چهارشنبه , ۱۴ آذر ۱۴۰۳

بیمه «دی» خریداران خودروی صفر را نقره داغ می کند؟

بخشی از بیمه گزاران بیمه توسعه که این روزها با مشکل ناتوانی در دریافت خسارت مواجه اند، ناخواسته به این دام افتادند. آنها بی خبر از همه جا، خودروهای صفرکیلومتری خریده بودند که ار قضا بیمه نامه شخص ثالث آنها را شرکت بیمه توسعه صادر کرده بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک و بیمه، این اتفاق گرچه تلخ بود و همه صنعت بیمه را درگیر کرد، اما این روزها ظاهرا در حال تکرار شدن است.

آن طور که از نامه مجید بختیاری مدیرعامل شرکت بیمه دی به فرابورس بر می آید، این شرکت قراردادی با ایران خودرو منعقد کرده است. در نامه چهارم آذر ۹۴ او خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی آمده است: « قراردادهایی که در سال جاری با ایران خودرو و گمرک منعقد شده با توجه به رفع مشکلات به ترتیب اصلاح توانگری و کاهش تحریم خرید خودرو از سوی مردم در نیمه دوم سال با روند افزایشی صادر می گردد.»

این بخش نامه باعث شده است خریداران خودروهای صفر کیلومتر ایران خودور به دنبال تحلیل وضعیت مالی و توانگری شرکت بیمه دی باشند.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی بیمه مرکزی، شرکت بیمه دی بدترین وضعیت توانگری مالی را در میان همه شرکت های بیمه دارد. در حالی که بازار بیمه کشور شرکت هایی مانند بیمه ملت با توانگری مالی ۲۱۷ و بیمه ما با توانگری مالی ۳۳۹ را دارد، شرکت بیمه دی در انتهای جدول توانگری با نسبت ۱۳ قرار گرفته است.

دی تنها شرکتی است که در سال گذشته نسبت توانگری منفی را تجربه کرده بود و وضع او حتی از بیمه توسعه هم به مراتب بدتر بود. سال گذشته بیمه توسعه نسبت توانگری ۵ را از آن خود کرد، در حالی که این نسبت برای بیمه دی منفی ۷۳ بود!

آن طور که بیمه مرکزی اعلام کرده، این شرکت امسال هم در سطح چهار توانگری قرار می گیرد. بیمه دی باید برنامه ترمیم وضعیت مالی و برنامه افزایش سرمایه برای سال آینده ارائه و تمهیدات لازم برای ارتقای سطح توانگری خود را ارائه کند.

همچنین بیمه مرکزی به استناد ماده ۱۲ آئین نامه توانگری، این شرکت را ملزم به انجام برخی اقدامات فوری از جمله کاهش صدور بیمه نامه کرده است. با این حال بیمه دی در نیمه نخست امسال ۱۰٫۶۱ درصد افزایش در تعداد صدور بیمه نامه و ۴۱٫۰۵ درصد افزایش در حق بیمه تولیدی داشته است. این دو در مقایسه با متوسط صنعت بیمه که به ترتیب ۶٫۲ درصد و ۱۳٫۲۱ درصد بوده اند به میزان قابل توجهی بالاتر است.

بیمه مرکزی در راستای اجرای آیین نامه توانگری مالی به عموم هموطنان و بیمه گزاران توصیه کرده که به سطح توانگری مالی شرکت­های بیمه به عنوان معیار اصلی انتخاب بیمه گر خود توجه کنند، اما درباره کسانی که ناخواسته به دامن چنین شرکتی افتاده اند، چه باید گفت؟ امیدواریم که تجربه تلخ بیمه گزاران بیمه توسعه تکرار نشود.

day

کد خبر: 1892

این را نیز بررسی کنید

عوارض دریافتی از حق بیمه شخص ثالث چگونه هزینه شد؟ + جدول

در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، ردیفی تحت عنوان درآمد حاصل از اخذ عوارض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *