چهارشنبه , ۱۲ آذر ۱۳۹۹
خانه » ویژه » «سامری» و «تجزیه چی» از الزام های تصفیه «کارگزاران» گفتند

«سامری» و «تجزیه چی» از الزام های تصفیه «کارگزاران» گفتند

بیمه مرکزی پس از شناسایی نمایندگان دو شغله، این بار کارگزاران دو شغله را شناسایی کرده است. بر این اساس، مشخصات بالغ بر ۹۰ کارگزار رسمی بیمه حقیقی و مدیرعامل شرکت های کارگزاری بیمه برای تعیین تکلیف وضعیت نهایی، احصا و تذکرات لازم به آنها داده شده است تا نسبت به اصلاح وضعیت و تطبیق فعالیت خود با قوانین و مقررات جاری اقدام کنند.
به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان و به نقل از تاوان، بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه و سایر مقررات موجود، کارگزاران رسمی بیمه به جز سمت های آموزشی در موسسات آموزش عالی، به فعالیت در هیچ شغل دیگری مجاز نیستند.

این کار اما چه نتیجه ای دارد؟ تاثیر آن بر صنعت بیمه چیست؟ اصولا پالایش کارگزاران دو شغله چه نتیجه ای در بر دارد؟ در این باره مهدی سامری و شهرام تجزیه چی اظهار نظر کرده اند.
پالایش خوب است، اما …

مشاور طرح و برنامه و نوآوری سندیکای بیمه گران ایران با بیان این که بیمه مرکزی با تصویب و ابلاغ آیین نامه های ٩١ و ٩٢ در صدد سر و سامان دادن به کارگزاران رسمی بیمه است، گفت: نکته طلائی این است که ماهیت وجودی و وظیفه ذاتی کارگزاران، ارائه مشاوره در کسب بهترین نرخ و شرایط برای بیمه گزاران و به ویژه بیمه گزاران حقوقی است.
مهدی سامری با اشاره به این که متاسفانه این رسالت کم رنگ شده است، افزود: کارگزار، خود را نماینده شرکت ها می داند و بدین ترتیب تنها تفاوت بین نماینده با کارگزار این است که نماینده با قدرت چانه زنی کمتر با بیمه گر و فقط با یک گزینه کار می کند، اما کارگزار با قدرت چانه زنی بیشتر، با تعداد بیشتری بیمه گر کار می کند.
او ادامه داد: با این فرض، سوال اساسی این است که در آینده جایگاه نمایندگان در تعاملات فی مابین بیمه گر و بیمه گزار چیست؟ آیا اصولا در شرایطی که کارگزار می توانند در ازای تمایل به شرکتی خاص، بدون توجه به مصالح بیمه گزار، دریافتی بیشتری را به نسبت به سایر فعالان شبکه فروش طلب کند و حتی با هماهنگی و آگاهی شرکتی خاص، اقدام به دریافت کد نمایندگی به نام دوستان خود کرده و بدین ترتیب حق صدور هم دریافت کند، دریافت مجوز کارگزار جذاب تر است یا نمایندگی؟
عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه اظهار کرد: کارگزار به جهت وجاهت خود می تواند با گرفتن نرخ و شرایط مکتوب از چند شرکت و استفاده از این مستند در چانه زنی با شرکت های دیگر به نرخ شکنی و رقابت ناسالم بین شرکتها دامن زده و شرایط عدم اعتماد بیمه گزاران به بیمه گران را ایجاد کند.
سامری تاکید کرد که با این وجود، اهتمام بیمه مرکزی در ابطال مجوز کارگزاری های چند شغله به جهت اثر مطلوب آن در احقاق حقوق کارگزاران قانون مدار، بسیار قابل تقدیر است، اما این اقدام برای حل معضلات جدی تر فعالیت برخی کارگزاران غیر متعهد و قانون گریز، کافی نیست.
این کارشناس صنعت بیمه ادامه داد: کارگزاران متخلف هم به انسجام سایر کارگزاران و سلامت فضای فعالیت در صنعت بیمه لطمه می زنند و هم موجب تخریب فرهنگ و اعتماد بیمه گزاران و مشتریان به این صنعت می شوند.
درباره یک عمل غیر منصفانه

در همین زمینه، شهرام تجزیه چی مشاور و مدرس بیمه با بیان این که انحصار در فعالیت کارگزاران، یک طرفه است، گفت: کارگزاران می بایست فقط به ارائه خدمات بیمه ای اشتغال داشته باشند، در حالی که هیچ تضمین و پشتیبانی در قبال این انحصار ارائه نمی شود.
وی با بیان این که شرکت های بیمه هم می بایست در مقابل این انحصار، ملزم به ارائه آموزش های لازم به صورت مستمر باشند، گفت: با این روش توانایی کارگزار برای حفظ و توسعه بازار خود در حد قابل قبولی تامین می شود.
تجزیه چی با تاکید بر این که از این حیث، نمایندگان در مضیقه بیشتری هستند، ادامه داد: اگر کارگزار با شرکتی اختلاف پیدا کند، تا زمان حل اختلاف می تواند با سایر شرکت ها به فعالیت خود ادامه دهد، ولی نماینده با محصور شدن در چارچوب قرارداد از امکان ادامه فعالیت محروم شده و در واقع از حق قانونی خود برای کسب درآمد قانونی تنها به دلیل تشخیص شرکت بیمه محروم می شود.
او با تاکید بر این که تعهد همکاری می بایست دو طرفه باشد، اظهار کرد: در شرایط فعلی، این انحصار به صورت یک طرفه بر فروشندگان بیمه اعم از کارگزار و نماینده اعمال می شود که منصفانه نیست.
وی در پاسخ به این سوال که اگر کارگزاران دو شغله مجبور باشند یکی از مشاغل خود را انتخاب کنند، آیا به فعالیت کارگزاری خود ادامه خواهند داد، گفت: پاسخ کلی برای این پرسش وجود ندارد. هر کارگزاری بسته به مصلحت خود در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد، اما لازم است توجه شود که عضویت در هیات مدیره شرکت ها هم شغل محسوب شده است که منصفانه نیست.
او ادامه داد: برخی افراد هم صرفا برای بهره مندی از مزایای تامین اجتماعی در لیست بیمه به عنوان کارمند معرفی شده اند، در حالی که عملا در آن سازمان شاغل نیستند.
تجزیه چی با بیان این که برخی کارگزاران فاقد دانش کافی و به روز هستند، گفت: یک کارگزار می بایست بر بازار بیمه اشراف داشته و با توجه به شناخت خود از بازار و نیز خدمات شرکت های بیمه، بهترین پیشنهاد را به متقاضی خدمات بیمه ارائه کنند. با این حال برخی کارگزاران صرفا حق بیمه پایین تر را ملاک معرفی پوشش از شرکت بیمه قرار می دهند و خدمات متفاوت در بازار را مدنظر قرار نمی دهند.
این کارشناس بیمه ادامه داد: شرکت های بیمه نیز در رفتار با کارگزاران همانند نمایندگان – البته با شدت کم تر- با دید از بالا تصمیم گیری کرده و فروشنده بیمه را به اطاعت از همه تصمیمات خود ملزم می دانند و متاسفانه قوانین و آیین نامه های موجود هم در موارد بسیاری این مجوز را به شرکت ها می دهد.
او همچنین به سوالی مبنی بر این که آیا اقدام بیمه مرکزی در راستای پالایش کارگزاران و نمایندگان دو شغله، می تواند گامی در جهات باز کردن فضا برای حضور افراد جدید در این زمینه و حتی ایجاد شغل تلقی شود، این گونه پاسخ داد: زمانی می توان کارگزاری و نمایندگی را واقعا فرصت شغلی نامید که زمینه کسب درآمد مناسب از این راه فراهم شود، اما به اعتقاد من در حال حاضر داشتن کد کارگزاری یا نمایندگی فقط بهانه ای برای خارج کردن شخص از شمار بیکاران است.
به گفته تجزیه چی، ایجاد چنین فرصت شغلی که با ریسک بالای اقتصادی همراه است، چندان هم معقول نیست، اگرچه ممکن است در بهبود آمار اشتغال به صورت ظاهری تاثیر داشته باشد.
این مدرس بیمه تاکید کرد که به طور کلی پالایش کارگزاران و نمایندگان دو شغله در راستای تحمیل انحصاری است که اگر چه در آیین نامه ها آمده است، ولی به علت نداشتن تعهد متقابل در سمت شرکت های بیمه، منصفانه نیست و ریسک فعالیت کارگزاران و نمایندگان بیمه را به حد خطرناکی بالا می برد.

* کد خبر: 4721

این را نیز بررسی کنید

زمزمه تعویق بیست و هفتمین همایش ملی بیمه و توسعه

پس از اعلام رسمی به تعویق افتادن برگزاری اولین نمایشگاه آنلاین تخصصی صنعت بیمه، این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *