جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روایت «چهره گشا» از «تندیس یادمان بیمه و رسانه»

همزمان با روز خبرنگار، بیمه مرکزی «تندیس یادمان بیمه و رسانه» را رونمایی کرد. آن طور که مصطفی زندی مدیرکل روابط عمومی بیمه مرکزی اعلام کرد، قرار است این تندیس در محل مناسبی از ساختمان این نهاد نصب شود.

خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان در گفت و گو با سازنده این تندیس، جزئیاتی درباره چگونگی ساخت و مفاهیم مندرج در این سازه را جویا شد.

فرزام چهره گشا در ابتدا با تاکید بر این که کار ساخت این تندیس به صورت گروهی و به همراه چند تن از اساتید این حرفه انجام شده است، گفت: سفارش کار از سوی بیمه مرکزی دریافت و ایده پردازی و چگونگی تصویرسازی تا تایید آن حدود ۲ روز طول کشید، اما عملیات ساخت تندیس از آغاز سفارش تا پایان کار ۴ روز زمان برد.

وی افزود: در جریان ایده پردازی و ساخت، تصمیم بر این شد که از حداکثر المان های مرتبط با «خبر» و «خبرنگار» در این سازه استفاده شود، به شرط این که «گویایی» و «موجز بودن» پیام ها نیز رعایت شود.

چهره گشا با اشاره به این که از آیات مرتبط با داستان پرنده «هدهد» در قرآن کریم، به نوعی کار «خبر رسانی» استنباط می شود، اظهار کرد: از این رو همین پرنده را به عنوان نماد «خبرنگار» در تندیس استفاده کردیم و در چشمانش لنز دوربین را به عنوان یکی از مهمترین ابزار کار رسانه، گنجاندیم.

به گفته وی، هدهد از جمله پرندگان نشانه قدرت الهی و از ماموران الهی و واسطه های خبر بوده که قرآن کریم در آیه ۶۸ سوره نمل به داستان آن اشاره کرده است. ویژگی هدهد که به پروردگار جهان ایمان داشت، به خاطر سوز و علاقه اى که براى هدایت مردم مشرک داشت، به جایى رسید که واسطه هدایت مردم یک منطقه شد.

او ادامه داد: پایه کار، قطعه ای از کوه یا سنگ است که نماد استحکام می تواند باشد. از سوی دیگر، دو دست موجود در تندیس، از دل سنگ بیرون آمده اند و نشان می دهند که کار خبرنگار، سخت است و گاه او مجبور است «خبر» را از زیر سنگ بیرون بیاورد.

این هنرمند با اشاره به این که در این تندیس، دستی قلم به همراه دارد و دست دیگر او را حمایت می کند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از المان های موجود در تندیس، میکروفونی است که در بر بدنه هدهد دیده می شود و به نوعی سه گانه رسانه تصویری، صوتی و نوشتاری با این روند کامل می شود.

به گفته وی، این تندیس از هر جهت، ابعاد مختلف کار «خبر» را در بر دارد و از این رو می توان آن را نمادی کامل از رسانه دانست.

چهره گشا در ادامه به مشخصات فیزیکی این اثر اشاره کرده و با بیان این که ابتدا قرار بود تندیس از سنگ واقعی ساخته شود، گفت: این کار باعث می شد وزن اثر به شدت افزایش یابد، در حالی که ظاهرا قرار بود این تندیس به چند نقطه حمل و در آنجا نمایش داده شود، بنابراین ترجیح دادیم از سنگ مصنوعی برای ساخت آن استفاده کنیم.

این مجسمه ساز با اشاره به این که وزن کنونی تندیس یادمان بیمه و رسانه حداکثر ۷۰ کیلوگرم است، اظهار کرد: عرض پایه تندیس ۴۰ سانتی متر و ارتفاع آن حدود ۱۸۰ سانتی متر است.

وی در پایان اعلام کرد که کار طراحی و ساخت این اثر بدون حمایت استاد وحید امین و استاد حسین هاتفی کیا، در این مجال کم میسر نبود.

کد خبر: 11120

این را نیز بررسی کنید

کسری صندوق بازنشستگی بیمه مرکزی، در یک سال ۲٫۳ برابر شد!

صندوق های بازنشستگی در کشور با چالش هایی مواجه شده اند، به گونه ای که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *