مصطفی آسیایی
مدیر روابط عمومی بیمه ما
سال ۱۳۹۵ برای من فرصت مناسبی بود تا اهالی رسانه را از نزدیک بیشتر بشناسم و با آنها مانوس شوم.
امروز قدرت و اهمیت رسانه بر هیچ کس پوشیده نیست. رسانه های نوظهور و شبکه های اجتماعی نیز ضریب نفوذ «خبر» را به شدت افزایش داده اند، به طوری که هر «شهروند» می تواند فقط با «مشاهده» و یا گرفتن یک «عکس» از تلفن همراه خود، «خبر» تولید کرده و آن را در سطح گسترده ای منتشر کند.
در این میان، آن چه مورد توجه است، صحت خبر است. پیش از این «خبر» از چندین فیلتر عبور می کرد و بعد منتشر می شد، اما امروز این شرایط حاکم نیست و هر کس بنا به شنیده های خود مطلبی را تحت عنوان «خبر» تولید و منتشر می کند. تایید یا تکذیب چنین اخباری بسیار سخت و گاه ناممکن است.
در سال ۱۳۹۵، صنعت بیمه نیز از چنین اخباری خالی نبود. از انتشار فیش های حقوقی در فضای مجازی گرفته تا طرح ادعاهای متفاوت درست و غلط علیه برخی شرکت های بیمه و یا مدیران این صنعت.
در این میان تحلیل رفتار رسانه ها می تواند بسیار مهم باشد. برخی رسانه ها به دلیل وابستگی های مادی یا معنوی به افراد یا شرکت ها، از انتشار اخبار منفی سر باز زدند. برخی دیگر از رسانه ها به دلیل بی تفاوتی نسبت به این موضوعات، اصولا به وادی ورود نکردند و برخی دیگر به دلیل حب و بغض های شخصی، بیشتر بر آتش دمیدند و یک کلاغ را چهل کلاغ دیدند.
با این حال رفتار برخی رسانه های حرفه ای در صنعت بیمه برای من قابل تقدیر بود. در جریان انتشار فیش های حقوقی که بعد رسانه ای بسیار زیادی پیدا کرد و به برخورد با آن به یک مطالبه ملی تبدیل شد، رسانه های منصف با پرداختن ریشه ای به موضوع، بدون این که وابستگی مادی و معنوی یا حب و بغض شخصی را در نظر بگیرند، موضوع را مانند یک «سوژه» دنبال کردند و ابعاد مختلف آن را بررسی کردند.
این رسانه ها گرچه شاید به اصل «فیش های حقوقی نامتعارف» هم انتقاد داشتند، اما آنچنان منصفانه وارد بازی شدند که تحسین همه را برانگیختند.
من معتقدم رسانه بی طرف به معنی خنثی، رسانه بی انصاف که فقط نقاط تاریک را می بیند و آن ها را بزرگنمایی می کند و رسانه ای که خدای نکرده با مقاصد مادی له یا علیه شخصی قلم فرسایی می کند، هیچ کدام مستحق یاری شدن نیستند.
بر عکس، رسانه منتقد منصفی که به قصد اصلاح می نویسد، هر چند که نوشته اش به مذاق ما خوش نیاید، رسانه ای است که باید از او حمایت شود. توسعه چنین رسانه هایی می تواند جامعه را توسعه بدهد.
در حوزه بیمه، چند رسانه را می شناسم که از همین نوع آخرند. تلاش من این بود که در سال ۱۳۹۵ رابطه نزدیکی با آنها ایجاد کنم. امیدوارم در سال آینده شاهد افزایش چنین رسانه هایی باشیم.