چهارشنبه , ۲۴ مهر ۱۳۹۸
خانه » ویژه » «فرج تبار» از تغییر دستورالعمل «خودروهای نامتعارف» هم ناراضی است!

«فرج تبار» از تغییر دستورالعمل «خودروهای نامتعارف» هم ناراضی است!

«پرویز فرج تبار» که با شکایت به دیوان عدالت اداری نسبت به «دستورالعمل نحوه تعیین خسارت موضوع تبصره های ۳ و ۴ ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه» شکایت کرده بود و شکایتش منجر به تغییراتی در این دستورالعمل شده، معتقد است این تغییرات آن چیزی نیست که مد نظر او بوده است.

این کارشناس رسمی دادگستری که شکایتش بازتاب زیادی در محافل خبری داشت و منجر به صدور یک اصلاحیه از سوی شورای عالی بیمه شد، در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان مبنی بر این که علت اصلی تمرکزش بر این دستورالعمل چه بوده است گفت: من از ابتدا معتقد بودم آنچه این دستورالعمل به مخاطبان صنعت بیمه و بیمه گزاران القا می کند، این است که شرکت بیمه در هنگام بروز حادثه، خسارت واقعی را پرداخت نمی کند که این خود یک ضد تبلیغ بزرگ است.

وی افزود: من از جنس صنعت بیمه هستم و همه تلاشم این است که بیمه را تبلیغ کنم، در حالی که این دستورالعمل تاکید داشت اگر خودروهای گران قیمت در موقعیت زیان دیده قرار بگیرند، نمی توانند بخش قابل توجهی از خسارت خود را دریافت کنند.

فرج تبار با اشاره به این که صاحبان خودروهای گران قیمت، معمولا کسانی هستند که حق بیمه قابل توجهی تولید می کنند، اظهار کرد: حتی یک نفر ناراضی از شرکت های بیمه می تواند به کل صنعت ضربه بزند، بنابراین همه تلاش من این بود که موضوع «خودروی متناظر» در دستورالعمل واقعی شود.

وی در تشریح مدعای خود گفت: تصور کنید مالک یک خودرو در بیمه نامه شخص ثالث، سقف تعهد مالی خود را ۱۰ میلیون تومان تعیین کرده و پس از تصادف با خودرویی نامتعارف، ۱۰ میلیون تومان خسارت هم ایجاد کرده است. در چنین شرایطی چرا نباید تا سقف تعهد بیمه نامه شخص ثالث طرف مقصر، به زیان دیده خسارت پرداخت شود؟ آیا این یک ضد تبلیغ نیست؟

او ادامه داد: چرا باید صاحب یک خودروی لوکس را به خرید بیمه نامه بدنه «مجبور» کنیم؟ یا چرا باید پس از وقوع حادثه، صاحب خودروی لوکس «مجبور» باشد از بیمه بدنه خود استفاده کرده و در سال های بعد از تخفیف های بیمه ای خود محروم شود، در حالی که پوشش بیمه شخص ثالث فرد مقصر کفاف خسارت او تا سقف بالاتری را می داده است؟

این فعال صنعت بیمه در پاسخ به این که گفته می شود وی با طرح شکایت علیه دستورالعمل پیشین، منجر به تغییر آن به نفع طبقه مرفه شده و به زیان طبقه کم درآمد عمل کرده است نیز گفت: من خود از طبقه متوسط جامعه ام، اما باید پذیرفت که قانون عمومیت دارد و نمی توان آن را به طبقه ای خاص محدود کرد.

فرج تبار در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات اعمال شده در این دستورالعمل، نظر او را برآورده کرده است، گفت: آن چه مد نظر من بود، این بود که باید واژه «متناظر» واقعی می شد تا سقف تعهد مالی موجود در بیمه نامه شخص ثالث فرد مقصر قابل دریافت باشد، در حالی که تغییرات اعمال شده این منظور را برآورده نمی کند.

به گفته وی، پرداخت خسارت توسط شرکت های بیمه، خود بهترین تبلیغ است، چرا که وقتی بیمه گزار خسارت دریافت می کند، اطمینان دارد که شرکت بیمه در روز حادثه همراه اوست، اما اگر شرکت ها به هر دلیلی از پرداخت خسارت طفره بروند و یا حتی به استناد دستورالعمل های قانونی خسارت فرد زیان دیده را تمام و کمال پرداخت نکنند، منفی ترین اثر را بر صنعت بیمه خواهد داشت.

فرج تبار بیمه اتومبیل را ویترین شرکت های بیمه دانست و تاکید کرد: همه تلاش ما این است که حق بیمه تولیدی بیشتر شود و در سایه آن آرامش بیشتری برای مردم کشور تامین شود، بنابراین هر اقدامی خلاف این رویه غیرقابل قبول است.

پیش از این، بر مبنای رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، دستورالعمل تعریف خودروی گران قیمت متعارف ابطال شده بود. شورای عالی بیمه نیز پس از این رای، تغییراتی را در دستورالعمل ایجاد کرد.

* کد خبر: 11571

این را نیز بررسی کنید

شورای شهر «چویبده» یا شرکت های بیمه؛ کدام شفاف ترند؟!

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان فرض کنید شما به عنوان …

یک دیدگاه

  1. استاد فرج تباری چی خواستید چی شد 😂

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *