دوشنبه , ۱۶ مهر ۱۴۰۳

مدیرعامل فن آواکارت: تغییر نگاه مصرف کنندگان خدمات پرداخت الکترونیکی لازمه تعامل با شبکه جهانی است

آمادگی فرهنگی و نگرشی جامعه مصرف کنندگان خدمات پرداخت الکترونیکی، لازمه قدم گذاشتن در فضای پساتحریم است.

به گزارش پایگاه خبری بانک و بیمه، امیرحسین فتاحی مدیرعامل شرکت فن آوا کارت گفت: حوزه پرداخت الکترونیکی نیز مانند هر بخش دیگری از اقتصاد کشورمان باید خود را برای ورود و فعالیت در فصل جدیدی که در اقتصاد ایران با لغو تحریم ها آغاز شده است، آماده کند. این آمادگی علاوه بر جنبه های سخت افزاری و فنی باید مشمول فضای حاکم بر حوزه کسب و کار نیز باشد.

وی افزود: نکته کلیدی در این شرایط لزوم محافظت از دستاوردهایی است که طی دهه اخیر در حوزه پرداخت الکترونیکی بدست آورده ایم. بررسی مقایسه ای زیرساخت ها و توانایی های اکنون ایران در حوزه پرداخت الکترونیکی با دیگر کشورها نشان می دهد امکانات ما واقعا کم نظیر است. سطح ارائه سرویس ها، کیفیت خدمات ارائه شده و امنیت موجود در تراکنش ها آن هم تحت یک سرویس آنلاین، امتیازی نیست که هر کشوری از آن برخوردار باشد.

مدیرعامل فن آواکارت افزود: چنین شبکه مستقلی طی سال های اخیر در کشور ما ایجاد شده و در سخت ترین شرایط هم امتحان خود را پس داده است. فراموش نکنیم که پرداخت یارانه نقدی به صورت الکترونیکی آن هم در یک ساعت مشخص، عملیاتی نیست که بتوان از کنار آن از نظر فنی براحتی عبور کرد. به همین خاطر معتقدم اکنون و با لغو تحریم ها نیز علاوه بر اینکه باید زمینه حضور و ارائه خدمات شرکت های پرداخت بین المللی را در ایران فراهم آوریم و از سرمایه گذاری ها و  دانش فنی و تجربه های آن ها بهره ببریم ولی کنار گذاشتن شبکه داخلی، اشتباه بزرگی خواهد بود.

این فعال حوزه پرداخت الکترونیکی ادامه داد: از نظر اقتصادی نیز صحیح نیست که درآمد حاصل از کارمزد تراکنش های داخلی را که با پول ملی خودمان انجام می شود به جیب شرکت های خارجی بریزیم. شرکت های بین المللی می توانند در کنار شبکه داخلی ما برای ارائه خدمات به گردشگران در ایران یا تسهیل سفر ایرانیان در خارج از کشور، خدماتی را ارائه کنند.

وی ادامه داد: ساماندهی وضعیت نظام کارمزد همچنان یکی از اولویت های اصلی حوزه پرداخت الکترونیکی است و تأخیر در این ساماندهی قطعا زیان های بیشتری را در آینده به زیرساخت ها و فضای حاکم بر این کسب و کار وارد می کند. درست است که طی یکی دو ماه اخیر اقداماتی در این راستا انجام شده که می توان آن ها را در راستای تصحیح نظام کارمزد ارزیابی کرد ولی واقعیت این است که دنیا از این لحاظ بسیار جلوتر از ما است. حال که به دوران بدون تحریم قدم گذاشته ایم و هر لحظه باید پذیرای سرمایه گذاران، فعالان و شرکت های خارجی باشیم، ضرورت سر و سامان دادن به رویه های کارمزدی بیش از پیش خود را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت فن اوا کارت گفت: این پذیرش باید در جامعه ایجاد شود که هر کدام از ما به میزان نفعی که از یک خدمت  می بریم، هزینه آن را پرداخت کنیم.خدمت پرداخت الکترونیکی هم از این قاعده مستثنی نیست و هزینه های سنگین ارائه آن باید از سوی تمامی ذینفعان تقبل شود.طبیعتا هرکس نفع بیشتری می برد باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کند.

وی درباره وضعیت کلی شبکه پرداخت کشور هم گفت: بررسی روند نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا شهریورماه ۱۳۹۴ به طورکلی صعودی بوده واز ۶٫۶۱ درصد درفروردین ۱۳۹۲ به ۱۰٫۵۸ درصد درشهریور ۱۳۹۴ افزایش یافته است. این درحالی است که درصد اسکناس و مسکوکات به نقدینگی در طول این دوسال روندی کاهشی داشته و از ۶٫۰۷ درصد به ۳٫۵۱ درصد رسیده است. به عبارت دیگر،گسترش نفوذ ابزارهای پذیرش حتی در دورترین نقاط کشور، باعث شده تقاضای اسکناس ومسکوک دردست اشخاص، روندی کاهشی به خود بگیرد.

وی افزود: در مورد شرکت فن آوکارت درمقایسه نقطه به نقطه آذر ۹۴ به آذر ۹۳ میانگین تراکنش ها رشد ۵۷ درصدی دارد و به طور متوسط میانگین فاصله با میانگین کشور درسال مالی ۹۴ حدود ۲۱ تراکنش است که نسبت به سال مالی ۹۳ این فاصله ۸۱ درصد کاهش یافته است. درشاخص میانگین مبلغ تراکنش درسال ۹۴ روندکاهشی وجودداردکه درمقایسه نقطه به نقطه آذر ۹۴ به آذر ۹۳ میانگین مبلغ تراکنشهای شرکت کاهش ۳ درصدی دارد ولی این کاهش د رصنعت به میزان ۱۳٫۶ درصد است. به طور متوسط میانگین فاصله به میانگین مبلغ کشور در سال مالی ۹۴ حدود ۳۷ میلیون ریال است که نسبت به سال مالی ۹۳ این فاصله ۶۲ درصدکاهش یافته است.

کد خبر: 2659

این را نیز بررسی کنید

«پیامک» تراکنش، یک خدمت منحصر به فرد از «سپینو»

بانک صادرات ایران امکان فعالسازی غیرحضوری خدمات ارسال پیامک تراکنش ها را ایجاد کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *