چهارشنبه , ۱۲ آذر ۱۳۹۹
خانه » ویژه » اختصاصی/ روابط عمومی‌های برتر صنعت بیمه چگونه انتخاب شدند؟

اختصاصی/ روابط عمومی‌های برتر صنعت بیمه چگونه انتخاب شدند؟

امسال در قالب همایش بیمه و توسعه، چهارمین جشنواره روابط عمومی‌های برتر صنعت بیمه نیز برگزار شد؛ اما معیارها و چگونگی انتخاب این مدیران چه بود؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، اطلاعات دریافتی نشان می دهد روابط عمومی بیمه مرکزی از همه شرکت های بیمه به منظور حضور در این جشنواره دعوت کرده، اما تنها ۱۷ شرکت آثار خود را ارسال کرده اند.

 

محورهای جشنواره چه بود؟

نامه ارسالی از سوی بیمه مرکزی نشان می دهد عملکرد روابط عمومی های شرکت های بیمه در هفت محور بررسی شده است. این هفت محور عبارت بودند از انتشارات، ارتباطات رسانه ای، امور هنری و تبلیغات، فعالیت های فرهنگی، روابط عمومی الکترونیک، مطالعات اجتماعی و مدیریت روابط عمومی.

photo458682205358631394

 

آثار چگونه ارزیابی شد؟

ارزیابی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره توسط هیاتی متشکل از اعضای انجمن روابط عمومی ایران بررسی و داوری شده است. برای هرکدام از بخش های هفت گانه ۲۰ مولفه در نظر گرفته شده و به هر مولفه هم امتیازی بین یک تا ۵ و با تعریف خیلی ضعیف تا عالی اختصاص پیدا کرده است. هرکدام از بخش ها دارای ۱۰۰ امتیاز و امتیاز کل ۷۰۰ امتیاز بوده است.

 

نتیجه چه شد؟

بر اساس آرای هیات داوران، روابط عمومی شرکت بیمه ما رتبه نخست را از آن خود کرد. پس از آن روابط عمومی شرکت بیمه ایران رتبه دوم را دریافت کرد و روابط عمومی های شرکت های بیمه رازی و دی، مشترکا رتبه سوم را کسب کردند. همچنین روابط عمومی صندوق تأمین خسارت های بدنی در شاخص مسوولیت های اجتماعی اول شد.

 

نظر هیات داوران چه بود؟

هیات داوران چهارمین جشنواره روابط عمومی‌های برتر صنعت بیمه پس از اعلام نتایج، بیانیه ای صادر کرد، اما این بیانیه در همایش قرائت نشد. در این بیانیه جزئیات بیشتری از نحوه بررسی آثار و انتخاب روابط عمومی های برتر ارائه شده است. متن بیانیه به این شرح است:

 

باسمه تعالی

بیانیه پایانی هیئت داوران چهارمین جشنواره روابط عمومی‌های برتر صنعت بیمه  – آذر ۱۳۹۵

گل باش که همنشین عطار شوی                      زان پیش که همدم خس و خار شوی

زحمت متراش و مژده رحمت باش                     پل باش به جای آنکه دیوار شوی

بی پل قدمی     به انتهایی  نرسد                        آواز  کسی  ، به آشنایی  نرسد

بی پل ،  نه شگفتی ، نه علمی ، سخنی                       بی پل که  تمدنی به جایی نرسد

اگر روابط عمومی را کوششی مدبرانه، کارشناسانه، منظم و مستمر برای برقراری ارتباط دوسویه اقناعی و یا ترغیبی و منتج به همگرایی با افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها بدانیم، در پهنه پیچیده جهان کنونی و شرایط دشوار جوامع جدید و نوظهور، کلیه مؤسسات و سازمان‌ها برای جلب نظر، حمایت و پشتیبانی مخاطبان، برای دستیابی به اهداف تعیین شده به روابط عمومی نیاز دارند.

شاید بتوان روح و فلسفه روابط عمومی را ریشه‌دارترین عامل در فرهنگ اسلامی ، ایرانی دانست. مردم‌داری، تعامل فکری، شکیبایی، بردباری در شنیدن، صداقت، استدلال و انصاف در پاسخگویی از برجسته‌ترین خصلت‌های اقوام ایرانی است. جامعه انقلابی و اسلامی ایران اکنون که فضای جدیدی را در عرصه توسعه پایدار، همه‌جانبه و انسان‌محور در راه تحقق مردم‌سالاری دینی تجربه می‌کند، آغوش به روی پرسش و انتقاد خیرخواهانه و مسئولانه می‌گشاید و بر وظیفه پاسخگویی به مردم اذعان می‌نماید و بر حرمت، کرامت و حقوق شهروندان پای می‌فشارد، به روابط عمومی کارآمد و اثربخش نیازمند است.

ارزیابی و نقد خردورزانه عملکردها و سنجش بی‌طرفانه و دقیق فعالیت‌های روابط عمومی‌ها با معیارهای کارشناسانه و تخصصی به منظور ارتقاء سطح کیفی کار، شناخت نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، کمک در رفع کاستی‌ها و نارسایی‌ها، ایجاد رقابت سالم، تشویق و قدردانی از مدیران و کارشناسان موفق و تلاشگر و شکل‌دهی به الگوهای مناسب و مؤثر، جزء ضروری و حتمی اقدامات توسعه بخش روابط عمومی کشور و روابط عمومی  سازمان ها  ،  از جمله  صنعت بیمه است.

در این راستا مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی  بیمه مرکزی ،با هدف ارزیابی فعالیت‌های روابط عمومی شرکت ها و  سازمان‌های  مرتبط با صنعت بیمه ، چهارمین جشنواره انتخاب روابط عمومی‌های برتر در صنعت بیمه  را  در دستور کار قرار داد.  اینک که به روز پایانی جشنواره رسیده‌ایم نتایج نهایی ارزیابی‌ها را به نمایندگی از هیئت  داوران به اطلاع می‌رسانم.

فراخوان آثار در این جشنواره، در هفت محور  برای ۳۳ شرکت و سازمان مرتبط با صنعت بیمه ارسال شده بود که ۱۷ شرکت و سازمان در میدان رقابت حضور یافتند و تنها سه شرکت در  تمام محورها  به ارسال آثار  اقدام کردند  و بقیه شرکت کنندگان  در  ۲  تا ۵  محور  آثار  خود را فرستادند.

پس از دریافت و تفکیک کدگذاری آثار هفت گروه کارشناسی کار ارزیابی را آغاز کردند، فرم‌های ارزیابی برای  کارشناسان ، توسط هیئت داوران تدوین و در اختیار آنان قرار گرفت، برای ارزیابی هر اثر ۲۰ مؤلفه  کمی و کیفی  و برای هر مؤلفه ۱تا ۵ امتیاز تعیین شد.

لازم به ذکر است که بمنظور رعایت حق و انصاف هیات داوران بر اساس فرم‌ فراخوان و شاخص‌های اعلام شده از طرف روابط عمومی  بیمه مرکزی ،به داوری پرداخت و در امر شاخص‌گذاری یا تعمیم فعالیت‌ها ،علیرغم وجود نگرش متفاوف پرهیز کرد.

هیئت داوران تصمیم گرفت آثاری که کمتر از ۴۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را کسب کرده‌اند از دور رقابت حذف کند و آثاری را  در رتبه اول ارزیابی کند که بالای ۶۰ امتیاز داشته باشند و اگر بهترین اثر در هر محور امتیاز بالای ۴۰ اما کمتر از ۶۰ را حائز شد، حسب مورد رتبه دوم یا سوم بدهد. به همین جهت در  برخی  رشته ها  رتبه اول  تعیین نشده است.

به منظور حفظ حقوق واحدهایی که در تمام محورها و یا اکثر محورها شرکت کرده‌اند، هیئت داوران تصمیم گرفت برگزیده‌ها را  با عنوان برترین برترین‌ها از میان مجموع امتیازات انتخاب کند.

با آرزوی توفیق و اعتلاء و ارتقای بینش و دانش روابط عمومی در صنعت  بیمه و کشور و با تقدیم گرمترین درودها، بدرودتان می‌گوییم.

 

نماینده هیئت داوران چهارمین جشنواره روابط عمومی‌های صنعت بیمه

میرزابابا  مطهری نژاد

کارشناس  ارشد ، مشاور  و مدرس ارتباطات

عضو مؤسس ، هیئت مدیره  و دبیر انجمن روابط  عمومی  ایران

عضو انجمن بین المللی  مدیران حرفه ای  ( ISPIM )

آذر ۱۳۹۵

* کد خبر: 5121

این را نیز بررسی کنید

کدام شرکت بیشترین سود بیمه عمر را پرداخت کرد؟ + جدول

ارزیابی ها از سود پرداختی شرکت های بیمه به بیمه گزاران عمر مربوط به سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *