چهارشنبه , ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
خانه » ویژه » شفاف سازی «ضریب نفوذ بیمه» با رونمایی از شاخص «ضریب نفوذ حقیقی»

شفاف سازی «ضریب نفوذ بیمه» با رونمایی از شاخص «ضریب نفوذ حقیقی»

در حالی که بیمه گران سالها با واژه «ضریب نفوذ» خو گرفته و آن را در معادلات خود لحاظ می کردند، یک پژوهش تازه منتشر شده از «ضریب نفوذ حقیقی» رونمایی و تاکید کرده که آنچه تا کنون به عنوان «ضریب نفوذ» بیمه عنوان می شده، همیشه هم به حقیقت نزدیک نبوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، آنچه با عنوان «ضریب نفوذ بیمه؛ مروری بر واقعیتهای آماری» توسط پژوهشکده بیمه منتشر شده، حاکی از این است که تعریف تازه ای از ضریب نفوذ و نحوه گسترش فرهنگ بیمه در کشور قرار است به نمایش در بیاید.

این پژوهش می گوید: ضریب نفوذ بیمه از تقسیم حق بیمه های تولید شده به تولید ناخالص داخلی حاصل شده و صورت و مخرج این کسر، بر حسب ارقام پولی است، لذا ممکن است تغییرات ضریب نفوذ بیمه صرفاً به دلیل تغییر قیمت ها (مانند افزایش نرخ بیمه نامه ها) باشد. برای حل این مشکل می توان از ضریب نفوذ حقیقی بیمه استفاده کرد که برابر با نسبت تعداد بیمه نامه های صادره به تولید ناخالص داخلی حقیقی (به قیمت ثابت) است. البته می توان به جای تعداد بیمه نامه های صادره از حق بیمه های تولید شده حقیقی (به قیمت ثابت) نیز استفاده کرد.

به عبارت دیگر، تفاوت بین ضریب نفوذ بیمه و ضریب نفوذ حقیقی بیمه، بیانگر تغییر قیمت های نسبی بیمه (قیمت یا نرخ بیمه نامه ها به سطح عمومی قیمتها) است.

اهمیت آنچه در این تحقیق به آن اشاره شده در تحلیل داده هاست. به عنوان مثال در سالی که نرخ تورم ۳۰ درصد و همین رقم به عنوان مرجع برای افزایش نرخ حق بیمه لحاظ شده است، رشد ضریب نفوذ بیمه می تواند مثبت تلقی شود، در حالی که رشد واقعی این شاخص چیزی جز صفر نیست.

محقق در این پژوهش به درستی نشان داده که ضریب نفوذ و ضریب نفوذ حقیقی چه اندازه می توانند متفاوت باشند.

او می گوید: تجزیه رشد ضریب نفوذ به شناسایی علت تغییرات ضریب نفوذ بیمه کمک می کند. به عنوان مثال در سال ۱۳۷۶ رشد ضریب نفوذ بیمه حدود ۴٫۵۱ درصد بوده است. این در حالی است که رشد قیمت نسبی بیمه منفی ۷٫۱۷ درصد و رشد حقیقی ضریب نفوذ حدود ۱۱٫۶۸ درصد بوده است. بنابراین با وجود آن که به طور نسبی نرخ حق بیمه کاهش یافته، اما صنعت بیمه در این سال رشد واقعی داشته است.

در سال ۱۳۷۷ (یعنی تنها یک سال بعد) رشد ضریب نفوذ بیمه عمدتا به خاطر افزایش قیمت بوده است، به گونه ای که قیمت نسبی آن حدود ۱۵٫۳ درصد رشد داشته و این در حالی است که رشد حقیقی آن فقط ۲٫۸ درصد بوده است.

در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ رشد ضریب نفوذ بیمه حدود ۶٫۱ و ۶٫۷ بوده است، در حالی که طی سال ۱۳۹۴ صرفا به خاطر رشد حقیقی اقتصاد این عدد محقق شده اما در سال ۱۳۹۶، رشد ضریب نفوذ ناشی از افزایش قیمت بیمه بوده است. این وضعیت در سال های ۱۳۷۷ و ۱۳۸۱ نیز تکرار شده است.

* کد خبر: 12675

این را نیز بررسی کنید

ماجرای «پیامک اشتباه» بانک مسکن و باقی قضایا

در روزگاری که حتی سوپرمارکت های محلی هم تلاش کرده اند کار مشتریان را از …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *