چهارشنبه , ۲ تیر ۱۴۰۰
خانه » ویژه » حمایت از «هنر»، راهکار تازه بیمه گران برای توسعه فرهنگ بیمه

حمایت از «هنر»، راهکار تازه بیمه گران برای توسعه فرهنگ بیمه

تبلیغات، جزء جدایی ناپذیر فعالیت هر سازمانی است، اما در دنیای امروز، تبلیغات غیرمستقیم، به خوبی جای تبلیغات مستقیم را گرفته است. سالها بود که درباره نشان دادن یک قوطی نوشیدنی در یک فریم از کارتون محبوب «تام و جری» و اثر آن بر ذهن بیننده، به عنوان یکی از روش های موثر تبلیغات نام برده می شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، اکنون در کشور ما نیز روش تبلیغات غیرمستقیم در حال ترویج است، به گونه ای که حمایت از تولید آثار فاخر سینمایی، موسیقی و یا نمایشگاه های نقاشی، به عنوان ابزاری برای برندسازی و یا تقویت برند سازمان ها استفاده می شود.

به تازگی برخی بیمه گران به حمایت از آثار هنری ورود کرده اند. انتشار ویدئوی «قاف» از علیرضا طلیسچی با حمایت شرکت بیمه تعاون، اجرای کمپین فیلیمو با حمایت شرکت بیمه سرمد و تهیه فیلم “کوسه” با حمایت شرکت بیمه تجارت نو از این جمله اند، اما جذابیت این حوزه در چیست؟ چه چیز باعث شده است که شرکت های بیمه، «هنر» را فضایی برای عرضه برند خود در نظر بگیرند؟ همزمان با ۲۷ اردیبهشت ماه، روز ملی ارتباطات و روابط عمومی، از مدیران روابط عمومی این سه شرکت سوالاتی را در این زمینه مطرح کردیم.

سمیه محمدی، مدیر روابط عمومی و امور مشتریان شرکت بیمه تعاون با تاکید بر این که این شرکت، حوزه مسئولیت های اجتماعی را فضای مناسبی برای حمایت های مادی و معنوی می داند، گفت: شرکت بیمه تعاون پیشتر در حوزه ورزش اقداماتی را انجام داده بود و اکنون به حوزه هنر ورود کرده است، چرا که معتقد است می تواند با حمایت هنرمندان، اثرگذاری مطلوبی به منظور ترویج فرهنگ بیمه داشته باشد.

وی با بیان این که حضور شرکت بیمه تعاون در حوزه هنر، ادامه دار خواهد بود، افزود: گروه تئاتر «نسیم ادبی» که به هنر دانشجویی می پردازد نیز به تازگی با حمایت این شرکت، آثار فاخری تولید کرده است که به زودی نمود آن را خواهیم دید.

او با اشاره به این که آثار مترتب بر سرمایه گذاری در حوزه مسئولیت های اجتماعی، کمی دیر ظاهر می شود، اما اثر آن بسیار ماندگارتر از تبلیغات زودگذر است، اظهار کرد: شرکت بیمه تعاون از حضور در این حوزه، هرگز به دنبال کسب منافع مادی نیست و نگاه حمایتی صرف دارد، کما این که قرار است درآمد حاصل از فروش ویدئوی «قاف» که با محتوای «ناشنوایان» تولید شده است را در محلی برای انجام امور خیر مرتبط با ناشنوایان هزینه کند.

به گفته او، با این گونه اقدامات، نه تنها مفهوم «بیمه» و خدمات شرکت بیمه تعاون در میان اقشار هدف ترویج می شود، بلکه به آشنایی گسترده افراد مرتبط با هنرمندان در زمینه خدمات بیمه گری نیز منتج خواهد شد.

محمدی در پاسخ به این سوال که «شیوه ارزیابی شرکت بیمه تعاون از آثار هنرمندان به منظور حمایت از آنها» چیست، گفت: ما «سوژه» را مدنظر داریم و شخص هنرمند یا اثر تولیدی در اولویت نخست نیست. ما به آثاری که مشکلی از مشکلات جامعه را مطرح می کنند، مراجعه می کنیم و طبیعی است که از میان انبوه آثار هنری تولید شده توسط افراد مختلف، «سوژه» مورد نظر که حتما پس زمینه اجتماعی دارد را انتخاب می کنیم.

مدیر روابط عمومی و امور مشتریان شرکت بیمه تعاون با بیان این که هر قدم شرکت های بیمه می تواند به توسعه فرهنگ بیمه بیانجامد، از لزوم هم افزایی شرکت ها در اقداماتی که به ترویج مفهوم بیمه می انجامد اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است که حضور در حوزه های مرتبط با مسئولیت اجتماعی، به خوبی نیازهای برندینگ شرکت ها را برآورده می کند و من امیدوارم این روند در صنعت بیمه بیش از پیش توسعه یابد.

رضا پورقاسم، مدیر روابط‌ عمومی و ارتباطات شرکت بیمه تجارت نو نیز با بیان این که شناساندن برند بیمه تجارت نو به عنوان یک شرکت بیمه پویا در صنعت بیمه و نشان دادن قرابت و همبستگی میان حوزه بیمه و هنر، از دلایل ورود این شرکت به عرصه حمایت از فیلم های سینمایی بوده است، گفت: وقتی که بیننده یک فیلم، روی صندلی سینما تکیه زده و آن را تماشا می کند، شعار «با خیال راحت تکیه کن» بیمه تجارت نو به خوبی تداعی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که بیمه تجارت نو، آیا از این اقدام، انتظار دریافت بازخورد مالی هم دارد، گفت: بدون تردید، به صورت غیر مستقیم، عوایدی از حضور در این حوزه قابل چشمداشت است، اما باید در نظر داشت که حمایت از یک فیلم، نوعی تبلیغات به منظور شناساندن برند شرکت است و از سوی دیگر مخاطبان فیلم کمدی «کوسه»، همه اقشار جامعه اند که در نتیجه لذت بخشیدن به آنها، مخاطب به اثر و عوامل ایجادی آن نیز نزدیک و ترغیب می شود.

پورقاسم این را هم گفت که آثار هنری، به ویژه هنر هفتم بیشتر از سایر آثار دیگر توانسته اتند ذهن و افکار مخاطبان را جلا داده و در ذهن آنها ماندگار شوند، از این رو حضور در عرصه های هنری چه به عنوان خالق اثر، چه به عنوان حامی و یا عامل تولید، جلوه ای از همزاد پنداری با خود هنر است، بنابراین هر چه این قرابت، اثر مثبت و موثرتری در ذهن مخاطب داشته باشد، کشش مخاطب به سمت عوامل تولید اثر بیشتر خواهد بود.

مدیر روابط‌ عمومی و ارتباطات شرکت بیمه تجارت نو به آثار غیرمستقیم این گونه اقدامات در توسعه فرهنگ بیمه نیز اشاره کرد و با بیان این که از دیدگاه ما، هر بیننده فیلم قطعا یک بیمه گزار است که حداقل یک بیمه نامه در اختیار دارد، گفت: البته هر بیمه گزاری الزاما بیننده فیلم نیست و شاید اشتیاقی هم به دیدن فیلم نداشته باشد، بنابراین حضور در میادن هنری به ویژه حوزه سینما، به شرط این که فیلم یا تصویر به نمایش درآمده بتواند مخاطب را به خود جلب کند، مطلوب است و می تواند تاثیر مثبت برای حامیان آن به همراه داشته باشد.

به گفته او، کشف حوزه های هنری مفید با عوامل تولید پرمخاطب، به منظور سرمایه گذاری در آثار الزامی است، چون در غیر این صورت، نتایج معکوس از این اقدام دریافت خواهد شد.

نسیم شاه منصوری، رئیس اداره روابط عمومی شرکت بیمه سرمد هم بابیان این که کمپین مشترک این شرکت و فیلیمو با جنس حمایتی و اسپانسری بیمه های دیگر تفاوت اساسی دارد، گفت: برنامه شرکت های دیگر در قالب یک طرح اسپانسری و تبلیغاتی اجرا شده است، اما طرح بیمه سرمد نه یک کار اسپانسری، که یک کمپین مشترک با یک هدف مشخص و با رویکرد مسئولیت اجتماعی میان بیمه سرمد و فیلیمو بود.

وی افزود: کمپین مشترک بیمه سرمد و فیلیمو ابتدای سال گذشته با هدف ترویج فاصله گذاری اجتماعی اجرا شد، به این نحو که دو محصول از دو مجموعه به ظاهر متفاوت، با یک رویکرد مشترک در کنار هم قرار گرفت. در واقع هدف هر دو مجموعه در این کمپین این بود که افراد را در برابر ویروس کرونا محافظت کنند و به همین منظور بیمه سرمد و فیلیمو در کنار هم قرار گرفتند تا اشتراک رایگان فیلیمو به عنوان هدیه به بیمه شدگان کرونا اضافه شود.

به گفته او، با این کار در کنار ترویج فاصله گذاری اجتماعی و ماندن در خانه، افراد اطمینان خاطر بیشتری درباره هزینه های درمانی بیماری کرونا پیدا می کردند.

رئیس اداره روابط عمومی شرکت بیمه سرمد، علت ورود این شرکت به حوزه هنر را همانند طراحی خود محصول بیمه کرونا، یک قدم بزرگ و موثر در حوزه مسئولیت اجتماعی و حمایت از افراد جامعه در برابر خطرات دانست و اظهار کرد: آن کمپین در واقع مکمل هدف اصلی در طراحی بیمه کرونا بود و در کنار این هدف، این کمپین به برندینگ شرکت نیز کمک کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بیمه سرمد از این اقدام، انتظار دریافت بازخورد مالی هم داشته است، گفت: هدف طراحی این کمپین، کسب پرتفوی نبود؛ هدف اصلی طراحی یک کمپین موثر در حوزه مبارزه با بیماری کرونا و دادن اطمینان خاطر به مردم درباره هزینه های درمانی آن بود تا شعار «تکیه گاه مطمئن» که بیمه سرمد بر آن تاکید دارد، در عمل محقق شود، اما با وجود این که هدف بیمه سرمد در این کمپین به دنبال بهره برداری مالی و جذب پرتفوی نبود، در سه فاز این کمپین، میزان فروشی که اتفاق افتاد بیش از ۷ برابر هزینه کمپین بود و از لحاظ مالی نیز این کمپین موفق بود.

رئیس اداره روابط عمومی شرکت بیمه سرمد با تاکید بر این که مهمترین نکته برای حمایت از آثار هنری یا حضور در کمپین ها، این است که اثر مورد نظر چه وجه مشترکی با بیمه و مفاهیم بیمه ای و حمایتی آن دارد، ادامه داد: صرف حمایت از یک اثر هنری می تواند تنها به برندینگ شرکت کمک کند، اما طراحی کمپین هایی مانند کمپین مشترک بیمه سرمد و فیلیمو، آورده و تاثیر بیشتری از یک کار صرفا تبلیغاتی دارد که باید به آن توجه کرد.

شاه منصوری با اشاره به این که این قبیل کارها، فضای جدیدی است که تا به حال شرکت های بیمه کمتر به آن توجه داشته و وارد آن شده اند، اظهار کرد: این امر می تواند یک تیغ دو لبه برای شرکت های بیمه باشد، به این جهت که حضور در یک فضای جدید همان قدر که می تواند تازگی داشته باشد و به شرکت های کمک کند، می تواند با اقدامات اشتباه، یک فضا را خراب کند و موجب تاثیر منفی شود. از این جهت باید شرکت های بیمه برای حضور در این حوزه، فکر شده و با برنامه ریزی عمل کنند تا اقدامشان اثر معکوس نداشته باشد.

 

نمایی از ویدئوی «قاف»

نمایی از فیلم «کوسه»

نمونه ای از تبلیغات مشترک بیمه سرمد و فیلیمو

* کد خبر: 14453

این را نیز بررسی کنید

از یک خانه، چند بار حق بیمه اجباری می گیرید؟!

در حالی بر اساس ماده ۴ قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، قرار است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *