پنج شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۱
خانه » ویژه » افزایش ۲۳۲ درصدی نسبت خسارت بیمه اعتبار، غیر واقعی است

افزایش ۲۳۲ درصدی نسبت خسارت بیمه اعتبار، غیر واقعی است

آمار عملکرد رشته های بیمه در چهار ماهه اول امسال نشان می دهد نسبت خسارت بیمه اعتبار ۲۳۲ درصد افزایش یافته است! این افزایش شدید در حالی که متوسط افززایش نسبت خسارت کل صنعت  تنها ۵ درصد است، بسیار مشکوک است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، نسبت خسارت، حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی برحسب درصد است که مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری و عمومی در آن نظر گرفته نمی‌شود.

در بیمه‌های اعتبار با انعقاد عقد بیمه بین ‌بیمه‌گر و اعتبار دهنده، ریسک عدم پرداخت یا تأخیر در پرداخت مطالبات ‌بیمه‌گزار از گیرنده اعتبار تحت پوشش قرار می‌گیرد.

«اعتبار» ظرفیت بدهی یک مشتری است که از طرف بنگاه‏های اقتصادی در قبال ارائه کالا و خدمات یا بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری که مجوز بانک مرکزی را دارند به صورت تسهیلات مالی در اختیار مشتریان قرار گرفته و مطالبات ناشی از این فعالیت‏ها در معرض ریسک عدم بازپرداخت قرار می ‏گیرند.

در چهار ماه نخست امسال ۲۴۲۷ میلیون ریال حق بیمه اعتبار تولید شده که رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. این رشته در این مدت ۸۷۵ میلیون ریال خسارت پرداخت کرده که این شاخص ۸۳ درصد افزایش نشان می دهد.

گرچه نسبت خسارت این رشته بیمه ای ۳۶ درصد است و این شاخص تقریبا نصف میزان متوسط نسبت خسارت کل صنعت است، اما افزایش شدید این نسبت می تواند محل توجه باشد.

آن طور که بیمه مرکزی اعلام کرده، نسبت خسارت این رشته در ۴ ماه نخست امسال ۲۳۲ درصد رشد کرده و این می تواند بسیار نگران کننده باشد؛ اما علت این اتفاق چیست؟

نرخ شکنی، اعلام نرخهای کارشناسی نشده، ورود دلالهای غیرحرفه ای به بازار، اعطای پوششهای اضافی بدون طی شدن روند کارشناسی و عدم درج شرایط خصوصی در مورد ریسکهای خاص از جمله این دلایل ذکر شده است؛ اما ظاهرا علت اصلی چیز دیگری است.

آن طور که اطلاعات رسیده نشان می دهد، داده های بیمه اعتبار به دلیل مخلوط شدن داده های بازیافت خسارت در آمار خسارت واقع شده، از دقت کافی برخوردار نیست.

به همین دلیل تحلیل آمار بیمه اعتباری در شرایط فعلی سخت است و اصولا قابل اتکا نیست.

کارشناسان در حال بررسی هستند تا راهی برای حل این اشکال بیابند. به همین دلیل پیش بینی می شود تا پایان سال، جدول مربوط به بیمه های اعتبار و شاخص های مربوط به آن با تغییرات اساسی مواجه شود.

* کد خبر: 4467

این را نیز بررسی کنید

گام بلند بانک رفاه کارگران برای ایجاد نارضایتی در مشتریان!

در روزهایی که سازمان تامین اجتماعی، مشغول به روز رسانی سامانه قدیمی samt و اجبار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *