چهارشنبه , ۵ آذر ۱۳۹۹
خانه » ویژه » کشور به شرکت بیمه جدید نیاز دارد؟ نوراللهی، دودانگه و سامری پاسخ دادند

کشور به شرکت بیمه جدید نیاز دارد؟ نوراللهی، دودانگه و سامری پاسخ دادند

در حالی که بیمه گران از رشد نه چندان مطلوب این صنعت گلایه دارند، وضع عوارض متعدد بر بیمه نامه ها را نگران کننده می دانند و محاسبات بازار نیز از کم بازده بودن این فعالیت اقتصادی حکایت می کند، اما رئیس کل بیمه مرکزی از تاسیس ۴ شرکت بیمه ای جدید خبر داده است؛ این می تواند خط بطلانی بر ادعای نامناسب بودن فضای بیمه ای کشور باشد و یا این که به مخاطب بفهماند راهکارهای دیگری هم برای اداره صنعت بیمه هست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، چند سالی هست که موضوع ورود شرکت های بیمه ای جدید به بازار بیمه کشور مطرح شده و البته آن طور که بیمه مرکزی قبلا اعلام کرده بود، شرکت های جدید باید فقط در حوزه بیمه زندگی فعالیت کنند. اکنون دو شرکت بیمه خاورمیانه و بیمه باران، تازه واردان صنعت بیمه هستند که به طور مشخص فقط بیمه نامه زندگی صادر می کنند.

حالا اما صدای پای بیمه گران تازه ای به گوش می رسد، در حالی که هنوز این سوال مطرح است که آیا کشور ما با وجود بیش از ۳۰ شرکت بیمه گر، به شرکت های تازه ای در این حوزه نیاز دارد؟ کدام بازار هست که از دست بیمه گران کنونی در امان مانده است و بیمه گر جدید می خواهد به آن ورود کند؟ بیمه گر جدید چه طرح جدیدی را ارائه خواهد کرد که در قالب شرکت های کنونی قابل ارائه نیست؟ یا شاید، اساسا هدف بیمه گران جدید از ورود به بازار بیمه کشور، چیز دیگری است؟!

در همین زمینه «مهدی سامری» کارشناس خبره صنعت بیمه با بیان این که به طور کلی داشتن یا نداشتن توجیه اقتصادی در هر کسب و کاری به عهده صاحبان سرمایه است، به خبرنگار ما گفت: اگر یک شرکت بیمه اعم از تازه تاسیس یا دارای قدمت نتواند تعهدات اش را به طور کامل ایفا کند، آثار اجتماعی وسیعی بر روی کل صنعت بیمه به جا می گذارد.

وی افزود: در چنین شرایطی، لزوم بررسی وجود توجیه اقتصادی تاسیس یا ادامه فعالیت یک شرکت بیمه از سوی نهاد ناظر بسیار پر اهمیت است.

او با اشاره به این که ظرفیت نوآوری و استفاده از فرصت های مغفول در صنعت بیمه بسیار با اهمیت است و شرکت های تازه تاسیس می توانند در حوزه معرفی خدمات جدید پیشتاز باشند، اظهار کرد: در ایران عموما کمتر از ۲۰ درصد فرصت های متداول دنیا در قالب ارائه خدمات بیمه ای جذب شده است.

سامری «واقع بینی» را به گردانندگان شرکت های تازه وارد صنعت بیمه پیشنهاد و خاطرنشان کرد: آنها باید مزیت های رقابتی پایدار ایجاد کرده و از همه مهم تر تنوع بخشی در ترکیب سهامداران و استفاده واقعی و درست از فرصت های بازار سرمایه برای جذب سهامداران خرد را مد نظر داشته باشند.

او تاکید کرد که بهتر است امکان جذب سایر مجموعه های درخواست کننده مجوز تاسیس و ایجاد شرکت هایی با ابعاد بزرگ تر مد نظر فعالان صنعت بیمه باشد، چون در شرایطی که ارزش دارایی های بیمه گزاران افزایش یافته است، کف سرمایه های قانونی تاسیس دیگر پاسخ گوی ایجاد یک شرکت موفق بیمه ای نیست.

«نیما نوراللهی»، مدیرعامل شرکت بیمه تجارت نو نیز در واکنش به انتشار خبر تاسیس ۴ شرکت بیمه ای جدید به خبرنگار ما گفت: تاسیس شرکت های جدید باعث ایجاد ظرفیت ها بیشتری در صنعت می شود؛ به ویژه اگر آنها بتوانند در قالب یک شرکت بیمه هوشمند عمل کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت بیمه حافظ اما دیدگاه متفاوتی دارد. «محمود دودانگه» با بیان این که اتخاذ رویکرد توسعه ای در صنعت بیمه در کنار ارتقای ضریب نفوذ این صنعت یکی از وظایف اصلی بیمه مرکزی است و این ایده باید به صورت مستمر پیگیری شود، اظهار کرد: با توجه به تعدد شرکت‌های بیمه موجود و بازار محدود آنها، اولویت اصلی بیمه مرکزی باید حفظ و توسعه شرکت‌های موجود، نوین سازی صنعت بیمه در کشور و نهایتا فراهم کردن فصای رقابتی و سالم در این صنعت همراه با ارتقای ضریب نفوذ بیمه باشد تا انتظارات ذینفعان مختلف به صورتی مطلوب برآورده شود.

وی افزود: از طرف دیگر با توجه به سنتی بودن صنعت بیمه کشور و گریز ناپذیر بودن تحول در این صنعت، ضروری است تاسیس شرکت‌های جدید بیمه ای صرفا مشروط به اتخاذ یک پارادایم جدید بیمه گری و مبتنی بر فن آوری های روز دنیا مورد حمایت قرار گیرد و در این چارچوب است که صدور مجوز فعالیت های بیمه گری می‌تواند توجیه پذیر باشد.

به گفته او، با توجه به شرایط فعلی حاکم بر صنعت بیمه، صدور مجوز برای شرکت‌های جدید و تشدید رقابت های مخرب موجود توجیه پذیر نیست، مگر آن که پیگیری رویکردهای جدید بیمه گری مبتنی بر نسل چهارم مد نظر باشد.

* کد خبر: 13476

این را نیز بررسی کنید

ارزیابی بیمه گران از «زنگ بیمه» و پیشنهاد انتقال آن به «شاد»

بیمه مرکزی مدتی است فرهنگ سازی بیمه در میان دانش آموزان را با گنجاندن مفاهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *