شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

صندوق ذخیره فرهنگیان، رسانه ها و «هیولا» را به «تقوا» دعوت کرد

در حالی که این روزها دادگاه بانک سرمایه در حال برگزاری است و مهران مدیری نیز با انتشار سریال «هیولا» به بهترین شکل ممکن فساد موجود در یک نهاد سرمایه گذاری مرتبط با فرهنگیان را به تصویر کشیده است، صندوق ذخیره فرهنگیان با ابراز برائت از آنچه در بانک سرمایه رخ داده، منتقدان را به تقوا دعوت کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، جعفری دولت آبادی دادستان سابق تهران پرونده این دو نهاد اقتصادی را در یک جمله خلاصه کرده بود: «پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه مصداق واقعی فساد اقتصادی است.»

پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه این روزها آن قدر داغ است که کمتر کسی از آن بی اطلاع مانده است. موضوع آن قدر توسعه پیدا کرده که نه تنها رسانه ها هر روز به ابعاد تازه ای از آن می پردازند، بلکه «مهران مدیری» نیز درباره آن یک سریال ساخته است!

«هیولا»ی مهران مدیری چنان بدون سانسور و بی پروا به فساد درون چنین نهادهایی پرداخته و آن را به نمایش گذاشته که همه را به تعجب واداشته است. برای برخی مخاطبان این سوال پیش آمده که آنچه در این سریال نشان داده می شود، واقعی است! پاسخ این است که آنچه در این سریال نشان داده می شود، تنها بخشی از واقعیت است.

این روند اما ظاهرا به مذاق مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان خوش نیامده است، به طوری که در تازه ترین شماره نشریه «هم افزا» ارگان سازمان این صندوق، به دفعات نسبت به آن گلایه شده است.

در «سخن نخست» هفتاد و سومین شماره این نشریه که در خرداد ماه منتشر شده، نوشته شده است: «صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از سهامداران بانک سرمایه است. اما چرا در انتشار اخبار تخلفات رخ داده در این بانک، مرتبا نام صندوق به میان می آید؟ مگر مدیریت بانک با سهامدارش است؟ مگر در اخبار مربوط به تخلف سایر بانک ها، تاکنون اسمی از سهامداران آن آمده است؟ دلیل این بدعت علیه نام و برند صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟»

این نشریه در ادامه آورده است: «مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه پس از تخلفات رخ داده، تغییر کرده و عمده پرونده های شکل گرفته در نهاد قضایی با پیگیری تیم مدیریتی جدید همراه است. چرا این تفکیک ها در برخی اقوال و اخبار رعایت نمی شود و به گونه ای گفته می شود که گویی عده ای خورده و برده اند و کماکان بر مصدر امورند و به این ترتیب باید نسبت به اصل این نهادها شک کرد!»

کمی جلوتر، اما مدیرعامل این صندوق موضوع را کمی بازتر کرده و شفاف تر به منتقدان تاخته است. نیکدل «با اشاره به هجمه هایی که در زبان و قلم و اخیرا برخی سریال ها علیه این موسسه جاری است»، گفته است: «به زبان های مختلف سعی می کنیم توضیح دهیم تا اعتمادها را بیهوده از بین نبرند. از بین بردن اعتماد آن هم بر اساس تصورات خطا و بدون گوش کردن به توضیحات و دستمایه برخی اغراض سیاسی شدن، آفت فسادستیزی است. دروغ، خود بزرگ ترین فساد است. اعتمادسوزی فساد است. ضایع کردن زحمت کسانی که واقعا خدمت می کنند، فساد است. بی مدرک و سند حرف زدن و تحقیر زحمتکشان فساد است. در کنار همه اینها، دزدی هم فساد است و باید برخورد شود. اما یک جایی باید در کنار گرفتن دزدها، سراغ دروغ گوها هم رفت.»

او با تاکید بر این که «هرکس سوال و ابهامی درباره عملکرد صندوق دارد، تحقیق کند»، افروده است: «خود ما و مدیرانمان در خدمت همه اهالی رسانه و پرسش گران و هرگونه پرسش گری هستیم. متقابلا انتظار داریم که در قضاوت ها و نظر دادن ها و نوشتن ها و گفتن ها و فیلم ساختن ها، تقوا را هم در نظر بگیرند.»

نیکدل این را هم گفته که «در شرکت های اقتصادی و بنگاه های تجاری، مسئولیت اصلی با هیات مدیره است و سهامدار هیچ مسئولیتی ندارد» و ادامه داده است: « هفت شرکت اقماری صندوق ذخیره فرهنگیان ۴۷ درصد سهام بانک سرمایه را دارند و اصلا خود صندوق سهامدار بانک سرمایه نیست.»

 

کد خبر: 10698

این را نیز بررسی کنید

سالِ افشا

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان سال ۱۴۰۲ گرچه مانند همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *