سه شنبه , ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
خانه » ویژه » چطور می توان از شرکت بیمه گر شکایت کرد؟

چطور می توان از شرکت بیمه گر شکایت کرد؟

برخی بیمه گزاران پس از مراجعه به شرکت های بیمه گر از نحوه رسیدگی به پرونده خسارت، نحوه صدور بیمه نامه و یا سایر مسائل در این حوزه شکایت دارند. معمولا شرکت های بیمه، مرکزی را برای رسیدگی به این نوع شکایات در نظر گرفته اند، اما در صورتی که شرکت به هر دلیلی شکایت بیمه گزار را وارد ندانست اما بیمه گزار به این موضوع اصرار کرد، تکلیف چیست؟

به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، فصل پنجم از آیین نامه شماره ۷۱ مصوب شورای عالی بیمه، مربوط به فرآیند رسیدگی به شکایات بیمه ای است. این ماده تصریح می کند: در صورت عدم رسیدگی به شکایات بیمه ای در شرکت بیمه، بیمه گزاران، بیمه شدگان یا صاحبان حقوق آنها می توانند موضوع مورد اختلاف را به صورت کتبی و همراه مدارک و دلایل لازم به بیمه مرکزی اعلام و تقاضای رسیدگی کنند.

بیمه مرکزی در صورت لزوم موضوع را همراه مستندات آن برای ارائه توضیحات لازم به شرکت بیمه ذیربط اعلام خواهد کرد. شرکت بیمه هم موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از دریافت مدارک فوق، پاسخ خود را به صورت مستند و مستدل به بیمه مرکزی اعلام کند. بیمه مرکزی نیز پس از بررسی شکایات واصله، نظر خود را در مدت زمان متعارف به صورت مکتوب به طرفین اعلام خواهد کرد.

اما روش ثبت این شکایات چیست؟ در حال حاضر بیمه مرکزی امکان ثبت الکترونیکی شکایات را فراهم کرده است.

بیمه گزاران می توانند با مراجعه به سایت بیمه مرکزی از بخش میز خدمات الکترونیک، آیکون پاسخگویی و رسیدگی به شکایات را انتخاب کرده و با پر کردن فرم های مربوطه، شکایت خود را ثبت کنند.

آن طور که اطلاعات منتشر شده از سوی معاونت نظارت بیمه مرکزی نشان می دهد، از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۶۶۵ مورد شکایت از سوی بیمه گزاران در این سامانه ثبت شده که ۱۲۳۹ مورد آن به نفع بیمه گزاران ختم شده است. متوسط زمان پاسخگویی بیمه گران به این شکایات نیز ۲۶ روز بوده است.

* کد خبر: 9160

این را نیز بررسی کنید

اختصاصی/ ۱۷ کارگزار برخط قانونی از سوی بیمه مرکزی مشخص شدند

اسامی ۱۷ کارگزار رسمی برخط دارای مجوز یا در حال طی مراحل دریافت مجوز از …

یک دیدگاه

  1. فرهاد اصلاني

    با سلام در این خصوص طبق روال این حرفه در تمامی کشورها ارزیابان مستقل دارای پروانه دارای وظایف جامعی در خصوض شکایت بیمه گذاران و زیاندیده گان از نحوه رسیدگی و یا فرآیند تعیین خسارت و یا مقدار آن در مدت زمان معقول می باشند که در کشور ما هم از سال ٨۵ تصویب شده و در تمامی رشته ها در حال حاضر و در تمامی استانهای کشور ارزیابان خسارت مستقل دارای پروانه رسمی می باشند که حتی هزینه ارزیابی آنان توسط متقاضی پرداخت می شود ولی به دلایل کاملا معلوم شرکتهای بیمه از اطلاع رسانی به زیاندیده گان خودداری نموده و بیمه مرکزی نیز توان اجرای کامل ماده ٣٩ قانون شخص ثالث و نیز آیین نامه ٨۵ مصوب شورای عالی بیمه را ندارد . مطالب بالا همراه با مستندات قانونی در صورت نیاز قابل ارایه می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *