چهارشنبه , ۲۴ مهر ۱۳۹۸
خانه » ویژه » روایتی واقعی از یک بام و دو هوای صدور «بیمه شخص ثالث» در بیمه معلم

روایتی واقعی از یک بام و دو هوای صدور «بیمه شخص ثالث» در بیمه معلم

یک بیمه گزار شرکت بیمه معلم پس از این که نتوانست بیمه نامه شخص ثالث خودروی شخصی اش را به دلیل آنچه «مدیریت ریسک» توسط شعبه غرب تهران خوانده می شد تمدید کند، در یک نمایندگی این بیمه نامه را تمدید کرد. این اتفاق، سوژه ای شد برای خبرنگار ما که موضوع را پیگیری کند.

بیمه گزار شرکت بیمه معلم در تماس با خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، ماجرا را این طور شرح داد: حدود یک ماه پیش به شعبه غرب تهران این شرکت در میدان تیموری مراجعه و درخواست تمدید بیمه نامه شخص ثالث را ارائه کردم. کارمند شعبه به من اعلام کرد به دلیل این که یک بار (به عنوان مقصر حادثه) تصادف داشته ام و شخص مقابل از محل این بیمه نامه خسارت دریافت کرده است، امکان تمدید بیمه نامه وجود ندارد.

این سوال را مطرح کردم که آیا چنین قانونی وجود دارد؟ پاسخ این بود که بله! اما من در ادامه با مراجعه به یکی از نمایندگی های شرکت بیمه معلم، توانستم همان بیمه نامه را تمدید کنم. سوال اینجاست که چطور ممکن است یک قانون -که در بود و نبود آن هم تشکیک هست- در شعبه جاری باشد، اما در نمایندگی خیر؟

خبرنگار ما این موضوع را ابتدا با مرکز تماس بیمه مرکزی در میان گذاشت. پاسخ این بود که هیچ شرکت بیمه ای حق ندارد بیمه نامه شخص ثالث را تمدید نکند. کارشناس بیمه مرکزی به ماده ۵ قانون بیمه شخص ثالث استناد کرد.

این ماده قانونی می گوید: شرکت هایی که مجوز فعالیت در این رشته بیمه ای (شخص ثالث) را از بیمه مرکزی دریافت می کنند، موظفند طبق مقررات این قانون و آیین نامه های مربوط به آن، با کلیه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون قرارداد بیمه منعقد کنند.

خبرنگار ما برای اطمینان بیشتر با واحد بیمه های اتومبیل شرکت بیمه معلم تماس گرفت و موضوع را جویا شد. خانم کارشناس نیز تایید کرد که عدم صدور بیمه نامه شخص ثالث به دلیل داشتن خسارت از سوی بیمه گزار، ممکن نیست و حتما اشتباهی رخ داده است!

وی تاکید کرد که اساسا «بیمه» برای پرداخت خسارت است و شرکت، بیمه نامه های دارای خسارت را نیز تمدید می کند.

خبرنگار ما به همین بسنده نکرد و با واحد صدور بیمه های اتومبیل شعبه غرب بیمه معلم تماس گرفت. او اما در این تماس، تایید کرد که شرکت می تواند بیمه نامه را تمدید نکند!

او این طور پاسخ داد که «بیمه نامه، یک پیمان دو طرفه است» و «صدور بیمه نامه شخص ثالث فقط برای شرکت بیمه ایران اجباری است، ولی در سایر شرکت ها اختیاری است.»

به گفته او، شرکت می تواند «مدیریت ریسک کند»، بنابراین اگر یک بیمه گزار «خسارت زیاد داشته باشد، شرکت می تواند بیمه نامه اش را تمدید نکند.»

وی در پاسخ به این سوال که «شرکت چگونه تشخیص می دهد ریسک بیمه گزار بالا یا پایین است»، گفت: نمی توان عدد یا شاخص دقیقی اعلام کرد. این موارد به نوع خودرو و سوابق راننده هم بستگی دارد، اما بیمه گر در این باره مختار است.

پایگاه خبری خرد و کلان، آماده است پاسخ شرکت بیمه معلم در این باره را منتشر کند.

 

* کد خبر: 10758

این را نیز بررسی کنید

پایین ترین رتبه ها برای «توسعه»ای که سرآغاز تحول بود

«مؤسسه اعتباری توسعه» که حضورش را «سرآغاز تحولی بزرگ در جلب مشارکت بخش خصوصی برای …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *