پنج شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۱
خانه » بیمه » صنعت بی دفاع بیمه؛ گمشده ماجرای این روزها

صنعت بی دفاع بیمه؛ گمشده ماجرای این روزها

“فقط مدیران حرفه‌ای با دانش کافی می‌توانند صنعت بیمه را به سمت بازار رقابتی و کارآمد شدن هدایت کنند.” این جمله را علی طیب‌نیا سی و یک ماه پیش و در روز معارفه محمد ابراهیم امین بیان کرد. همان ایامی که دولت در حال شکل گیری بود و برنامه‌اش این بود که فقط متخصصان هر حوزه در مسئولیت قرار بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری خرد و کلان، ابراهیم تاجیک با این مقدمه نوشت: این جمله آن روز آقای وزیر البته همراه با گلایه‌هایی از وضع نامناسب ضریب نفوذ و پرتفوی نامناسب صنعت بیمه در کشور بود و البته این را هم گفت که ” اطمینان دارم سهامداران، مدیران و نمایندگان صنعت بیمه از حرفه‌ای شدن این صنعت استقبال کرده و در این مسیر همراه بیمه مرکزی خواهند بود.”

اما ظاهرا مسیر حرفه‌ای شدن صنعت بیمه ناهموار و صعب‌العبور است و هر از گاهی هم که کسی اراده می کند تا برای بهبود آن اقدام کند گرفتار موانع ریز و درشتی می شود و کارش ابتر می‌ماند.

اهالی صنعت بیمه همواره تلاش کرده‌اند که از راه‌های مختلف برای نفوذ بیشتر در بین اقشار مختلف جامعه استفاده کنند و اگرچه آهسته اما گام‌هایی در این مسیر برداشته‌اند اما بر حسب اتفاق هرگاه که شرایط و مقدمات برای سرعت بخشیدن به این کار فراهم می شود، به یک باره همه چیز تغییر می کند.

“اعتماد” شاه‌کلید نفوذ بیمه در جامعه است و به سختی می‌شود مردم را نسبت به یک خدمت ناملموس که قرار است در آینده نزدیک یا دور از منافع آن بهره مند شوند، مطمئن کرد، آن هم خدمتی که برای همگان مورد استفاده است، اما افسوس که این کیمیای اعتماد یک روز دستخوش اشتباه و منفعت طلبی فلان مدیر در یک شرکت بیمه می‌شود و یک روز هم دست مایه یک بازی سیاسی یا جناحی که معلوم نیست نفعش عاید چه کسی می‌شود و باز هم این صنعت بیمه است که باید نظاره‌گر بی‌دفاع این نمایش باشد.

ماجرای افشای فیش حقوقی مدیران بیمه مرکزی از همان مواردی بی‌اساسی بود که صرفا یک صحنه گردانی برای تسویه حساب شخصی یا جناحی بود و عجیب است که حتی پس از آنکه وزارت اقتصاد به صراحت موضوع را یک سوء برداشت عنوان کرد هم هیچکس این سوال را نپرسید که انتشار یک فیش حقوقی چطور و با چه هدفی انجام شد و آنچنان وسعت پیدا کرد که حالا تا مدتها ذهنیت منفی از بیمه را در اذهان مردم جامعه به جا خواهد گذاشت.

البته هیچ کس منکر اشتباهات صنعت بیمه در این سالهای گذشته نیست و قطعاً در همه دوره‌ها اقدامات مثبت و منفی توام با هم بوده اما اهالی بیمه علاقه‌مندند که بتوانند در فضای ثبات و آرامش به وظیفه خود عمل کنند و متقابلاً مردم هم بیمه را حامی خود احساس کنند، اما به نظر می رسد برخی با سوء استفاده از شرایط سعی در مخدوش کردن اعتبار این صنعت دارند.

از سوی دیگر، لازم است بیمه مرکزی به عنوان نهاد سیاست گذار و ناظر از ثبات مدیریتی برخوردار باشد تا بتواند برنامه‌های میان مدت خود را حداقل برای مدت ۴ سال به سرانجام برساند اما متاسفانه در یک دهه اخیر شاهد تغییرات چند باره مدیریتی در سطح عالی این مجموعه بوده‌ایم که عمده این تغییرات به دلیل بروز مسائل غیرفنی و بیشتر با نگاه سیاسی انجام شده است.

توقع این بود که دولت با شفاف سازی مسائل حاشیه‌ای اخیر از کیان صنعت بیمه دفاع می‌کرد و دستور واکاوی اصل ماجرا را می داد اما به هر حال اکنون وقت آن است که بیمه‌گران برای دفاع عملی از صنعت مظلوم بیمه هم‌قسم شوند و تلاش کنند این خدمت ارزشمند را در نهایت صداقت در اختیار مردم ایران قرار دهند.

* کد خبر: 3458

این را نیز بررسی کنید

«پلنت»، همکار رسمی موسسه دیجیتال اینشورر

پلنت به عنوان اولین مرکز نوآوری بیمه و مالی از ایران به عنوان همکار رسمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *