سه شنبه , ۵ بهمن ۱۴۰۰
خانه » ویژه » «خبرنگاران،‌ مظهر شفاف سازی اند»، اما …

«خبرنگاران،‌ مظهر شفاف سازی اند»، اما …

«خبرنگاران،‌ مظهر شفاف سازی اند»، اما سازمان ها تا چه اندازه برای این گزاره اهمیت قائل اند و تا کجا آن را تحمل می کنند؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان،‌ واقعیت این است که اگر چه خبرنگاران به اطلاعات زیادی دسترسی دارند،‌ اما در انتشار آنها با محدودیت های قانونی و گاه غیرقانونی مواجه اند. همین محدودیت ها باعث می شود انتشار خبرها و گزارش ها نیز با مشکلات و چالش هایی همراه باشد.

این بار به مناسبت روز خبرنگار، از مدیران روابط عمومی سازمان ها پرسیده ایم که «خبرنگاران تا کجا اجازه دارند مسائل،‌ چالش ها و حتی صورت های مالی سازمان شما را تحلیل کرده و پیرامون آن گزارش و خبر منتشر کنند؟»

 

فاطمه فروزان علاء،‌ از مدیران روابط عمومی نظام بانکی

عمیقا معتقدم که خبرنگاران نه تنها مجازند، بلکه موظفند صورت های مالی سازمان ها را تحلیل و بررسی کنند، اما چالش زمانی آغاز می شود که خبرنگاران با دانش عمومی خود این کار را انجام می دهند و توان فنی و تخصصی لازم را برای این کار ندارند. تحلیل صورت های مالی، یک رشته دانشگاهی و تخصصی است و خبرنگاران نباید در تحلیل این موارد با سوگیری مواجه شوند. ضمن این که در تحلیل صورت های مالی، باید شرایط همه جانبه ای از سازمان را در نظر گرفت.

به عنوان مثال، افزایش هزینه های جاری یک بانک باید با نوسان درآمدهای آن مقایسه شود. طبیعی است که وقتی یک بانک خود را از حالت سنتی خارج کرده و به سوی یک بانک الکترونیکی و دیجیتال حرکت می کند،‌ با افزایش هزینه در مقاطعی رو به رو خواهد شد. همچنین وقتی بانکی به فکر توسعه بازار است و قصد دارد در نظام بانکی نقش پررنگ تری داشته باشد، طبیعی است که باید به تبلیغات رو بیاورد و این کار هزینه زاست. بانکی که به دلیل افزایش منابع به افزایش پرداخت تسهیلات رو آورده است، طبیعی است که با رشد مطالبات معوق نیز مواجه خواهد شد.

تاکید می کنم که مقایسه اعداد صورت های مالی باید همه جانبه باید باشد، نه این که اعداد منتزع بررسی شود. خبرنگاران باید به این آگاه باشند که وظیفه آنها تحلیل است،‌ ولی برای این کار باید به علم تحلیل مالی مسلط باشند. همچنین آنها باید برنامه های استراتژیک بانک ها را نیز هنگام ارائه تحلیل هالی مالی کنترل کنند.

 

علی کارخانه، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بیمه پاسارگاد

رسانه رگ جامعه است. خون آن «خبرنگار» است و افراد جامعه سلول های این بدن هستند. هر آن چه که خون به سلول های بدن برساند، موجب حیات است. حیات سالم هم در گروی مواد مغذی است. این مواد مغذی هم از کنکاش خبرنگاران در سازمان های یک کشور به جامعه می رسد.

 

سمیه محمدی، مدیر روابط عمومی شرکت بیمه تعاون

این حق رسانه و خبرنگار است که به همه جوانب فعالیت یک سازمان بپردازد. به نظر من بهتر است شرکت ها در عملکرد سالیانه خود، تمامی قوانین و ضوابط و امر بیمه گری را به بهترین نحو انجام دهند که در زمان انتشار داده ها و تحلیل آن از سوی رسانه ها با چالش مواجه نشوند.

 

کریم همتی، مدیر روابط عمومی شرکت بیمه میهن

خبرنگاران روشنگری و آگهی بخشی جامعه را بر عهده دارند و کار آنان انعکاس رخدادهایی است که قابلیت تبدیل شدن به خبر و اطلاع رسانی به جامعه را داشته باشد. لازمۀ خبرنگار خلاق بودن، داشتن علم و دانش در حوزه مرتبط کاری و تجربه و جسارت است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت به عنوان سه اصل مهم کار خبری بتواند موفق عمل کند.

در عصر اینترنت و انفجار اطلاعات و گردش آزاد اطلاعات، اخبار و تحولات جوامع از هیچکسی پوشیده نیست و این خبرنگاران هستند که باید آزادانه در یافتن حقایق اصرار ورزند، پشتکار داشته باشند و راه های اصلی و میانبر را در به دست آوردن اخبار حقیقی بدانند. آنها باید به هنگام جمع آوری و نگارش مطالب خود، دقیق و سنجیده عمل کنند و بدون حب و بغض و با روشن ترین و قوی ترین شیوه، مطالب را تحلیل و شفاف و صریح ارائه کنند.

نباید فراموش کرد که تخریب و نقد، جدای از هم هستند. نقد سازنده از الزامات پیشرفت یک جامعه است، اما روحیه نشاط و شادابی را به مردم القا کردن نیز از موثرترین کارهای اصحاب رسانه است.

 

جواد گودرزی، معاون اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی

«هارولد لاسول» از سه محور اصلی « نظارت بر محیط (نقش خبری)» ، « ایجاد و توسعه همبستگی های اجتماعی افراد (نقش تفسیر و راهنمایی)» و « انتقال میراث فرهنگی (نقش آموزشی)» به عنوان کارکردهای اصلی رسانه ها یاد می کند.

در پاسخ به پرسش طرح شده باید گفت که رسانه ها برابر با نظریه لاسول برای تحقق نقش نظارتی خود، عملکردها و وظایف نهادها و دستگاه های اجرایی را به چالش کشیده و این وظیفه را در راستای شفاف سازی و اطلاع رسانی انجام می دهند،‌ ولیکن این نظارت ها نباید تا جایی پیش برود که منجر به افشای برخی از اطلاعات و اخبار محرمانه و بعضا طبقه بندی شده شود.

چالش هایی که رسانه ها می توانند به آن ورود کنند، در چارچوب برنامه های پیش بینی شده، فرایندهای تعریف شده برای دسترسی به نتایج و بررسی روندهای موجود برای تحقق برنامه ها است که می توان آنها را استفاده از الگوهای تعریف شده و حتی تطبیقی با سازمان های مشابه و کشورهای مشابه و با رعایت ممنوعیت های تصریح شده در ماده ششم قانون مطبوعات تحلیل و تفسیر کرد.

ذکر این نکته ضروری است که مراد از رسانه ها در این بحث، منطقا رسانه های معتبرند که از مبادی رسمی مجوز فعالیت دارند، چرا که با گسترش رسانه ها، ابزارهای ارتباطی و متعاقب آن زایش پدیده «شهرند- خبرنگاری» یا «شهروند- مدیر مسوولی» که بر اساس آن هر کسی در هر نقطه از جهان می تواند یک رسانه باشد، حیطه شفاف سازی و اطلاع رسانی طیف وسیعی از موافق صددرصدی یا اطلاع رسانی سرد تا مخالف صددرصدی یا افشاگری داغ را دربر می گیرد.

در این وادی، مفهومی بنام «مدیریت پیام» رنگ می بازد و نکته ای که در این بین مغفول واقع می شود، همان شفافیت و روزنامه نگاری عینی و حقیقی است که با توجه به اصول صحت، دقت و سرعت در انتقال مطالب، باید سرلوحه رسانه های معتبر باشد.

 

سید فرید میرموسوی، مدیر روابط عمومی و حوزه مدیریت شرکت بیمه دی

روز خبرنگار با سالروز شهادت خبرنگار ما به دست طالبان مصادف است. این روزها نیز شاهد هجوم مجدد این گروه به شهرهای افغانستان هستیم و در نتیجه تبریک گفتن روز خبرنگار برای من سخت است. در چنین شرایطی، بیشتر دوست دارم تاکید کنم که ما نباید ارزش های انسانی را فراموش نکنیم. متاسفانه، برخی افراد یا این ارزش ها را فراموش می کند و یا تلاش می کنند رفتارهای این گروه را توجیه کنند.

اما در پاسخ به سوال باید بگویم که صورت های مالی برای تحلیل ذینفعان منتشر می شود. سرمایه گذارن یا صاحبان سهام هر شرکت به جهت حفظ منافع خود، قاعدتا باید نگران عملکرد شرکت خود باشند، بنابراین به دقت این صورت های مالی را مطالعه می کنند، اما سازمان های خدمات عمومی به واسطه حوزه فعالیت خود، ذینفعانی از جنس مشتری و جامعه هم دارند، بنابراین اصحاب رسانه به جهت اطمینان بخشی به عملکرد این سازمان ها در چهارچوب قوانین و مقررات، مجاز به پرداختن به عملکرد شرکت ها هستند.

با توجه به فضای رقابتی شرکت ها و ارزش دارای هایی آنها، پرداختن به جنبه های مبهم یا ضعف هر سازمان و ندیده گرفتن عملکرد جامع آن، خبرنکاران را از رسالت خود که همان شفاف سازی است دور می کند. از سوی دیگر خبرنگاران باید ضمن رصد عملکرد سازمان ها، در صورت بروز رویه های نادرست، با اعلام آن به جامعه هشدار داده و مانع کج روی ها شوند.

 

ملیحه سادات حسینی، مدیر روابط عمومی شرکت بیمه ملت

ابتدا لازم است فرارسیدن روز خبرنگار را به همه فعالان رسانه ای، به ویژه خبرنگاران صنعت بیمه تبریک بگویم. من کاملا ایمان دارم که فعالیت سالم در عرصه رسانه و اطلاع رسانی صحیح،‌ می تواند به بهبود روند فعالیت شرکت ها هم بیانجامد.

اکنون زمانه گردش آزاد اطلاعات است و دسترسی آزاد به اطلاعات جزو حقوق شهروندی است. پیشرفت تکنولوژی هم باعث شده است که اخبار و اطلاعات، مخفی نماند و ذائقه مخاطبان هم به سمت مطالبه شفاف سازی رفته است. با افزایش حجم اخبار، مخاطب نیز به دنبال اخبار موثق است و خبرنگار به عنوان کسی که شغلی حساس و پرمشغله دارد،‌ وظیفه دارد اخبار درست را منعکس کند.

با پر رنگ شدن فضای مجازی، چالش های تازه ای در عرصه انتشار اطلاعات و اخبار ایجاد شده است که خبرنگاران باید آنها را مدیریت کنند. البته خاصیت خبرنگار این است که به تحلیل اطلاعات شرکت ها بپردازد،‌ اما اگر اطلاعات او ناقص باشد و از انتشار گزارش و خبر قصد تخریب در میان باشد،‌ این رویه قطعا تناسبی با فعالیت رسانه ای ندارد و حتی باید جلوی آن گرفته شود.

اگر خبرنگار متناسب با فعالیت رسانه ای خود و در جهت پیشرفت شرکت، صورت های مالی شرکت را تحلیل و حتی نقد کند، قطعا مورد استقبال مدیران هم قرار می گیرد. من معتقدم خبرنگار می تواند برای مدیران شرکت ها،‌ خوراک رسانه ای تهیه کند و حتی چالش های بیرونی آن را نمایان کند.

 

نسیم شاه منصوری، رئیس اداره روابط عمومی شرکت بیمه سرمد

بر خود لازم می‌دانم روز خبرنگار را به همه خبرنگاران صنعت بیمه که در خط مقدم آگاهی بخشی هستید تبریک بگویم.

خبر رسانی، آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی و دفاع از حقوق مردم ایجاب می‌کند که خبرنگاران مسائل و چالش‌های هر سازمانی را نقد و بررسی کنند و موشکافانه و دقیق به این حوزه وارد شوند و به عقیده بنده، به عنوان گوش شنوا، چشم بیدار و زبان گویای جامعه به سبب رسالتی که دارند، در بیان حقایق هیچ محدودیتی ندارند.

در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز بر این نکته و حق خبرنگاران و رسانه ها تاکید شده است. در واقع نه تنها رسانه ها و خبرنگاران در نقد و بررسی مسائل و چالش های سازمان ها هیچ محدودیتی ندارند، بلکه سازمان ها نیز باید با خبرنگاران در این زمینه همکاری داشته باشند.

اما نکته ای که خبرنگاران عزیز و رسانه ها باید به آن توجه کنند این است که در نقد و بررسی مسائل شرکت ها و سازمان ها، اخلاق و انصاف را رعایت کنند و با بی طرفی مسائل را تحلیل کنند. رسالت دیگری که خبرنگاران و رسانه ها از آن غافل هستند این است که با نقد و بررسی منصفانه و عاقلانه و نه مچ گیری، می توانند راه را برای اصلاح امور سازمان ها باز کنند و به نوعی مشاور آن سازمان برای حرکت به سوی موفقیت باشند.

 

به «سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» پیوستیم، چون «دانستن حق مردم است»

* کد خبر: 15013

این را نیز بررسی کنید

اختصاصی/سهم شرکت های بیمه از تامین مالی سریال «پلاک ۱۳» + سند

خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان به سندی دست یافته که سهم شرکت های بیمه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *