دوشنبه , ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
خانه » ویژه » آثار برگزیده جشنواره روابط عمومی های برتر صنعت بیمه را منتشر کنید

آثار برگزیده جشنواره روابط عمومی های برتر صنعت بیمه را منتشر کنید

هشتمین جشنواره روابط عمومی های برتر صنعت بیمه کشور به تازگی برگزار شده است، اما اهمیت برگزاری این جشنواره چیست؟ نحوه ارزیابی آثار در این جشنواره تا چه اندازه دقیق بوده است و تا چه اندازه می توان به نتایج به دست آمده از این جشنواره اتکا کرد؟

خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، این موضوع را با چند تن از مدیران روابط عمومی شرکت های بیمه که در این دوره یا دوره های پیشین جشنواره حائز رتبه شده یا نشده اند، در میان گذاشته و نظر آنها را جویا شده است. متن این اظهارنظرها را در ادامه می خوانید.

ملیحه سادات حسینی

مدیر روابط عمومی شرکت بیمه ملت

اساس برگزاری جشنواره خوب است و حتی محورهای خوبی هم برای آن در نظر گرفته شده بود که می توانست بسیاری از فعالیت های شرکت های بیمه را پوشش دهد. بهتر بود که «نحوه ارزیابی» آثار جشنواره به صورت شفاف مشخص باشد تا شرکت کنندگان، موارد مرتبط با آن را برای ارسال آثار در نظر بگیرند.

از سوی دیگر باید مشخص شود که آیا می توان به آثار کیفی، امتیازهای کمی داد و یا این که آنها را فقط به صورت سلیقه ای بررسی می کنند؟ اگر آثار به صورت سلیقه ای بررسی شود، نتایج آن چندان قابل اتکا نیست، ولی اگر امتیازبندی و استانداردها در بررسی ها رعایت شده باشد، می توان آن را مبنای قضاوت قرار داد.

به طور کلی برگزاری این جشنواره رویه خوبی است و می توان از نتایج آن استفاده کرد. به اعتقاد من، بودن این جشنواره از نبودنش بهتر است و باید از روابط عمومی بیمه مرکزی برای برگزاری آن تشکر کرد.

 

مریم زمردیان

مدیر روابط عمومی شرکت بیمه سامان

هشتمین دوره جشنواره برترین های روابط عمومی صنعت بیمه کشور با اعلام ۱۴ برگزیده از بین شرکت های بیمه برگزار شد. از دوره نخست جشنواره تا کنون فرصت و مجال مغتنمی بوده تا شرکت های بیمه، فعالیت ها و دستاوردهای خود را محک بزنند. به رغم وجود برخی کاستی ها در برگزاری جشنواره ها، مزایا و نکات مثبت آن به مراتب بیشتر و قابل توجه است. ایجاد رقابت، تحول و نوآوری از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است که منجر می شود روابط عمومی سازمان ها هر چه بیش تر نواندیش، کنشگر و هوشمندانه فعالیت کنند.

حضور اساتید به نام و با سابقه حوزه ارتباطات در این دوره از داوری جشنواره، نشان از ارزیابی دقیق آثار است، لذا با ارسال کارنامه برگزیدگان، ضمن بررسی شاخص های مورد سنجس به تفکیک در هر محور جشنواره و نحوه امتیاز دهی، می توان بیشتر در این خصوص اظهار نظر کرد.

محورهای ۹ گانه جشنواره روابط عمومی های برتر صنعت بیمه به نحوی همه حوزه های ارتباطی سازمان که روابط عمومی مسئولیت آن را بر عهده دارد را مورد سنجش و بررسی قرار داده بود. با نگاه اجمالی به فعالیت شرکت ها و همچنین توجه افکار عمومی نسبت به شرکت های بیمه، می توان میزان اثر پذیری فعالیت آنها را در صنعت و در هم جامعه را سنجید و به نتایج به دست آمده اتکا کرد.

از آنجا که روابط عمومی های فعال در صنعت بیمه رسالت ارتقای فرهنگ بیمه و به نوعی آشنایی افکار عمومی جامعه با مفاهیم بیمه و نیز تلاش برای ایجاد اطمینان و اعتماد در اذهان مخاطبان را بر عهده دارند، با بررسی کانال های ارتباطی هر یک از شرکت های بیمه برتر در این جشنواره، ضمن دریافت و سنجش نظرات مخاطبان، مشتریان و ذینفعان، تا حدودی می توان از میزان صحت نتایج این جشنواره اطمینان حاصل کرد.

 

زینب خاکسار

مدیر روابط عمومی پژوهشکده بیمه

زمینه کاری روابط عمومی پژوهشکده بیمه با روابط عمومی شرکت های بیمه متفاوت است و مقایسه فعالیت های آنها در اکثر موارد تقریبا امکان پذیر نیست. البته روابط عمومی پژوهشکده بیمه با وجود این اوصاف توانست دو رتبه قابل قبول در جشنواره هشتم کسب کند.

نکته دیگر این که هر آنچه توسط روابط عمومی پژوهشکده بیمه انجام شده است، با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های سازمان بوده و برون سپاری نشده است.

مصاحبه ها، موشن گرافی ها، پادکست، مستندها و خلاصه نگاری پژوهش ها، از جمله اقداماتی است که کارکنان روابط عمومی پژوهشکده انجام می دهند و این تولیدات در هشتمین جشنواره روابط عمومی های برتر صنعت بیمه شرکت داده شده اند.

 

دکتر بهروز میرزایی

کارشناس روابط عمومی

نفس برگزاری جشنواره روابط عمومی های صنعت بیمه بهانه ای برای تجلیل از مسئولان و فعالان این عرصه است. این حرکت قابل تحسین و تقدیر است و باید به برگزارکنندگان خسته نباشید گفت.

با این حال تا زمانی که دستاوردهای نفرات برتر مخفی بماند و مجری جشنواره دستاوردهای آنها را عرضه نکند، اعتبار جشنواره زیر سوال خواهد بود. یک جشنواره برای حفظ اصالت و همچنین جریان سازی در سال های بعد، ایجاد انگیزه در شرکت کنندگان و نفرات برتر و به نوعی احصای نقاط قوت و ضعف آن، باید دستاوردهای هر ساله اش را به صورت عمومی عرضه کند.

به نظرم بهتر است در جهت راضی نگه داشتن افکار عمومی، دستاورد نفرات یا روابط عمومی های برجسته را در اختیار عموم قرار داد. در چنین شرایطی هم عزت واحدهای برتر حفظ می شود و هم اینکه واحدهایی که حایز کسب رتبه ای نشده اند، با مطالعه و بررسی نقاط ضعف خود و همچنین مقایسه دستاورد نفرات برجسته با کار خود در سال های آتی الگوبرداری کرده و تغییراتی را در روند کاری خود ایجاد می کنند.

جشنواره نباید به خاطر جشنواره بودن برگزار شود؛ به نظرم تجلیل از نفرات برجسته، تنها بخشی از یک جشنواره است و در واقع بخش اعظم جشنواره، اثرگذاری و اثربخشی آن در مسیر ارتقای جایگاه روابط عمومی ها در فضای عملکردی آنهاست.

به نظر می رسد داوران این دوره از جشنواره روابط عمومی های صنعت بیمه از سرامدان این عرصه بوده و هستند که به جرأت می توان گفت وزن این دوره از جشنواره را به طور قابل توجهی بالا برده و در این خصوص به جشنواره اعتبار بخشیده اند.

موضوع قابل اتکا بودن یا نبودن نتایج جشنواره به میزان اثرگذاری آن در مجموعه ی روابط عمومی های صنعت بیمه بر می گردد. البته این موضوع هم به اکران نتایج و دستاوردهای منتخبین جشنواره مربوط می شود. هر چه دستاوردها بیشتر اطلاع رسانی شود و در دسترس عموم قرار گیرد، طبیعتا می توان به آینده روابط عمومی و جشنواره آن در صنعت بیمه امیدوار بود.

 

سید فرید میرموسوی

مدیر روابط عمومی شرکت بیمه دی

برگزاری جشنواره روابط عمومی های برتر صنعت بیمه را اقدامی خوب می دانم. با این حال باید آثار برگزیده منتشر شود تا ضمن ایجاد امکان یادگیری، زمینه استفاده از تجربه های موفق دیگر نیز فراهم شود.

از سوی دیگر برگزارکنندگان جشنواره قول داده اند که کارنامه شرکت کنندگان را ارائه کنند. این اقدام می تواند بسار مهم باشد.

 

افشین نوری
مدیر روابط عمومی شرکت بیمه پارسیان

به نظر من برگزاری این جشنواره برای ایجاد فضای رقابت و افزایش کیفیت و حتی کمیت کارهای روابط عمومی ها، فی نفسه کار مناسبی است. هرچه از آن می گذرد نیز بیشتر به استانداردهای یک جشنواره نزدیکتر می شود.

با توجه به اینکه از اساتید حرفه ای و به نام رشته ارتباطات در داوری آثار این جشنوار استفاده شده و دانش این اساتید مورد تایید همه فعالان این حوزه است، به نظرم کیفیت داوری ها مناسب است. البته اگر در کنار ایشان، فرد یا افرادی با دانش بیمه ای برای برخی توضیحات و راهنمایی های تخصصی قرار بگیرند، به نظر مناسب تر هم خواهد شد. در مجموع داوری ها براساس آنچه که اعلام شده، مناسب بوده است.

مهمتر از نتایج جشنواره، بررسی و ارائه عمومی آثار برتر است تا به عنوان سرمشق ها و نمونه های موفق در سایر شرکت ها و روابط عمومی ها مورد استفاده قرار گیرند. ایده ها و کارهای برتر باید در جلسات گروهی مطرح شوند تا همه بتوانند از آنها نمونه برداری و ایده برداری (نه کپی برداری) کنند تا به مجموع صنعت بیمه کمک شود.

 

نظر منتقدان چه بود؟

تعدادی از مدیران روابط عمومی شرکت های بیمه که حتی جزو برگزیدگان نیز بودند، نسبت به جشنواره انتقادهایی را مطرح کرده اند. با این حال آنها به دلایل مختلف، از اظهار نظر رسمی خودداری کردند. گزیده انتقادها به این شرح است.

اگر جشنواره در زمان و موقعیت مناسب و با ارزیابی خوب صورت بگیرد، همیشه می تواند خوب باشد، ولی در زمانی که شما در نظر دارید هر سال جشنواره برگزار کنید، می بایست دبیرخانه ای به این نام تشکیل و بر اساس آن جشنواره برنامه ریزی و برگزار شود. چندین سال است که در صنعت بیمه جشنواره ای با این عنوان و هر سال با تیم های مختلف ارزیابی برگزار می شود، اما هر سال پس از برگزاری مشخص می شود که حتی برندگان هم از نحوه ارزیابی رضایتی ندارند!

اگر قرار است جشنواره ای طی چندین دوره برگزار شود باید برنامه، دبیرخانه، اعضای شورای سیاست گذاری، تیم داوری و همه و همه از قبل مشخص باشند.

به نظر می رسد شفافیت خوبی در ارائه گزارش نحوه ارزیابی وجود نداشته و مستنداتی درباره آن منتشر نشده است. در هر جشنواره ای همیشه صحبت های ضد و نقیص وجود داشته و دارد، ولی مهم این است اگر نتایجی اعلام می شود، مستندات آن نیز منتشر شود، آثار برندگان نمایش داده شود و در هر عنوان و شاخص، برترین ها به همراه نمونه آثار و با ذکر علت مشخص شوند.

زمانی که نتایج جشنواره فقط به صورت کلی اعلام می شود و نشانه ای از آثار برتر و منتخب به نمایش گذاشته نمی شود، این سوال باقی می ماند که ارزیابی ها چطور صورت گرفته است؟

تا زمانی که دبیرخانه و تیم شورای سیاست گذاری جشنواره تشکیل نشود، برگزاری چنین رویدادی فقط در بر گیرنده نارضایتی و عدم اعتماد خواهد شد.

 

خودسانسوری در بیمه گران نهادینه شده است!

* کد خبر: 14540

این را نیز بررسی کنید

بیمه گران خارجی از ایران رفته اند

تازه ترین فهرست دفاتر ارتباطی مؤسسات بیمه و مؤسسات کارگزاری بیمه خارجی دارای پروانه فعالیت …

یک دیدگاه

  1. این مطلب عالی است و زبان گویای زبان بسته روابط عمومی های صنعت بیمه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *