یکی از اهداف توسعه بانکداری الکترونیک، کاهش مصرف کاغذ است. بانکها پیش از این برای کوچکترین جابه جایی پول چندین سند کاغذی صادر می کردند، اما مدتهاست که استفاده از اسناد کاغذی با توسعه بانکداری الکترونیک منسوخ شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک و بیمه، یکی از تازه ترین خدمات بانک ها در راستای توسعه بانکداری الکترونیک، شارژ مستقیم تلفن همراه با استفاده از خودپردازهاست.
در این روش مشتری دیگر نیازی به خرید کارت شارژ و وارد کردن رمز آن ندارد، بلکه با استفاده از دستگاه خودپرداز تنها میزان شارژ مورد نظر و شماره تلفن همراه را وارد کرده و میزان شارژ خریداری شده بر روی خط او اعمال می شود.
در پایان نیز پیامکی مبنی بر اعمال شارژ خریداری شده به تلفن همراه مشتری ارسال می شود. این اقدام می تواند هم در مصرف کاغذ کارت های شارژ و هم در مصرف کاغذ رسید خرید رمز شارژ از دستگاه خودپرداز صرفه جویی ایجاد کند.
با این حال یکی از بانک ها که سرویس شارژ مستقیم را راه اندازی کرده است، برای این کار یک رسید کاغذی هم به مشتری می دهد که قابل توجه است.
در حال حاضر خودپردازهای بانک صادرات ایران یک رسید کاغذی که طول آن دو برابر رسیدهای معمولی برای تراکنش های عادی است به خریداران شارژ مستقیم پرداخت می کند.
در این رسید انواع شماره ارجاع، پیگیری، شماره تلفن امداد شارژ مستقیم و امداد مشتریان آمده است، در حالی که همه این اطلاعات می تواند در یک پیامک گنجانده شود.
اما بی دقتی در طراحی این رسید هم جالب است. سالهاست که نام بانک صادرات با عنوان «سپهر» گره خورده است. با این حال در پایین این رسید به اشتباه از عنوان «صدای سپه» استفاده شده است!
کد خبر: 2006