یکشنبه , ۲ آبان ۱۴۰۰
خانه » ویژه » تبلیغات «ازکی»، برای صنعت بیمه ضد تبلیغ بود

تبلیغات «ازکی»، برای صنعت بیمه ضد تبلیغ بود

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان

استارت آپ «ازکی» مدتی است تبلیغات گسترده ای را در سطح شهر آغاز کرده و در آن به روش مقایسه ای، از مخاطبان خواسته است که در انتخاب شرکت بیمه گر خود به پارامتر مهمی مانند «خسارت» توجه داشته باشند. این تبلیغات که در آن از نام شرکت های بیمه استفاده شده، با انتقادهای فراوانی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، اشاره مستقیم به نام شرکت ها و مقایسه آنها با محور «راحتی در پرداخت خسارت» باعث واکنش تند بیمه گران شده است. ماجرا اما به همین جا ختم نمی شود. انتشار یک ویدئو که در آن نام دو شرکت بیمه ملت و بیمه ما به میان آمده و از یک «گاو» برای بیان نام شرکت بیمه ما استفاده شده هم خشم بیمه گران را برانگیخته است. گرچه اخیرا در جلسه کارگروه روابط عمومی سندیکای بیمه گران ایران با حضور مدیر «ازکی» انتقادهای فراوانی نسبت به این تبلیغات مطرح شد، اما این بار سه تن از مدیران روابط عمومی شرکت های بیمه در گفت و گو با خبرنگار ما مطالب تازه ای را درباره آنچه رخ داده بیان کرده اند که در ادامه می خوانید.

 

ملیحه سادات حسینی، مدیر روابط عمومی شرکت بیمه ملت

در دنیایی که پر از محصولات مختلف است، تبلیغات این امکان را به مخاطب می دهد که بتواند درباره محصولات کسب اطلاع کرده و از میان آنها، محصول مطلوب را انتخاب کند. آنچه در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است، این است که تبلیغات، باید اطلاعات صحیح را به مخاطب ارائه کند. به این منظور، شرکت های تبلیغاتی به سمت ایجاد خلاقیت و جذابیت رفته اند تا با این کار، مصرف کننده را به خرید بیشتر ترغیب کنند. تبلیغات صحیح می تواند یک برند را ذهن مخاطب ماندگار کند و این مشروط بر آن است که محتوای خوبی برای تبلیغات به کار گرفته شود.

مدتی است که استارت آپ «ازکی» تبلیغات محیطی خود را آغاز کرده و بنای تبلیغات را بر مقایسه میان شرکت ها قرار داده است. این کار در نگاه اول خوب به نظر می آید، چون به مخاطب می گوید می توانید بین دو گزینه یکی را انتخاب کنید. به عبارت دیگر «ازکی» به شما کمک می کند که در مقایسه بین دو شرکت، موفق عمل کنید. گرچه معتقدم برای انتخاب یک پارامتر مقایسه ای درست، بهتر بود «ازکی» با شرکت های بیمه گر مشورت می کرد.

اما در ادامه، تبلیغات این شرکت شکل نامناسبی پیدا کرد، به طوری که انتشار یک ویدئوی تبلیغاتی نشان داد «ازکی» و یا مشاور تبلیغاتی آن از سواد بیمه ای و رسانه ای مناسبی برخوردار نیستند. خلاقیت در تبلیغات خوب و لازم است، ولی برای این ماندگاری نباید به هر ریسمانی چنگ زد یا حدود اخلاقی را زیر پا گذاشت. این ویدئو، آثار مخربی بر ذهن مخاطب خواهد داشت و به نظر من تلاش صنعت بیمه برای فرهنگ سازی را کاملا تخریب کرد. ویدئوی اخیر «ازکی» کاملا یک ضد تبلیغ برای صنعت بیمه بود و موفقیتی در جذب مخاطب نخواهد داشت.

این کلیپ شاید مردم را بخنداند، اما ضربه سختی به صنعت بیمه زد. من از ساختن این ویدئو، اجساس خطر می کنم و آن را نه در شان صنعت بیمه و نه در شان مخاطب نمی دانم. تبلیغی که قرار بود اعتمادسازی کند، بی اعتمادی به بار آورد. ما شکی نداریم که استارت آپ های بیمه ای باید به میدان بیایند، ولی این روش کار کردن جایگاهی در میان ما ندارد و تصور نمی کنم هیچ کس در صنعت بیمه این روش را تایید کند.

 

سید فرید میر موسوی، مدیر روابط عمومی شرکت بیمه دی

من با تبلیغات درست موافقم و معتقدم تبلیغات و فعالیت استارت آپها در این حوزه مادامی که به توسعه فرهنگ بیمه لطمه نزند بدون اشکال است، اما رویکرد جدیدی که در اکران تبلیغات «ازکی» دنبال شده است، بدون شک باورهای غلط درباره صنعت بیمه و خدمات آن را میان مردم توسعه و تعمیق می‌دهد.

یکی از باورهای غلط که از طریق این تبلیغات به مخاطب القا می شود، آن است که کدام شرکت بیمه بیشتر یا زودتر یا راحت تر خسارت می دهد. این روش تبلیغ، شرکت ها را وارد رقابت منفی می کند.

در سندیکای بیمه گران نیز روی این موضوع بحث و تبادل نظر و دیدگاه های انتقادی نسبت به این اقدام به مدیریت «ازکی» منتقل شد.

 

سمیه محمدی، مدیر روابط عمومی شرکت بیمه رازی

در تبلیغات محیطی اخیری که «ازکی» اکران کرده است، نامی از شرکت بیمه رازی نیست و من نسبت به آن کاملا بی طرفم، اما با مدل تبلیغات کنونی «ازکی» مخالفم و آن را بی احترامی به شرکت های بیمه و تبلیغی منفی برای صنعت بیمه می دانم.

«ازکی» خسارت نمی دهد و تنها یک فروشنده بیمه است، بنابراین در تبلیغات خود باید درباره فروش حرف بزند، نه پرداخت خسارت. متاسفانه این شرکت با مقایسه غلط درباره میزان خسارت پرداختی شرکت ها، فضایی منفی علیه صنعت ایجاد کرده است. از سوی دیگر، «ازکی» برای استفاده از نام تجاری شرکت های بیمه، هیچ مجوزی از آنها دریافت نکرده است و این غیرقابل قبول است. «ازکی» می توانست برای آنچه که تلاش برای فرهنگسازی بیمه می نامد، از شرکت ها مشورت بگیرد و خدمات آنها را تبلیغ کند.

واقعا این پرسش مطرح است که «ازکی» با چه مجوزی به مفهوم خسارت اشاره می کند؟ با چه اجازه ای شرکت ها را بر اساس یک معیار نادرست با یکدیگر مقایسه کرده و چه معیار و مستنداتی برای این مقایسه در نظر گرفته است؟

نکته دیگر این که تبلیغات وقتی به سمت سوال ایجاد کردن برای مخاطب می رود، تصویر ذهنی منفی درباره موضوع سوال ایجاد می کند. این بدترین روش تبلیغ است و متاسفانه چنین روشی در تبلیغات اخیر «ازکی» به کار گرفته شد. این که نام دو شرکت را مقابل هم قرار بدهیم و بپرسیم چه کسی بیشترین خسارت را می دهد، غیرمناسب ترین روش تبلیغ است.

در بازاری که شرکت های بیمه به سختی در حال جذب مشتری هستند، این روش تبلیغ می تواند به کل صنعت لطمه بزند. شرکت بیمه باید خسارت بدهد و این وظیفه ذاتی اوست، در حالی که برای تبلیغ او می توانیم از معرفی خدماتش استفاده کنیم.

پیشنهاد دیگر این است که وقتی بیمه مرکزی محتوای تبلیغاتی شرکت های بیمه را پیش از اکران، به طور کامل رصد و نظر کارشناسی درباره آن ارائه می کند، پس باید راهکاری بر تبلیغات استارت آپ ها پیش از اکران نیز اجرا کند. متاسفانه استارت آپ ها مشمول قوانین و آیین نامه های بیمه مرکزی در حوزه تبلیغات نیستند، در حالی که این تبلیغات می تواند کل صنعت را به چالش بکشد.

نمونه تبلیغات محیطی اکران شده 

تصویری از ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شد

 

* کد خبر: 13989

این را نیز بررسی کنید

شش ماه پرداخت حق بیمه بدون قرارداد برای مشترکان برق!

با وجود گذشت شش ماه از سال جاری، هنوز هیچ بیمه گری حوادث مشترکان خانگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *