یکشنبه , ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
خانه » بانک » بانکداری دیجیتال، اسم رمز فعالیت های «ایران زمین»

بانکداری دیجیتال، اسم رمز فعالیت های «ایران زمین»

در حالی که بسیاری از بانک های کشور هنوز به دنبال خرید تجهیزات بانکداری الکترونیکی و توسعه این نوع از فعالیت بانکی خود هستند، بانک ایران زمین پروژه «بانکداری دیجیتال» را به سرعت پیش می برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، «بانکداری دیجیتال» یک مفهوم نوین و فراتر از بانکداری الکترونیک است، به گونه ای که در آن بانک تلاش می کند همه نیازهای مشتری را تشخیص داده و از طریق روش های منحصر به فرد خود، برآورده کند.

فرهاد اینالویی معاون مدیرعامل در امور فناوری اطلاعات بانک ایران در این زمینه تاکید کرده که «بانکداری دیجیتال یعنی بانکداری مشتری محور» و توضیح داده که «در اکوسیستم بانکداری دیجیتال، فین‌تک‌ها حضور دارند و نوآوری جریان دارد.»

به گفته او، «اگر تمامی این ویژگی‌ها را در صنعت خودمان ببینیم می‌توانیم بگوییم که بانکداری ما دیجیتال است» و تاکید کرده که بانک ایران زمین به این سمت در حال حرکت است.

گرچه مدل پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال در بانک‌های بزرگ و کوچک متفاوت است، اما فرایند دیجیتالی شدن در بانک‌های کوچک، بهتر است از بخش پرداخت آغاز شود و بعدا به سمت شعبه و غیره برود.

هنوز چند سالی نگذشته که کارت های بانکی در کشور ما فراگیر شده و مردم به آن ها اطمینان کرده اند. تا دو دهه پیش، کسی باور نمی کرد حضور مشتریان در شعب بانک ها به چند کار خاص محدود شود و اغلب تراکنش های بانکی به اعداد روی کارت ها معطوف باشد.

اکنون اما شرایط تغییر کرده و کمتر کسی است که برای عملیات های روزمره بانکی به شعبه مراجعه کند. این وضعیت، ناشی از تغییر دیدگاه به نظام بانکی است. همین روند درباره بانکداری دیجیتال هم صادق است و بی دلیل نیست که گفته اند بانکداری دیجیتال، تفکر دیجیتال می خواهد.

مدیر عامل بانک ایران زمین نیز با همین دیدگاه و تاکید بر این که نقش شعب در بانکداری در حال تغییر است، گفته است: امروز خدمتی نیست که نتوانیم از راه دور و با ابزارهای هوشمند ارائه کنیم. به گفته پورسعید، در حال حاضر ۹۷ درصد تراکنش‌های بانک ایران زمین در خارج از شعب انجام می‌شود و این نشان می‌دهد تغییرات بزرگی در سالهای اخیر صورت گرفته است.

آن طور که اطلاعات موجود نشان می دهد، در حال حاضر همراه بانک ایران زمین با رویکرد بانکداری دیجیتال امکان ارائه بسیاری از خدمات بانکی مانند درخواست دسته چک، تمکن مالی و … را از راه دور فراهم کرده است و در آینده نزدیک نیز با همین رویکرد ابزار جدیدی به آن افزوده می‌شود.

در واقع مشخص است که مشتریان این بانک به خوبی از رویکر بانکداری دیجیتال استقبال کرده اند و کارکنان هم باید خود را با استراتژی بانک که حول محور بانکداری دیجیتال است، همگام کنند.

واقعیت این است که در نظام بانکی ما، عملیات های معمول بانکی مانند جذب سپرده و پرداخت تسهیلات طی یک روال مشخص ارائه می شود و بانک ها نمی توانند در این بخش چندان با هم رقابت کنند، بنابراین رقابت در دنیای بانکداری کنونی بر سر تجربه مشتری است و این بانکداری دیجیتال است که امکان رقابت بانک های کوچک و بزرگ را ممکن می‌کند.

در بانکداری باز رقابت بر سر تجربه مشتری است و بانکداری دیجیتال امکان رقابت بانکهای کوچک و بزرگ را ممکن می‌کند. بانک ایران زمین این پدیده را به درستی تشخیص داده و شعار خود را «بانکداری به سبک فردا» انتخاب کرده است، چون بر اساس این عقیده، «آنچه مهم است تجربه مشتری از خدماتی است که می‌گیرد، نه تعداد شعب»

اکنون بانک های بزرگ کشور نیز به این نتیجه رسیده اند که با کاهش شعب و آزادسازی منابع از این محل، سرمایه خود را صرف توسعه بانکداری دیجیتال کنند. به هر حال ایجاد تمایز در خدمات بانکی با اجرای بانکداری دیجیتال محقق می شود و بانک ایران زمین در این زمینه به نظر پیشتاز است.

* کد خبر: 11449

این را نیز بررسی کنید

آیا روند صعودی نفت عاملی برای رشد بازار سرمایه خواهد بود؟

یک تحلیلگر بازار طی یادداشتی به بررسی روند قیمت نفت و اثر بخشی آن در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *