جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سرعت عمل «شریعتمداری»، انفعال «حاجی میرزایی»

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان

تنها چند روز پس از افشای فیش حقوقی نامتعارف مدیرعامل سابق شرکت بیمه ملت، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور برکناری این مدیر را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، محمد شریعتمداری گفته بود: به محض اطلاع، یکی از مدیرانی که بیشتر از میزان تعیین شده، حقوق دریافت می‌کرد را به دلیل عدم رعایت مقررات برکنار کردم.

این اتفاق در حالی رخ داد که گویا هیچ دستورالعمل مشخصی برای پرداخت حقوق و مزایا به مدیران شرکت های خصوصی وجود ندارد و این سهامدار است که تعیین می کند هر کس چقدر می تواند دریافتی داشته باشد.

شریعتمداری یکی از وزرای با نفوذ دولت است که اتفاقا به حوزه فعالیت خود به ویژه در حوزه حقوق و مزایا اشراف کاملی هم دارد. او پیش از این سید میعاد صالحی را به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری منصوب کرده بود؛ کسی که در نخستین اقداماتش، سوابق و میزان حقوق و مزایای دریافتی مدیران زیرمجموعه اش را بر روی سایت سازمان منتشر کرد!

این اطلاعات نشان می داد که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور در سال ۹۸ حداکثر می تواند ۲۹٫۵ میلیون تومان دریافتی ماهیانه داشته باشد، در حالی که دریافتی مدیرعامل شرکت بیمه ملت در همین سال بیش از ۴۶ میلیون تومان بود!

شریعتمداری حتی به سلسله مراتب دست و پا گیر اداری هم تن نداد و خود شخصا دستور برکناری علی صلاحی نژاد را صادر کرد.

مقایسه این روند با آنچه در وزارت آموزش و پرورش رخ می دهد قابل توجه است. محسن حاجی میرزایی گویا نه تنها حساسیتی به این موضوعات ندارد، بلکه حتی پاسخگوی سوالات مرتبط با این حوزه هم نیست.

او پیش از این طی حکمی «فریبرز حمیدی» را به عنوان «مسئول اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» در این وزارتخانه منصوب کرده، اما انفعال وزارت آموزش و پرورش در مقابل سوالات مطرح شده در این سامانه بسیار عجیب است.

خبرنگار ما سه بار از وزارت آموزش و پرورش سوالاتی را پیرامون عملکرد شرکت بیمه معلم مطرح کرده و خواستار پاسخگویی به آنها شده است.

متن سوالات به این شرح است: «شرکت بیمه معلم چند سالی است که ادعا می کند دانش آموزان را تحت پوشش بیمه حوادث دانش آموزی قرار داده است. با این حال تا کنون هیچ گزارشی از عملکرد این شرکت در این رشته منتشر نشده است. مشخص نیست چه میزان حق بیمه دریافت کرده و چه میزان خسارت پرداخت شده است. لطفا در این باره اطلاعاتی را ارائه فرمایید.»

سوال دیگر این که «جدول حقوق و دستمزد مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت بیمه معلم حاکی از این است که «محمد ابراهیم تحسیری» مدیرعامل این شرکت در سال ۱۳۹۷ بابت حقوق و مزایا و نیز حق حضور در جلسات ۲ میلیارد و ۸۱۴ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۷۳ ریال دریافت کرده است. اطلاعات کامل در این باره را که از صورت های مالی شرکت منتشر شده در سامانه کدال استخراج شده می توانید در این لینک مشاهده کنید: https://khordokalan.veu.ir/?p=10812

سوال این است که آیا دریافت این ارقام، مطابق قانون است؟»

اول مهر ماه، روزهای پایانی دی ماه و نیز هشتم بهمن ماه سال جاری، این سوالات از طریق سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مطرح و توسط وزارت آموزش و پرورش در حالت «مشاهده درخواست و در انتظار پاسخ» قرار گرفته اند.

بر اساس قانون، سازمان باید حداکثر با گذاشت ۱۰ روز از دریافت سوال، پاسخ آن را ارائه کند. با گذشت مدتها از طرح این سوالات، هیچ پاسخی از سوی وزارت خانه مربوطه دریافت نشد و اکنون علاوه بر سوالات مطرح شده، سوال دیگری نیز برای مخاطبان ایجاد شده که آیا وزارت آموزش و پروش به عنوان نهادی آینده ساز، نباید بیش از همه پاسخگو و البته قانون مدار باشد؟

کد خبر: 12383

این را نیز بررسی کنید

کسری صندوق بازنشستگی بیمه مرکزی، در یک سال ۲٫۳ برابر شد!

صندوق های بازنشستگی در کشور با چالش هایی مواجه شده اند، به گونه ای که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *