در تحقیقی با عنوان «شناخت و تحلیل بازار بیمه اتکایی ایران»، چالشها و موانع همکاری با بیمهگران خارجی احصا شده است.
به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، در این تحقیق که به کوشش گروه پژوهشی بیمه های اموال و مسئولیت پژوهشکده بیمه انجام شده، ۱۰ مانع همکاری بیمه گران ایرانی با بیمه گران خارجی به این شرح عنوان شده است:
۱-تحریم: در زمان تحریم با دو مشکل مواجه خواهیم بود، یکی مشکلات مربوط به ظرفیت مالی است و دیگری مربوط به ایجاد شکاف دانش بیمهای با دنیای خارج میباشد. معمولاً ظرفیت، مشکلی است که در کوتاهمدت خود را نشان میدهد و دانش، مشکلی است که در بلندمدت خود را نشان میدهد و هر دو به یک اندازه دارای اهمیت بالایی میباشند.
۲-عدم وجود رتبهبندی اعتباری.
۳- عدم انتقال مناسب دانش فنی: انتقال دانش فنی و آموزشی مهمترین خدمات حاصل از قراردادهای بیمه اتکایی با خارج از کشور میباشد. تحریم یکی از دلایلی بود که ضعف دانش فنی را منجر شده است. دانش فنی به دو بخش تئوریک و دانش عملی تقسیم میشود. تحریم منجر به نقصان در دانش عملی بیمه گردیده است.
۴-دور شدن از عرف بینالملل بعد از تحریم: در بازار اعتقاد به یک نرخ و شرایط خاص و بازهای از نرخها برای پوشش ریسکها وجود دارد. در شرایط فعلی نرخ و شرایط ما از عرف بینالملل فاصله گرفته و این امر هم با اساس کار تکنیکی بیمهای مغایرت دارد و هم اینکه باعث میشود پس از شروع روابط با بازار بینالملل، دیگر بیمهگذار قبول نمیکند با نرخ و شرایط بالا ریسک خود را پوشش دهد و این فاصله گرفتن از عرف بینالمللی یکی از مهمترین چالشها بعد از تحریم میباشد.
۵-دسترسی ضعیف به نرمافزارهای محاسبه نرخ و شرایط: وجود نرم افزار در بازار بیمه برای محاسبه نرخ و شرایط مفید میباشد ولی در بازاری که فنی باشد. قبل از تحریم نرخ و شرایط از بازار بینالمللی اخذ میشد و آنها نیز با استفاده از نرمافزارهای پیشرفتهای که در اختیار داشتهاند این کار را انجام میدادهاند و نرمافزارها را در اختیار بیمهگران داخلی قرار نمیدادند زیرا بخش محرمانه کار آنها در همین قسمت نرمافزاری بوده است. آنها در محاسبه نرخ و شرایط نتایج نرمافزاری را در کنار عوامل غیرفنی و غیرنرمافزاری قرار داده و سپس نرخ را اعلام مینمودند.
۶-غیرفنی بودن بازار بیمه داخل: با رشد صنعت بیمه و ورود شرکتهای بیمه خصوصی به بازار بیمه کشور، انتظار میرفت تا نوآوری در بازار مشاهده شود، ضریب نفوذ بیمه افزایش یابد ولی این مورد شکل نگرفت و نتیجه این شد که شرکتها تنها با نرخشکنی کار همدیگر را میگیرند که این امر چالش بسیار مهمی برای صنعت بیمه کشور میباشد.
۷-چالش عملیات بیمهگری در بازار داخل: مکانسیم اتکایی، مکانسیمی برای توزیع جهانی ریسک میباشد و قبل از توزیع این ریسک در سطح جهانی، شرکت بیمه مستقیم باید بتواند عملکرد بیمهگری درستی داشته باشد. متأسفانه شرکتهای بیمهای ما در معرض ریسک میباشند و این ریسک در شرکتهای بیمه ناشی از عملیات بیمهگری نادرست میباشد به عبارتی عملیات بیمهگری شرکتهای ما ریسکزا میباشد و این مهم یعنی مسئله داخلی خودمان یکی از مهمترین چالشها میباشد.
در شرایط فعلی عملیات بیمهگر مستقیم ریسکزاتر شده است. بیمهگر مستقیم به سمت برآورده کردن خواستههای بیمهگذار حرکت نموده است. پیششرط توزیع مناسب جهانی ریسک، توزیع مناسب منطقهای ریسک میباشد و پیششرط توزیع مناسب منطقهای، توزیع مناسب داخلی ریسک میباشد که ابتدای قدم یعنی توزیع مناسب داخلی ریسک در صنعت بیمه به درستی صورت نمیپذیرد.
۸- ضعف تعامل با بازار بینالمللی
۹-عدم انطباق بیمهنامه با بازار داخل
۱۰-کمبود نیروهای متخصص با سابقه کار مناسب در صنعت بیمه