چهارشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
خانه » بیمه » از تولد تا بلوغ؛ راز ایستادگی و پیشرفت ملت

از تولد تا بلوغ؛ راز ایستادگی و پیشرفت ملت

بیمه ملت از تولد تا بلوغ چه مسیری را طی کرد و چشم انداز آن در دستکم ۵ سال آینده چگونه خواهد بود؟ شرکتی با رای مثبت سهامداران به افزایش بی‌سابقه سرمایه آن انتظار می‌رود جزو ۵ شرکت برتر صنعت بیمه کشور قرار گیرد و به تدریج فضای کسب و کار آن دچار اصلاحات بنیادین متناسب با نیازها و ضرورت‌های آینده خواهد شد و به نظر می‌رسد بیمه ملت، از هم اکنون گام‌های بلندی را برای حضور در بازار بیمه‌گری اتکایی در سطح بین‌الملی را برداشته و راه خود را از دیگران جدا کرده باشد.

به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، آبان سال ۱۳۸۲ و با ۱۵ نفر نیروی ثابت و ۳ نفر به صورت پاره وقت، بیمه ملت با سرمایه‌ای ۲ میلیارد تومانی متولد می‌شود و نخستین اعضای هیات مدیره شرکت را عبدالحسین ثابت، غلامرضا سلیمانی امیری (رئیس کل فعلی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران،، احمد قلعه‌بانی (مدیرعامل اسبق شرکت خودروسازی سایپا و شرکت ملی نفت ایران)، محمد طالبی (مدیرعامل اسبق بانک کشاورزی و دبیرکل فعلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مسعود حجاریان کاشانی ( باسابقه‌ترین مدیرعامل بیمه ملت از بدو تاسیس تا سال ۱۳۹۵ ) تشکیل می‌دادند و تلاش ایشان و دیگر اعضای هیات مدیره در سال‌های بعد راه را برای راه رفتن و قد کشیدن بیمه ملت هموار کرده و حالا همه شاهد قدکشیدن و بالغ شدن یکی از برترین و متفاوت‌ترین شرکت بیمه‌ای بخش خصوصی ایران هستند.

شرکتی که در سال ۸۲ متولد شد، هرچند بزرگتر و قوی‌تر شده اما شرکتی است خلاق و پویا به گونه‌ای که کیفیت در ارائه خدمات و شایسته‌گزینی همچنان به عنوان اصل بنیادین در بیمه ملت حرف نخست را می‌زند و با گذشت حدود ۱۸ سال تعداد نیروی انسانی شرکت به ۴۶۸ نفر رسیده است. سرمایه این شرکت بر اساس رای سهامداران از ۲۸۵ میلیارد تومان به ۳ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و این ششمین و البته بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین افزایش سرمایه بیمه ملت به شمار می‌رود که از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و مستغلات انجام می‌پذیرد.

سهم‌خواهی مطمئن در ۳ پرده
یکی از مهمترین راهبردهای مدیران هر شرکت بیمه‌ای، در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار است و در خصوص بیمه ملت، مهم کیفیت کیک بیمه‌ای یا سبد پرتفوی و در اختیار داشتن سهم مناسب و مطمئن با شاخص‌هایی چون مدیریت ریسک در صدور بیمه‌نامه و ایفای به موقع تعهدات به عنوان پیش‌شرط بیمه‌گری و خطوط راهنمای شبکه فروش و به ویژه نمایندگان عضو خانواده بزرگ بیمه ملت است. حق بیمه صادره شرکت از ۴۲ میلیارد و ۹۸۵ میلیون ریال در سال تولد یعنی ۱۳۸۲ به یک هزار و ۸۲۷ میلیارد و ۲۸۴ میلیون ریال در پایان سال ۱۳۸۸ می رسد و نسبت خسارت به حق بیمه هم۷۱ درصد برآورد شده است. در دوره ۶ ساله نخست یعنی فاصله سال‌های ۸۲ تا ۸۸ سرمایه شرکت از ۲۰۰ میلیارد ریال به ۱۲۰۰ میلیارد ریال افزایش می‌یابد و سود خالص هم در پایان سال ۸۸ به رقم اندکی بیش از ۳۴۴ میلیارد ریال در پایان سال ۸۸ می‌رسد.

دوره شش ساله دوم بیمه ملت از سال ۱۳۸۹ با تولید بالغ بر ۲ هزار و ۴۴ میلیارد و ۳۶۸ میلیون ریال حق بیمه شروع می‌شود و در پایان سال ۱۳۹۴ حق بیمه تولیدی شرکت به رقم ۳ هزار و ۲۶۵ میلیارد و ۳۰۸ میلیون ریال ختم می‌شود و سرمایه شرکت هم از ۱۲۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ در سال ۹۱ به ۱۵۰۰ میلیارد ریال، در سال ۹۳ به ۲ هزار میلیارد ریال و در سال ۹۴ هم به ۲۶۰۰ میلیارد ریال افزایش می‌یابد. در پایان اسفندماه سال ۹۴ نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی بیمه ملت به ۹۵ درصد می‌رسد در حالی که در ۵ سال قبل آن این نسبت همواره بین ۵۵ درصد تا ۷۴ درصد در نوسان بوده و در نهایت اینکه سود خالص بیمه ملت در پایان سال ۹۴ به عنوان دوره زمانی ۶ سال دوم بالغ بر ۵۶۴ میلیارد و ۳۰۱ میلیون ریال اعلام می‌شود.

دوره زمانی شش ساله سوم بیمه ملت را می‌توان به دو مقطع زمانی تقسیم کرد، نخست مقطع زمانی ۹۵ تا ۹۷ که میزان حق بیمه تولیدی شرکت از ۳ هزار و ۳۴۵ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال در پایان سال ۹۵ به ۷ هزار و ۴۳۹ میلیارد و ۲۷۱ میلیون ریال در پایان سال ۹۷ می‌رسد و نسبت خسارت هم از ۹۲ درصد در سال ۹۵ به ۶۹ درصد درسال ۹۷ کاهش می‌یابد و در این مقطع زمانی تنها یک بار سرمایه شرکت افزایش و به ۲۸۵۰ میلیارد ریال می‌رسد. در بازه زمانی یادشده سود خالص شرکت بیمه ملت هم از ۳۲۲ میلیارد و ۲۱۶ میلیون ریال در پایان سال ۹۵ به ۶۸۶ میلیارد و ۸۷۲ میلیون ریال در آخر سال ۹۷ افزایش می‌یابد.

اوج‌ سودسازی با رشدی بی‌سابقه
سه ساله دوم بازه زمانی ۶ ساله سوم بیمه ملت شامل روند تحولات مدیریتی در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ می‌شود و این شرکت پس از مسعود حجاریان کاشانی به عنوان باسابقه‌ترین مدیرعامل و علیرضا ابراهیم‌پور و نظرعلی صلاحی‌نژاد، چهارمین مدیرعامل را تجربه می‌کند و سکان هدایت آن در روزهای پایانی اسفند ۹۸ به اسماعیل دلفراز سپرده می‌شود.

بر اساس صورت‌های مالی، حق بیمه تولیدی شرکت بیمه ملت از ۱۴ هزار و ۲۶۷ میلیارد و ۵۶۵ میلیون ریال در پایان سال ۹۸ با رشدی ۴۵ درصدی به ۲۰ هزار و ۶۸۵ میلیارد و ۶۳۵ میلیون ریال در پایان سال ۹۹ می‌رسد و نسبت خسارت هم از ۵۵ درصد به ۴۷ درصد کاهش می‌یابد. نکته قابل تامل اینکه سود خالص شرکت از ۹۰۵ میلیارد و ۲۱۱ میلیون ریال در پایان سال ۹۸ با رشدی بی‌سابقه به بیش از ۷ هزار و ۲۲۸ میلیارد ریال بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده در دوازده‌ماهه سال ۹۹ جهش یافته است. به بیان روشن‌تر اینکه سود خالص بیمه ملت در پایان سال گذشته با رشدی ۵۷۳ درصدی به رقم بی‌سابقه ۴ هزار و ۸۱۰ میلیارد و ۲۸۲ میلیون ریال رسیده و سود خالص هر سهم هم از ۲۵۱ ریال در پایان سال ۹۸ با پرشی ۵٫۷ برابری در سال گذشته به ۱۶۸۸ ریال به ازای هر سهم افزایش یافته است.

مسیر روشن آینده
مسیر آینده بیمه ملت به ویژه با اصلاح و تقویت ساختار مالی آن در سال ۱۴۰۰ روشن‌ است و سیر تحولات این شرکت در سال جاری ترسیم‌کننده افق دهه پیش روی خانواده بیمه ملت است. چرا که برای حفظ و تقویت جایگاه خود، ۴ راهبرد گسترش شبکه فروش، ارتقای سهم و رتبه شرکت در کنسرسیوم‌ها، توسعه بازار بیمه‌های نفت و انرژی و حفظ بازار اتکایی و توسعه آن را هدف ‌قرار داده است. برای نخستین بار در طول تاریخ زندگی بیمه ملت، افزایش سرمایه سنگین از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سال ۱۴۰۰ انجام شده که نتیجه و میوه این تصمیم به موقع، افزایش حوزه عمل و دامنه فعالیت در بخش سرمایه‌گذاری‌ها، اقتدار بیمه ملت در جمع بزرگان صنعت بیمه و رقابت با آنها، بهبود رتبه اعتباری شرکت از حیث توانگری مالی و کفایت سرمایه و البته افزایش سهم نگهداری حق بیمه خواهد بود.

احیای مطالبات معوق و طلب‌های مشکوک‌الوصول شرکت بیمه ملت در سال گذشته به میزان ۴ هزار میلیارد ریال یکی از برنامه‌های سال ۹۹ بود که نویدبخش این واقعیت است که پیگیری حقوق سهامداران و صاحبان سهام و دیگر ذی‌نفعان در صدر برنامه‌ها قرار دارد و جلوگیری از رسوب مطالبات به عنوان یک اولویت در سال ۱۴۰۰ هم جدی گرفته خواهد شد و به همین دلیل وصول مطالبات شرکت می‌تواند به جریان نقدی شرکت کمک کند و شفافیت مالی را دوجندان سازد.

آنچه که تیم مدیریتی بیمه ملت با هدایت اسماعیل دلفراز در نظر دارد بر مبنای یک برنامه جامع راهبردی دقیق و با تعریف شرط وظایف و اختیارات روشن و ماموریت‌های هدفمند قرار گرفته که نتیجه آن بهبود مستمر کیفیت خدمات به مشتریان اعم از بیمه‌گذاران از حیث تنوع محصولات بیمه‌ای و ایفای به موقع و دقیق تعهدات و صیانت از حق سهامداران از مسیر تضمین سودآوری و ثبات مالی در شرکت است. تا جایی که بیمه ملت در نظر دارد به عنوان نخستین شرکت بیمه‌ای کشور، اوراق اتکایی با نام ابتکار بیمه ملت را به عنوان ابزاری جهت انتقال ریسک به بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق بهادار اجرایی کند.

عملکرد مناسب در مقایسه با سایر شرکت‌های بیمه
شاخص‌های بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت خسارت و هزینه‌های اداری و عمومی به حق بیمه، در مقایسه با سایر شرکت‌های بیمه، بیانگر عملکرد مناسب در حوزه مدیریت ریسک و بهبود فرآیندهای عملیاتی است.

 

* کد خبر: 14878

این را نیز بررسی کنید

بیمه گران هم به صف اولویت واکسیناسیون کووید ۱۹ پیوستند

صنعت بیمه که مسئولیت سنگین برقراری آرامش و گسترش اطمینان در بخش های معیشت، سلامت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *