جمعه , ۴ تیر ۱۴۰۰
خانه » ویژه » ضمانت اجرایی آیین نامه های مصوب شورای عالی بیمه چیست؟

ضمانت اجرایی آیین نامه های مصوب شورای عالی بیمه چیست؟

در صورتهای مالی حسابرسی شده اغلب شرکت های بیمه، بندهایی مرتبط با عدم رعایت آیین نامه های مصوب شورای عالی بیمه وجود دارد، اما نکته عجیب آن است که بسیاری از این موارد عدم رعایت، بارها و بارها تکرار شده اند. اینجاست که هر مخاطبی می تواند از خود بپرسد اگر قرار است این آیین نامه ها رعایت نشوند، پس چرا نوشته می شوند؟ چه کسی بر پیاده سازی بندهای این آیین نامه ها در شرکت های بیمه نظارت می کند؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، آیین نامه های مصوب شورای عالی بیمه در واقع اسنادی بالادستی برای یکسان سازی امور میان شرکت های بیمه است. آیین‌نامه نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه، آیین‌نامه تنظیم امور نمایندگی بیمه، آیین نامه سرمایه گذاری مؤسسات بیمه و … از جمله آنهاست. این آیین نامه ها نه تنها به تناسب شرایط روز مصوب می شوند، بلکه به روزرسانی هم می شوند و از این رو به نظر می رسد هدف از تصویب آنها، ایجاد وحدت رویه در شرکت هاست.

با این حال تقریبا همه حسابرسان و بازرسان قانونی در گزارش های خود به موارد عدم رعایت مصوبات و قوانین بیمه که در واقع همین آیین نامه های مصوب شورای عالی بیمه است، اشاره می کنند.

نمونه ای از گزارش حسابرس درباره عدم رعایت مصوبات شورای عالی بیمه در یک شرکت

 

به عنوان مثال، بر اساس ماده ۸ آیین نامه توانگری مالی، چنانچه نسبت توانگری مالی موسسه بیمه حسب نظر بیمه مرکزی در سطح ۲ باشد، مؤسسه موظف است برنامه ترمیم وضعیت مالی خود را برای ۳ سال مالی آتی (به تفکیک سالانه) تهیه و جهت رسیدگی به بیمه مرکزی ارائه دهد. در این برنامه موسسه بیمه باید نشان دهد که چگونه نسبت توانگری مالی خود را ظرف ۳ سال حداقل تا سطح ۱ ارتقاء خواهد داد.

این تاکید در حالی است که اکنون یکی از شرکت های بیمه، شش سال متوالی در سطح توانگری ۲ باقی مانده است. این مورد به خوبی نشان دهنده عدم رعایت آیین نامه توانگری مالی مصوب شورای عالی بیمه است.

نمونه دیگر را می توان در ماده ۱۲ آیین نامه حاکمیت شرکتی دید، آنجا که گفته است مؤسسه بیمه موظف است نحوه جبران خدمات، اعطای پاداش و سایر مزایای هیئت مدیره و هیئت عامل را طبق مقررات مربوط افشا نماید. این هم از مواردی است که در صورتهای مالی حسابرسی شده بسیاری از شرکت های بیمه به عدم رعایت آن اشاره شده است.

خبرنگار ما این موضوع را با رئیس کل بیمه مرکزی در میان گذاشت و پرسید که اگر قرار نیست این آیین نامه ها رعایت شوند، فلسفه تصویب و ابلاغ آنها چیست؟

غلامرضا سلیمانی امیری در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان با بیان این که «بیمه مرکزی موظف است برای رعایت این آیین نامه های در شرکت های بیمه نظارت کند»، تاکید کرد که نظارت بر اجرای آیین نامه های در شرکت های بیمه به طور سیستمی در جریان است.

وی به اجرای موارد آیین نامه حاکمیت شرکتی در شرکت های بیمه اشاره کرد و با بیان این که «بیمه مرکزی از این روند خیلی راضی است»، افزود: اکثر شرکت های بیمه، ساختار حاکمیت شرکتی را ایجاد و کمیته های مربوطه مانند کمیته ریسک، پاداش، بررسی صلاحیت ها، جبران خدمات و حسابرسی را فعال کرده اند.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این که مصوبات مربوط به اجرای آیین نامه حاکمیت شرکتی توسط شرکت های برای نهاد ناظر ارسال می شود، افزود: «کمیته ارزیابی مدیران» مستقر در بیمه مرکزی گزارش وضعیت اجرای آیین نامه ها را بررسی و ارزیابی می کند.

به گفته سلیمانی، این کمیته، مدیران شرکت هایی که آیین نامه را رعایت می کنند «تشویق» و  مدیران شرکت هایی که آیین نامه را رعایت نمی کنند با ارائه نمره منفی مواجه می کند، به گونه ای که تجمیع نمرات منفی می تواند حتی به سلب صلاحیت مدیران شرکت ها بیانجامد.

گرچه گزارشی از عملکرد «کمیته ارزیابی مدیران» در دست نیست، اما می توان این پرسش را مطرح کرد که چرا نتیجه عملکرد این کمیته پس از گذشت بیش از سه سال از فعالیتش، هنوز در صورت های مالی حسابرسی شده شرکت های دیده نمی شود؟!

* کد خبر: 14055

این را نیز بررسی کنید

از یک خانه، چند بار حق بیمه اجباری می گیرید؟!

در حالی بر اساس ماده ۴ قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، قرار است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *