یکشنبه , ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
خانه » ویژه » روابط عمومی ها از نگاه سنتی و غیرمنصفانه به رسانه ها دست بکشند

روابط عمومی ها از نگاه سنتی و غیرمنصفانه به رسانه ها دست بکشند

مدیر روابط عمومی شرکت بیمه ایران در یادداشتی به طرح دیدگاه هایش درباره «الزامات روابط عمومی ایده آل در صنعت بیمه» و نیز «چگونگی رابطه میان روابط عمومی و رسانه» پرداخت.

متن یادداشت سید علی رضا سادات میر که توانست در پنجمین جشنواره روابط عمومی های برتر صنعت بیمه رتبه سوم را از آن خود کند و به درخواست خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان نوشته شده، به این شرح است:

ده ها سال از شروع عملیات بیمه ای در ایران می گذرد که بیش از ۸۲ سال آن با ثبت نخستین شرکت بیمه ایرانی در سال ۱۳۱۴ با نام شرکت سهامی بیمه ایران عجین شده است.

در این دوره، تحولات عظیم و پیشرفت های چشمگیری در زمینه هنر-صنعت روابط عمومی در جهان رخ داده، اما در کشور ما نبود باور و اعتقاد راسخ و راستین نسبت به اهمیت والا و نقش حیاتی روابط عمومی در پیشرفت و توسعه و تعالی سازمان نزد متولیان نظام مدیریتی کشور حس می شود. این وضعیت حتی نزد برخی متصدیان و کارگزاران روابط عمومی نیز وجود دارد.

به اعتقاد من، مهمترین الزامات برای بهره مند شدن از یک روابط عمومی ایده آل، به ویژه در صنعت بیمه، در درجه نخست ایجاد یا تقویت این باور نزد مدیریت کلان و مدیران ارشد و میانی نسبت به توانمندی ها و کارکردهای وسیع، متنوع و تاثیرگذار روابط عمومی های نوین است.

بدیهی است زمانی که این باور به وجود آمد، الزامات مهم دیگری چون ایجاد ساختار و بسترهای مناسب، اصلاح چارت تشکیلاتی و سازمانی، تامین بودجه لازم و کافی، تربیت یا به کارگیری نیروی انسانی متخصص و نخبه، ارتقای بهره وری و نظایر آن نیز در اولویت قرار گرفته و با تحقق آنها گامی بزرگ برای برخورداری از یک روابط عمومی پویا و بالنده برداشته خواهد شد.

اینکه در ابتدا از روابط عمومی به عنوان هنر-صنعت یاد کردم نیز در چارچوب همین الزامات قابل تعریف و تبیین است. به عبارتی محصول نهایی روابط عمومی ایده آل، بر اساس تعاریف موجود و شرح وظایف آن، یا دارای بسیاری از ظرایف و ویژگی های هنری است، یا از خصوصیات و کارکردهای صنعت برخوردار است و در بسیاری از موارد هم تلفیقی از این دو را با هم دارد.

روابط عمومی ایده آل، خلاق است و زاینده و هنر هنرمندان نویسنده و عکاس و طراح و گرافیست و . . . را با هوشمندی در خدمت نیل به اهداف متعالی سازمان متبوع خویش قرار می دهد. صنعت بیمه نیز از این قواعد مستثنی نیست.

درباره رابطه میان روابط عمومی و رسانه نیز بارها سخن گفته شده و کارشناسان و فعالان هر دو حوزه روابط عمومی و رسانه نظرات متفاوت و متنوعی را درباره چگونگی این رابطه، کمیت و کیفیت آن ارائه کرده اند.

به هر حال نظر غالب این است که کارگزاران روابط عمومی باید از دیدگاه های سنتی و بعضا غیر منصفانه ای که به رسانه های جمعی داشته اند، دست کشیده و باور داشته باشند که این رابطه باید بر مبنای تعامل سازنده و تا حد امکان اعتماد شکل بگیرد؛ رابطه ای دو سویه، منطقی و متوازن که بدون دخالت در وظایف طرف دیگر برای هر دو طرف نتیجه مورد نظرشان را در پی داشته باشد.

در هر صورت به نظر می رسد یک روابط عمومی حرفه ای و پویا، به سادگی قادر به مدیریت علمی و اصولی رابطه با رسانه باشد. رسانه های جمعی یا گروهی، از صدا و سیما و روزنامه ها گرفته تا شبکه های اجتماعی و حتی سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی، به هر حال دارای خصوصیات متفاوتی به لحاظ اهداف و خط مشی ها، تعداد و گستره پوشش مخاطبان و ویژگی های متنوع دیگر هستند و اهداف مختلفی دارند.

روابط عمومی موفق باید با این ویژگی ها و تفاوت ها کاملا آشنا باشد تا بتواند کمیت و کیفیت ارتباط خود با هر رسانه ای را با ملحوظ نظر داشتن خواست و نیاز آن رسانه تنظیم و در حفظ و حتی در صورت نیاز توسعه آن تلاش کند.

فقط فراموش نکنیم که روابط عمومی و رسانه ضمن آن که وظایف اطلاع رسانی و آموزشی مشابهی دارند، لازم و ملزوم یکدیگرند و باید یکدیگر را به معنای واقعی درک کنند.

* کد خبر: 7428

این را نیز بررسی کنید

مدیرعامل بیمه رازی: باید خدمات و محصولات جدید طراحی کنیم

مدیرعامل شرکت بیمه رازی، اولویت نخست صنعت بیمه را تدوین مدل های ارتباطی و تولید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *