چهارشنبه , ۵ آبان ۱۴۰۰
خانه » بیمه » آیا می توان به اخبار منتشر شده در رسانه های اجتماعی اعتماد کرد؟*

آیا می توان به اخبار منتشر شده در رسانه های اجتماعی اعتماد کرد؟*

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه فناوری های ارتباطاتی و با وجود ده ها رسانه از انواع مختلف در فضای مجازی، به تعبیر “مارشال مک لوهان” فیلسوف و نظریه پرداز انگلیسی، جهان به دهکده ای مبدل شده که افراد در آنِ واحد می توانند به راحتی با اقصی نقاط دنیا در ارتباط باشند.

در گذشته نه چندان دور منابع خبری مردم محدود بود و افراد بیشتر از رسانه هایی نظیر رادیو، تلویزیون و رسانه های مکتوب کسب اطلاع می کردند، اما با توسعه تکنولوژی و گسترش دامنه آن به فضای رسانه، امروزه از رسانه های مذکور به عنوان منابع سنتی یاد می شود و افراد بیشتر از طریق رسانه های دیجیتال به اطلاعات و اخبار دسترسی دارند.

رسانه های اجتماعی در همین زمره به حساب می آیند و بنگاه های خبری ضمن اطلاع رسانی و انتشار اخبار از طریق این رسانه ها، امکان دریافت بازخورد را نیز برای خود به وجود می آورند. جذابیت های خاص رسانه های اجتماعی و دسترسی راحت به آن ها، موجب شده که ضریب نفوذ این رسانه ها در جوامع افزایش یابد، به گونه ای که برخی نظرسنجی ها بیانگر این موضوع است که افراد برای دریافت اخبار به سمت رسانه های اجتماعی سوق یافته اند و دیگر همچون گذشته زمانی را برای نشستن جلوی تلویزیون و ورق زدن صفحات روزنامه صرف نمی کنند.

نکته قابل توجه اینجاست که بسیاری از مؤسسات خبری و به اصطلاح بنگاه های سخن پراکنی بزرگ دنیا به فراخور ایجاد این نیاز اجتماعی، به موازات فعالیت خود در رسانه های سنتی، در رسانه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و توئیتر نیز حضوری فعال دارند. در حقیقت آن ها تلاش می کنند مخاطبان خود را به هر شکل ممکن حفظ کرده و تمامی بسترهای لازم را برای آن ها فراهم نمایند.

اما باید توجه داشت که همزمان با فعالیت بنگاه های رسانه ای بزرگ و معتبر در رسانه های اجتماعی، صفحات فراوانی نیز در قالب شخصیت حقیقی یا حقوقی فعالیت دارند که اخبار و وقایع روز را مخابره می کنند. صرف نظر از گرایش سیاسی_اجتماعی آن ها، باید این نکته مهم را در نظر گرفت که بسیاری از این صفحات دارای اصالت نیستند و با توجه به این که مرجعی برای تصدیق اطلاعات منتشر شده در رسانه های اجتماعی وجود ندارد، لذا نمی توان به صحت اخبار و شایعات منقول در این نوع صفحات اطمینان کرد.

چه بسا که شایعات فراوانی از مبدا همین صفحات غیررسمی شکل گرفته و به صورت موج خبری به دیگر رسانه ها تسری یافته است. شایعاتی نظیر افزایش قیمت بنزین، کمبود مواد غذایی، انفجار در فلان شهر، دستگیری فلان شخصیت و نقل قول های نادرستی از مقامات، از جمله مطالبی هستند که این روزها مکرراً دیده و شنیده می شود و متأسفانه برخی افراد نیز بدون صحت سنجی به حواشی آن دامن می زنند. لذا از رسانه های اجتماعی با وجود ده ها ویژگی و مزیت، می توان این ایراد را گرفت که اخبار منتشر شده در آن ها قابل استناد نیست.

پیشنهاد نگارنده به مخاطبان گرامی این است که اگر اخبار را از دریچه رسانه های اجتماعی رصد می کنند، اولاً با توجه به سلیقه سیاسی_اجتماعی خود صفحات معتبر و دارای اصالت را دنبال نمایند و ثانیاً دقت کنند اخبار دریافتی را با موارد منتشر شده در رسانه های سنتی معتبر تطبیق داده و پس از اطمینان خاطر از صحت یک موضوع، نسبت به بازنشر آن اقدام کنند.

*محمد رضا چراغی زرمهری

* کد خبر: 10682

این را نیز بررسی کنید

بیمه درمان تکمیلی

با بیمه موبایل سامان، همیشه خیالتان راحت است

مدیر بیمه های مهندسی شرکت بیمه سامان تاکید کرد که «بیمه موبایل سامان» اغلب خطرهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *