دوشنبه , ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
خانه » ویژه » پاسخ مدیرعامل «ازکی» به انتقادها: به اطلاعات پژوهشکده بیمه استناد کردیم

پاسخ مدیرعامل «ازکی» به انتقادها: به اطلاعات پژوهشکده بیمه استناد کردیم

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان

مدیرعامل استارت آپ «ازکی» که این روزها تبلیغاتش در سطح شهر جنجال برانگیز و انتشار ویدئوی تبلیغاتی آن موجب اعتراض دو شرکت بیمه ای شده است، ضمن رد اتهام «تبلیغات مکارانه و ناسالم» از سوی بیمه مرکزی علیه خود، به همه ابهامات در این حوزه پاسخ گفت.

حامد ولی پوری با بیان این که فضای تبلیغات گاهی نه سیاه و نه سفید، بلکه خاکستری است، تاکید کرد که در اطلاع رسانی برای خدمتی چون «بیمه» که نه یک کالای ملموس بلکه یک «تعهد» است، باید از آنچه مشتری می خواهد بهره برد، نه آنچه که شرکت بیمه یا صنعت بیمه مدنظر دارد.

او این را هم گفت که اطلاعات مرتبط با پرداخت «بیشترین خسارت» یا «سریعترین خسارت» را از پژوهشکده بیمه دریافت کرده و در نهایت اعلام کرد که این تبلیغات به زودی با تبلیغات تازه ای جایگزین خواهد شد.

متن کامل گفت و گوی خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان با مدیرعامل «ازکی» را در ادامه می خوانید:

 

تبلیغات محیطی اخیر «ازکی» با واکنش هایی مواجه شد. چرا این اتفاق اقتاد؟

«ازکی» پنج سال است که در صنعت بیمه فعالیت می کند. ما در بیلبوردهای اخیر به دغدغه مشتری که «خسارت» و نحوه پرداخت آن بود، اشاره کردیم.

KPMG International به عنوان بزرگترین نهاد مشاوره ای بیمه ای در دنیا هم تاکید کرده که باید در ارائه محصولات بیمه ای و معرفی بیمه گران به مخاطب، فقط روی خسارت تاکید کرد. ما هم از همین توصیه تبعیت کرده ایم و بر مبنای ذائقه شخصی خودمان تبلیغات نکردیم. تاکید دارم که کار ما روی اصول بود و برای همین هم روی آن تا این حد هزینه کردیم.

شما در تبلیغات نوشته بودید که کدام شرکت بیشترین خسارت را می دهد؟

تعدادی از بیلبوردها با این مضمون بود، گرچه خود من هم با عبارت «بیشترین» چندان موافق نبودم، ولی در سایر بیلبوردها از عبارات «بهترین» و «راحت تر» هم استفاده کردیم.

سوال این است که این شاخص ها را از کجا آورده اید؟

ما این اطلاعات را از داده های منتشر شده توسط پژوهشکده بیمه دریافت کردیم. پژوهشکده بیمه یک نهاد رسمی است که در ارزیابی های خود، «میزان رضایت از خسارت پرداختی» توسط مشتریان را سنجیده و منتشر کرده است.

البته پژوهشکده این اطلاعات را به صورت عمومی منتشر می کند، ولی چون ممکن است مردم نسبت به آن آگاه نباشند، ما به عنوان یک مشاور امین این اطلاعات را در اختیار بیمه گزار قرار می دهیم. در واقع خریدار بیمه می تواند از طریق پلتفرم «ازکی» شرکت های بیمه را در این حوزه ها با هم مقایسه کند.

بیمه مرکزی در اطلاعیه خود تبلیغات شما را «از مصادیق تبلیغات مکارانه و ناسالم» عنوان کرده بود. با این تعبیر موافقید؟

من این عبارات را قبول ندارم و معتقدم این تعبیر ناشی از برداشت متفاوت آنهاست. تاکید می کنم که اگر در این جریان، ذهن ما به سمت بیمه گزار برود، نتیجه بهتری خواهیم داشت.

 

شما برای اکران این تبلیغات از بیمه مرکزی مجوز گرفتید؟

ما از سازمان زیباسازی مجوز گرفتیم که آنها هم استانداردهایی برای این کار دارند. گاهی از ما می خواهند که از سایر نهادها هم مجوز دریافت کنیم، اما این بار چنین چیزی از ما خواسته نشد. مطابق آیین نامه مرتبط با تبلیغات مصوب شورای عالی بیمه هم دریافت مجوز از بیمه مرکزی شامل استارت آپ ها نمی شود. البته اگر از ما خواسته شود، برای دریافت مجوز مراجعه می کنیم.

ما میخواهیم به صنعت بیمه از دید بیمه گزار نگاه شود و توقعات آنها از صنعت بیمه از دید بیمه گزار ارزیابی شود.

بیمه مرکزی گفته است که باید نسبت به جمع آوری این تبلیغات از سطح شهر اقدام شود.

تبلیغات ما تا چند روز دیگر تغییر می کند.

انتقاد دیگر، استفاده از نام شرکت ها در تبلیغات بود. از آنها مجوز گرفته بودید؟

من معتقدم این تبلیغات باعث شد مردم با نام شرکت های بیمه بیشتر آشنا شوند. شاید میزان اطلاع مردم درباره برخی از شرکت هایی که ما اسم آنها را آورده ایم، زیر نیم درصد است، ولی کار ما باعث شد که به مردم معرفی شوند. ما مردم را با خدمات شرکت های بیمه آشنا می کنیم و این خدمت ماست.

پس چرا اسم همه شرکت ها را نیاورده بودید؟

ما در تبلیغات از ایهام استفاده کردیم. ایران و آسیا یا سینا و سامان با هم سنخیت دارند، ولی درباره نام بعضی شرکت ها نمی شد این روش را پیاده کنیم. اتفاقا بعضی شرکت ها بعدا از ما خواستند که از نام آنها هم استفاده کنیم و حتی حاضر شدند هزینه این کار را پرداخت کنند.

شاید انتشار ویدئویی که شرکت های بیمه ملت و ما را با هم مقایسه می کرد، شرایط را پیچیده تر کرد.

به هر حال برای تبلیغ در فضای مجازی یا باید خودمان کلیپ می ساختیم و مستقیم به موضوع اشاره می کردیم که قطعا نتیجه مطلوبی نداشت، یا باید از فرد دیگری کمک می گرفتیم. ما روش دوم را انتخاب کردیم و خواستیم که منتشر کننده محتوا بر مبنای ذائقه و سلیقه مخاطب، خودش محتوا تولید کند. در واقع این محتوا بر اساس سلیقه مخاطبان همان تولید کننده تهیه شده است. معمولا این روش پاسخ بهتری می دهد تا این که ما محتوایی را به منتشر کننده بدهیم. با همین دیدگاه، تبلیغ ساخته شد، اما به آن اعتراض شد و بعد از این که شرکت بیمه ما واکنش منفی نسبت به آن نشان داد، کلیپ را حذف کردیم.

البته خود من هم با قسمت آخر کلیپ موافق نبودم، ولی به هر حال این ریسک را کردیم. با این حال من معتقدم مخاطب اساسا پیام را دریافت می کند و خیلی به جزئیات ویدئو فکر نخواهد کرد.

 

خبر مرتبط:

تبلیغات «ازکی»، برای صنعت بیمه ضد تبلیغ بود

از انجام تبلیغات غیر متعارف و خارج از ضوابط پرهیز کنید

 

* کد خبر: 14010

این را نیز بررسی کنید

مدیرعامل بیمه رازی: باید خدمات و محصولات جدید طراحی کنیم

مدیرعامل شرکت بیمه رازی، اولویت نخست صنعت بیمه را تدوین مدل های ارتباطی و تولید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *