شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

«بانک قوی»، «اقتصاد قوی»، «ایران قوی»*

امروز به طور جدی می توان ادعا کرد یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشور، مسایل اقتصادی است. دشمنان جمهوری اسلامی ایران پس از این که همه درها را به روی خود بسته دیدند، از طریق حربه های اقتصادی قصد دارند به کشورمان ضربه بزنند. هدف اصلی همه تحریم های ظالمانه اعمال شده علیه ایران عزیز، حمله به زیربناهای اقتصادی است که انشاءالله موفق هم نخواهند شد.

این موضوع بارها در سخنان بزرگان کشور نیز بازتاب داشته است. طی سالهای اخیر و در جریان نامگذاری های سالیانه، رهبر معظم انقلاب تمرکز ویژه ای بر موضوعات اقتصادی داشته اند.

مقام معظم رهبری همچنین به تازگی فرمودند: «تنها راه پیش پای ملّت ایران عبارت است از قوی شدن؛ باید تلاش کنیم قوی بشویم. ما بحمدالله دارای قدرتیم و به توفیق الهی قوی‌تر هم خواهیم شد. البتّه قدرت فقط قدرت نظامی نیست. اقتصاد کشور باید قوی شود …»

نظام بانکی یکی از مهمترین ارکان اقتصاد کشور است و اکنون می توان این پرسش را مطرح کرد که «بانک قوی» در جریان یک «اقتصاد قوی» چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

به طور کلی می توان شاخص های مالی کلان مانند سود ده بودن، رشد شاخص های عملکردی تمرکز بر توسعه خدمات کیفی با هدف کمک به واحدهای تولیدی،کاهش نسبی هزینه ها، کاهش قیمت تمام شده پول، بهینه کردن نرخ موثر سود و افزایش منابع ارزان قیمت را در این حوزه مد نظر قرار داد.

در حوزه سرمایه انسانی نیز افزایش هرچه بیشتر بهره وری کارکنان، انتخاب افراد مناسب در پست های سازمانی و تلاش حداکثری برای جانشین پروری را می توان از فاکتورهای یک بانک قوی دانست.

با این حال تعامل با همه مشتریان عمومی و سازمانی و جلب رضایت آنها، مصرف درست منابع، استفاده کارآمد از بودجه، فعالانه عمل کردن در حوزه مسئولیت اجتماعی و بیشتر از وظیفه کار کردن را نیز می توان به این شاخصه ها افزود.

یک «بانک قوی» باید موقعیت کشور را دریابد، به کمک آن بشتابد و از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف کلان دولت و مردم استفاده کند.

«بانک قوی» باید ضربه گیر نوسان های اقتصادی باشد، خود را در کاهش متغیرهای آسیب زا مانند تورم دخیل کند و به بهبود متغیرهای منفعت زا مانند رشد اقتصادی اراده داشته باشد.

«بانک قوی» فقط در حوزه اقتصادی قوی نیست، بلکه در حوزه های اجتماعی مانند کمک به مردم آسیب دیده از حوادث طبیعی، ایجاد شغل و کمک به رونق تولید نیز قوی است؛ در حوزه فرهنگ سازی برای توسعه کاربردهای بانکداری الکترونیک و استفاده بهینه از منابع طبیعی کشور نظیر انرژی، جنگل ها و ……. نیز قوی است؛ در حوزه توسعه روابط بین الملل و تسهیل نقل و انتقال دارایی ها نیز قوی است.

در یک کلام می توان گفت «بانک قوی» بانکی است که با عملکرد خود به تقویت و اعتلای نام و نشان کشور کمک کند؛ چرا که تقویت کشور، تقویت عموم مردم است و این همان چیزی است که همه ما می خواهیم.

*عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل بانک ایران زمین

کد خبر: 12433

این را نیز بررسی کنید

 دستورالعمل نحوه واگذاری سرمایه گذاری غیربانکی موسسات اعتباری

بانک مرکزی دستورالعمل «نحوه واگذاری سرمایه گذاری غیربانکی موسسات اعتباری» را به شبکه بانکی ابلاغ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *