چهارشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۱
خانه » بانک » رسانه‌ها در پوشش نوشتاری و بصری بحران، بحران‌آفرین نباشند

رسانه‌ها در پوشش نوشتاری و بصری بحران، بحران‌آفرین نباشند

مریم سلیمی مدرس دانشگاه سوره در دوره گرافیک در بحران که ویژه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد، با تأکید بر اینکه در روزنامه‌نگاری بحران باید تمرکز بر نگاه انسانی، اخلاقی، حرفه‌ای گرایی و کمک به حل مسئله باشد گفت: رسانه‌ها در پوشش نوشتاری و بصری بحران، خود بحران‌آفرین نباشند.
به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، وی ضمن تعریف بحران، ذکر درجات و انواع بحران، به تشریح روزنامه‌نگاری بحران پرداخت و گفت: حادثه ۱۱ سپتامبر نقطه عطفی در روزنامه‌نگاری بحران است.

سلیمی با تأکید بر اینکه در روزنامه‌نگاری بحران باید تمرکز بر نگاه انسانی، اخلاقی، حرفه‌ای گرایی و کمک به حل مسئله باشد گفت: ضمن دوری از هیجان‌زدگی در پوشش بحران، باید مراقب کلمات و واژگان و تصاویر به‌ویژه در شرایط بحرانی بود.

وی با یادآوری حادثه سیل آذربایجان و تیترها و تصاویر انتخابی توسط برخی رسانه‌ها که مردم این خطه را ملتهب کرد گفت: در شرایط بحرانی نباید رسانه‌ها خود مولد بحرانی جدید باشند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نقش تقویت، تثبیت و تضعیف‌کنندگی رسانه‌ها بر افکار عمومی، از اهالی رسانه‌ها خواست تا تمام تلاش خود را در شرایط بحران برای حل بحران به‌کارگیرند بی‌آنکه به بحران دامن زنند یا آن را تقویت کنند.
وی تأکید کرد: چه در بحران‌های طبیعی و چه انسان‌ساخت، باید به یادداشت که روزنامه‌نگاری بحران به‌عنوان یک حرفه وابسته به زمان نیست و آمادگی‌های لازم برای روز بحران از نیازهای ضروری این حرفه است.

سلیمی لازمه کار حوزه گرافیک مطبوعاتی را آشنایی با اصول و مبانی هنرهای تجسمی، آشنایی با عناصر ترسیمی و تصویری و درک کارکردهای آن‌ها، آشنایی با اصول صفحه‌آرایی، آشنایی با اصول روزنامه‌نگاری و ویراستاری و لزوم داشتن سواد رسانه‌ای و بصری نام برد.
· شیوه‌های مؤثر در گرافیک بحران

وی در تبیین نقش گرافیک در بحران به دو شیوه «تغییر فرمت و استفاده از روش آنومالی» اشاره کرد و گفت: باید از سنت انتشار عکس‌های فجیع در همه رخدادها دست کشید و با آشنایی با کلیه عناصر ترسیمی و تصویری، از عناصر مناسب در خدمت روزنامه‌نگاری بحران بهره گرفت و از اصول و معیارهای این نوع روزنامه‌نگاری فاصله نگرفت.

نویسنده کتاب گرافیک خبری و اطلاع‌رسان بابیان اینکه گرافیک می‌تواند به ایفای نقش قبل، حین و پس از بحران بپردازد به تشریح قابلیت‌های انواع گرافیک‌ها ازجمله گرافیک اطلاع‌رسان و خبری در بحران پرداخت.

سلیمی گفت: اینفوگرافیک با توجه به پتانسیل‌های خاصش می‌تواند در سه مرحله بحران مورداستفاده قرار گیرد ولی عمده توان گرافیک خبری در حین بحران است.

وی ازجمله نقشه‌ای اینفوگرافیک در بحران، هشداردهندگی، اطلاع‌رسانی، آموزش، دادن توصیه و… برشمرد و با اشاره به تعریف گرافیک خبری و تاریخچه آن، به تشریح نحوه تهیه گرافیک خبری پرداخت.

مترجم تخصصی گرافیک اطلاع‌رسان ۲ گفت: گرافیک خبری حداکثر ۱۱ تا ۱۲ ساعت پس از حادثه باید آماده و منتشر شود، البته در رسانه‌های آنلاین، یک گرافیک خبری مانند یک خبر روند تکمیلی می‌یابد.

وی مهم‌ترین نکات در تهیه گرافیک خبری را ظاهر خوب اثر، قابل‌اعتماد و صحیح بودن اطلاعات و ارائه آن‌ها به‌صورت جذاب، قابل‌فهم و خواندن برشمرد.

 

سلیمی گفت: گرافیک نوولها نیز از دسته گرافیک‌هایی هستند که می‌توانند به بحران کمک کنند، البته این نقش‌آفرینی در مرحله پیش از بحران بیشتر است.

وی افزود: بسیاری از کشورهایی که به پذیرش پناه جویان اقدام کرده‌اند برای آموزش رفتارهای روتین و پرهیز از انجام رفتارهای نادرست و. به استفاده از گرافیک نوول اقدام کرده‌اند از این جمله، روسیه، آلمان، انگلستان و… هستند.

سلیمی بابیان اینکه طراحان گرافیک و اینفوگرافیک خود روزنامه‌نگاران بصری هستند تأکید کرد: لازمه نقش‌آفرینی گرافیک در بحران، شناخت بحران و داشتن درک واقعی و حرفه‌ای از روزنامه‌نگاری بحران است.

وی با ارائه نمونه‌هایی از صفحه اول روزنامه‌های داخلی در روایت فاجعه بم، پلاسکو، سیل و زلزله آذربایجان و نیز روزنامه‌های خارجی در روایت یازده سپتامبر، به بحث و تحلیل در خصوص نحوه برخورد گرافیکی آن‌ها پرداخت.

* کد خبر: 5760

این را نیز بررسی کنید

امکان پرداخت غیرحضوری نذورات در بانک دی

بانک دی امکان پرداخت غیرحضوری نذورات نقدی هم‌وطنان به آستان مبارک حضرت امام رضا(ع) را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *