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر این که «آیا قرارداد توانیر با بیمه گران برای امسال به نتیجه رسیده است؟» تنها به این پاسخ اکتفا کرد که «خیر، چون شرکت های بیمه استقبال نکردند.»

این در حالی است که «حق بیمه» این ریسک در قبوض برق همچنان دریافت می شود، اما مشخص نیست این ارقام بر چه اساسی محاسبه شده و اکنون در اختیار چه کسی است؟ سامانه پاسخگوی بیمه مرکزی نیز با ابراز بی اطلاعی از قرارداد سال جاری توانیر با شرکت های بیمه گر، اعلام کرد که باید موضوع از طریق شرکت توانیر پیگیری شود.

اوایل خرداد ماه امسال، غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که چرا با وجود گذشت بیش از دو ماه از سال جاری، درباره شرکت بیمه گر طرف قرارداد توانیر و جبران کننده خسارت مشترکان خانگی برق مطالب متناقضی مطرح می شود، گفت: به طور معمول شرکت توانیر برای انعقاد این قرارداد هر سال مناقصه برگزار می کند، اما مناقصه مربوط به امسال هنوز برگزار نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی، چه کسی خسارات مشترکان برق را جبران خواهد کرد، گفته بود: هر زمان که مناقصه برگزار شده و قرارداد بیمه ای منعقد شود، خسارات وارده به مشترکان برق از ابتدای سال ۱۴۰۰ جبران می شود.

حالا که نیمی از سال سپری شده و مشترکان حق بیمه خود را نیز پرداخت کرده اند، اما کسی به این سوالات پاسخ نمی دهد که بیمه گر این قرارداد کیست؟ حق بیمه بابت چه چیزی دریافت می شود؟ چه بر سر حق بیمه ها آمده و اساسا خسارت ها جبران می شود یا خیر.

طبیعی است با رشد کم سابقه قطعی های برق و افزایش خسارات ناشی از آن،‌ در حال حاضر هیچ شرکت بیمه ای حاضر نیست قراردادی را منعقد کند که بر اساس آن مجبور است خسارت های رخ داده در دوره زمانی قبل را پرداخت کند؛ خسارت هایی که ممکن است میزان آن سر به فلک بکشد.

پیشتر اعلام شده است که دست کم ۳۶ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارند که از این میان نزدیک به ۳۰ میلیون مشترک خانگی هستند؛ البته مشخص نیست چه تعداد از آنها در جریان قطعی های اخیر، آسیب دیده اند.

شرکت برق بدون فاکتور خسارت نمی دهد!

دریافت خسارت ناشی از نوسان برق، فعلا امکان پذیر نیست!

* کد خبر: 15330

این را نیز بررسی کنید

گزارشی رسمی از «عدم تحقق خصوصی سازی در صنعت بیمه کشور»

پژوهشی که به تازگی از سوی پژوهشکده بیمه منتشر شده است،‌ نشان می دهد دولت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *