سه شنبه , ۷ بهمن ۱۳۹۹
خانه » بیمه » کیفیت زندگی را می توان مدیریت کرد

کیفیت زندگی را می توان مدیریت کرد

تاریخچه پیدایش مفهوم “کیفیت زندگی” به دوران ارسطو در ۳۸۵ سال قبل از میلاد باز می گردد. در آن دوران ارسطو “زندگی خوب” و یا “خوب انجام دادن کارها” را به معنای شاد بودن در نظر گرفته است، ولی در عین حال به تفاوت مفهوم شادی در افراد پرداخته و گفته است “سلامتی که باعث شادی در یک فرد بیمار می شود با ثروت که فرد فقیری را شاد می کند یکسان نیست” و به طور مشخص بیان کرده که شادی برای افراد مختلف معانی متفاوت دارد، بلکه برای یک فرد نیز در شرایط متفاوت، معانی یکسانی نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، به طور کلی کیفیت زندگی از واژه هایی است که تعریف مشخص و یکسانی ندارد؛ اگر چه مردم به شکل غریزی معنای آن را به راحتی درک می کنند، ولی همان گونه که اشاره شد این مفهوم برای آنها یکسان نیست.

تعریف سازمان بهداشت جهانی از “کیفیت زندگی” عبارت است از آسایش جسمی، آسایش روانی و آسایش اجتماعی فرد در زندگی. در حقیقت این ابعاد:

۱- آسایش جسمی، مفاهیمی به مانند سلامتی و توانایی انجام فعالیت های روزمره
۲- آسایش روانی، مفاهیمی به مانند آرامش خاطر و دوری از اضطراب، افسردگی و ترس
۳- آسایش اجتماعی، مفاهیمی در رابطه با رتبه اجتماعی فرد در رابطه با خانواده، دوستان و همکاران و در نهایت جامعه
۴- آسایش روحی، درک فرد از زندگی، هدف و معنای زندگی
را در خود جای می دهد.

بر خلاف تصور عامه، کیفیت زندگی توسط خود افراد جامعه قابل مدیریت و بهبود است و در صورت افزایش”آگاهی” و در اختیار گذاردن “ابزار و زیرساخت های خدماتی” و “فرهنگ سازی” مناسب در جامعه، خود افراد می توانند نسبت به افزایش کیفیت زندگی خود و مدیریت خود اقدام کنند.

یکی از این ابزارها و خدمات و یا به بیان دیگر زیرساخت ها به این منظور، بیمه های عمر و زندگی است که علاوه بر کاهش هزینه های درمان و سلامتی، امراض و بیماری های خاص مانند انواع سرطان ها، سکته ها و … یکی از مطمئن محل های سرمایه گذاری از نظر بازگشت سرمایه است. در حقیقت با سرمایه گذاری در بیمه عمر، سرمایه زندگی هم به نوعی بیمه می شود.

در این رابطه مدتی است یکی از شرکت های بیمه با استفاده از مفاهیم بسیار ساده و قابل درک مانند “یک عمر راحتی” ، “یک عمر رضایت” و “یک عمر رفاه” و بازی زیبای کلمات با چاشنی ریسک پذیری و خلاقیت، هوشمندانه تر از سایر شرکت های بیمه پا به این عرصه گذاشته و نسبت به فرهنگ سازی و افزایش کیفیت زندگی جامعه اقدام کرده است.

در واقع این شرکت با ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود نسبت به جامعه و خانواده های ایرانی، سعی در فرهنگ سازی این موضوع دارد که بخش اعظمی از مدیریت کیفیت زندگی در دست افراد جامعه است و شرکت های بیمه این وظیفه و مسئولیت را دارند تا با طراحی و ارائه خدمات متناظر با ابعاد کیفیت زندگی، مسئولیت خود را نسبت به جامعه و اکوسیستم اجتماعی که در آن فعالیت می کنند به نحو شایسته و قابل قبولی ایفا نمایند.

و کلام آخر اینکه جامعه ایران، تشنه این قبیل مسئولیت پذیری سازمان ها و شرکت ها بالاخص شرکت های بیمه است.

* کد خبر: 9360

این را نیز بررسی کنید

رئیس کل بیمه مرکزی

 صندوق بیمه حوادث طبیعی تحولی در حوزه آرامش عمومی است

آسیب های گسترده ناشی از حوادث طبیعی نه تنها بار مالی بسیاری برای دولت‌ها به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *