پنج شنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
خانه » ویژه » روایت یک تجربه از فاجعه خرید اینترنتی بیمه

روایت یک تجربه از فاجعه خرید اینترنتی بیمه

حمید رضا نصیری نژادپایگاه خبری خرد و کلان

«برای خرید بیمه نامه، به مراجعه حضوری نیازی ندارید». این پیامی است که از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور بارها تکرار شده و من امروز نهم فروردین ماه ۱۳۹۹، صحت آن را سنجیدم؛ البته تجربه عجیبی از آن حاصل شد.

ماجرا از این قرار است که با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از سازمان ها، از بانک ها گرفته تا رستوران ها و لباس فروش ها، خدمات حضوری خود را به حالت نیمه تعطیل در آورده و خدمات غیرحضوری و اینترنتی را جایگزین کرده اند.

بیمه گران هم گویا قصد داشتند چنین اقدامی را انجام دهند، اما آنچه در عمل دیده می شود، تقریبا یک فاجعه تمام عیار است. چرا؟ چون بسیاری از خدمات غیرحضوری و اینترنتی که در روزهای عادی ارائه می شد هم در روزهای جاری قطع شده است.

من پنجشنبه گذشته متوجه شدم که بیمه نامه آتش سوزی منزلم منقضی شده و ناراحت از این که چرا شرکت بیمه گر این موضوع را اطلاع نداده است، با نماینده ام تماس گرفتم. نماینده اعلام کرده که «امروز پنجشنبه است. بیمه نامه آتش سوزی هم با استعلام از شرکت صادر می شود و امکان صدور آنی وجود ندارد. شنبه در خدمتم!»

امروز -شنبه- با نماینده تماس گرفتم و گفتم که چون از وقوع زلزله می ترسم، لطفا همین الان بیمه نامه آتش سوزی را صادر کن! پاسخ این بود: «شرکت تا ۱۵ فروردین تعطیل است. انشاء الله بعد از تعطیلات در خدمتم!»

اینجا بود که به فکر خرید اینترتی بیمه نامه افتادم. اول به یکی از استارت آپ ها مراجعه کردم تا شرایط را بسنجم. نتیجه درخواست بیمه نامه این بود که از ۳۰ شرکت بیمه، فقط ۴ شرکت استعلام قیمت دادند!

تصمیم جدیدی گرفتم و به سایت چند شرکت به صورت مستقیم مراجعه کردم. شرکت بیمه اول اتفاقا یک لینک ویژه برای خرید بیمه نامه آتش سوزی منازل مسکونی در صفحه اول سایت دارد، اما جالب است که وقتی روی آن کلیک می کنید، با یک صفحه سفید و اعلام خطا مواجه می شوید!

سایت شرکت دوم را باز کردم و بعد از یک ربع گشت و گذار و بالا و پایین کردن صفحات، گزینه «خرید آنلاین» را پیدا کردم. با کلیک بر روی این لینک، وارد صفحه ای شدم که اطلاعاتی را از من درخواست کرد. در نهایت با این پیام مواجه شدم که «به زودی با شما تماس می گیریم!»

با شرکت تماس گرفتم و موضوع را جویا شدم. جالب بود که فرد پاسخ دهنده حتی اطلاع نداشت خرید اینترنتی از روی سایت امکان پذیر هست و بعد از کمی سوال و جواب، شماره ام را گرفت تا تماس بگیرد!

شرکت سومی که به سایت آن مراجعه کردم اما وضعیت اسف بار تری داشت. در بخش «خرید الکترونیکی» سایت این شرکت، اساسا فروش بیمه نامه وجود نداشت، بلکه تنها چند گزینه برای افزایش تعهدات بیمه نامه شخص ثالث و صدور بیمه نامه مسافرت خارج از کشور دیده می شد!

برای خرید بیمه نامه آتش سوزی به سایت شرکت دیگری مراجعه کردم که با این پیام جالب مواجه شدم: «اخذ خطرات سیل و زلزله بدون هماهنگی با شعب میسر نمی باشد!»

آخرین شرکتی که به سایت آن مراجعه کردم، بیمه گری است که این روزها تبلیغاتش را در یکی از برنامه های پربیننده تلویزیون می بینیم. این شرکت البته بیمه نامه آتش سوزی را به صورت اینترنتی می فروشد، اما بسته هایی که برای بیمه گزاران در نظر گرفته بسیار محدود است، به طوری که امکان تغییر سرمایه بیمه شده به دلخواه مشتری وجود ندارد و عملا برای بسیاری از مخاطبان کارایی نخواهد داشت.

وقتی که همه این راه ها را امتحان کردم، مستاصل با یکی از مدیران صنعت بیمه تماس گرفتم و به دنبال راه چاره بودم. پرسیدم که «اگر تا قبل از پایان بحران کرونا، خانه ما آتش گرفت و یا زلزله ای رخ داد، چه کنیم؟» پاسخ این بود: «انشاء الله حادثه ای رخ نمی دهد!»

* کد خبر: 12514

این را نیز بررسی کنید

درخواست مجدد بیمه مرکزی از ۱۸ شرکت بیمه برای عضویت در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی در نامه ای به مدیران عامل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *