شنبه , ۱۶ آذر ۱۳۹۸
خانه » ویژه » راه حل «کانادایی» در مواجهه با سوء استفاده اینترنتی از کارت بانکی

راه حل «کانادایی» در مواجهه با سوء استفاده اینترنتی از کارت بانکی

بانک مرکزی این روزها دوباره اخطارهایش برای اجبار مردم به استفاده از رمز دوم یکبار مصرف را آغاز کرده است. بانک ها هم از طریق اپلیکیشن ها و کدهای دستوری امکان دریافت رمز دوم یکبار مصرف را در اختیار مشتریانشان قرار داده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، گزارش ها نشان می دهد نصب و استفاده از این اپلیکیشن ها گاه آن قدر مشکل و پیچیده است که مشتری ترجیح داده از این کار صرف نظر کند.

در این میان سوالی که مطرح است این است که کشورهای توسعه یافته چطور این مشکل را حل کرده اند؟ آیا در این کشورها هم سرقت اینترنتی حساب های بانکی رخ می دهد؟ اگر پاسخ مثبت است، راهکار آنها برای ارائه خدمات بهتر چه بوده است؟ آیا در این کشورها که گاه تعداد بانک های بزرگ و کوچک، ده ها برابر تعداد بانک های کشور ماست، هر بانک برای مشتری خودش یک اپلیکیشن موبایلی درست کرده است تا به او رمز دوم یکبار مصرف بدهد؟

یکی از هموطنان ایرانی مقیم کانادا در این زمینه توضیحاتی به این شرح ارائه کرده است:

در نظام بانکی کانادا، سه نوع کارت بانکی وجود دارد. نوع اول Access Card است که از آن می توان برای دریافت وجه نقد از خودپرداز همان بانک استفاده کرد. امکان خرید اینترنتی با این کارت بسیار محدود است، اما همین کارت به عنوان مدرک شناسایی صاحب حساب نیز معتبر است.

نوع دوم Visa/Mastercard Debit Card یا همان کارت های نقدی شرکت های طرف قرارداد بانک ها (به طور مثال ویزا و مسترکارت) است که مشابه کارت های فعال در شبکه شتاب ایران است. این کارت یک رمز اول دارد که برای استفاده از کارت خوان ها و دستگاه های خودپرداز استفاده می شود.

دریافت رمز دوم برای استفاده از دبیت کارت هنگام خرید الکترونیکی نیز امکان پذیر است، اما تقریبا هیچ کس از آن استفاده نمی کند. خود من وقتی در بانک طرف قراردادم تقاضای رمز دوم کردم، کارمند بانک تاکید کرد که این رمز تقریبا استفاده ای ندارد و کمتر مشتری از وجود آن آگاه است.

نحوه خرید اینترنتی با استفاده از این کارت ها مشابه خرید با کارت اعتباری است، با این تفاوت که مبلغ خرید بلافاصله از حساب کسر می شود.

اساسا خریدهای اینترنتی در کانادا نه با کارت نقدی، بلکه با کارت اعتباری یا «Credit Card» انجام می شود. این کارت ها در هنگام خرید اینترنتی به هیچ رمزی احتیاج ندارند! برای خرید اینترنتی کافی است در سایت پذیرنده، شماره کارت، تاریخ انقضا و CVV2 را وارد کنید تا از اعتبار حساب شما کاسته شده و حساب شما بدهکار شود.

حالا ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر کسی کارت اعتباری خود را گم کرد و فردی با آن خرید اینترنتی انجام داد، تکلیف چیست؟

موضوع این است که اولا تسویه مبلغ خرید آنی نبوده و بین دو تا ۱۰ روز زمان می برد، بنابراین در این مدت صاحب کارت متوجه می شود که از حساب او سوء استفاده شده است.

دیگر این که اگر مبلغ تراکنش انجام شده بیش از متوسط تراکنش هایی باشد که پیش از این انجام شده و یا به هر شکل مبلغی غیرمتعارف باشد، بانک با صاحب کارت اعتباری توسط پیامک،اپلیکیشن بانک و یا تلفنی تماس می گیرد و صحت تراکنش را از او جویا می شود.

مطابق آنچه در سایت بانک TD آورده شده، بانک به طور متناوب و پیوسته تمامی تراکنش ها را کرده و به مشتری اطلاع رسانی می کند. با این حال مهمترین موضوع این است که در کانادا، مشتری هیچ مسئولیتی در قبال خریدهایی که بدون اجازه از حساب وی صورت پذیرفته ندارد، بنابراین در نهایت اگر سرقتی از حساب بانکی انجام شود، بانک پول را به حساب برمی گرداند و این خسارت را از طریق شرکت بیمه جبران می کند.

این فرایند البته مختص به حساب های شخصی است. از سوی دیگر، تعداد دفعات جبران این خسارت نیز بستگی به اعتبار مشتری دارد و اگر صاحب حساب مراقب کارت اعتباری خود نباشد و سرقت از حسابش چند بار تکرار شود، بانک خدمات خود به او را قطع خواهد کرد.

* کد خبر: 11825

این را نیز بررسی کنید

راهکارهای افزایش ضریب نفوذ بیمه و توسعه فروش بیمه های خرد

مدیرعامل شرکت بیمه آسماری با تحلیل روش کنونی فروش بیمه نامه در بازار کشور، تاکید …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *